שקד גניס

ומה עם השיר של רוקפור?

אביב או אייל

4/5

לאייל גולן אין מושג מי היא להקת רוקפור, בטח לא "חור בלבנה", אחד השירם היותר מוכרים ויפים שלה. כששקד גניס בת ה-23 מהרצליה הגישה את השיר הזה באינטרפרטציה אישית רגישה, בהפנמה ששייכת אך ורק לה, הודיע אייל כי זה לא נגע בו. צדק אביב גפן כשאמר, כי מי שאינו מכיר את הביצוע המקורי אינו יכול להבין את איכות הפרשנות שלו. מבחינתו שירים שעוברים הם "שירים של חברים של אביב". אייל גולן אינו ראוי להיות שופט בתחרות ריאליטי. הוא זמר מעולה, אבל טווח הז'אנרים שהוא מכיר מצטמצם בעיקר לפופ ים תיכוני ומעט פופ מיינסטרים ואולד סקול (ג'ורג' מייקל). בניסוח פשוט: צר אופקים. לשופט בתחרות מוסיקה חייב להיות קודם כל ידע. ללא בקיאות,ללא התמצאות אין לו המיומנות לשפוט. הכרת מוסיקה"מזרחית" לבדה אינה מכשירה אותך לשפוט. גולן היה צריך להבחין ברגישויות של שקד גניס, שעברה בסופו של דבר את מבחן הקהל, אחרי שאפשרו לה באופן מיוחד לשיר את "לילה" של שלום חנוך, שאביב גפן בחר לה, אחרי שנכשלה ב"אמא אם הייתי" של חנן בן ארי.
גולן כעס על אושרי מויאל שבחר לשיר שיר שאינו מהז'אנר שלו כביכול – "עד שתעזוב" של ריטה. גולן כנראה שכח, שבתוכנית קאברים בוחנים יכולות ביצוע לא לפי ז'אנר, אבל הוא תייג את אושרי מויאל לפי הרקע שלו ומוצאו. צדק אביב גפן כשטען, כי גולן מנסה לקבע את הזמר בגטו. לעיתים דווקא ביצוע מוצלח של זמר מז'אנר מסוים לשיר מסגנון אחר – מעיד על יכולותיו כמבצע. כיוון שאייל גולן לא ממש מייצג את הסינגר-סונגרייטר (יוצר ששר) – מחובתו להיות מיומן בתחום הביצוע. אי הכרת שירים וז'אנרים אחרים הופכת אותו פחות מקצועי. הנקודה היא שמפיקי "אביב או אייל" לא התכוונו לבחור את השופט המיומן אלא לייצר סוג של מלחמת ריאליטי בין הזמרים ש"שונאים" זה את זה כ"אשכנזי" ו"מזרחי". יצירת ההתנגשות בין שניהם מעניינת יותר את מפיקי התוכנית מאשר מקצוענות בתחום השיפוט.
בחירת שיר מתאים לביצוע היא עניין קריטי: אני בטוח שרועי דרור (החתיך המהמם) שגה באודישן שלו כשבחר לשיר "Calling You" מהסרט "קפה בגדד". זהו שיר מורכב מדי כדי להפוך אותו לביצוע אולטימטיבי. אריאל דיאמנט שרה הרבה יותר טוב "Rise Up" של אנדרה דיי באנגלית מאשר "שמישהו יעצור אותי" של עדן חסון. באנגלית היא הפנימה את ברגישות מיוחדת.  בעברית, בשיר פופ ים תיכוני,  היא החצינה, וטוב שלבמה עלה עדן חסון כדי להעניק לשיר שלו את הביצוע הרגיש יותר מבלי שהרגש רץ לפניו – בעדינות ובהפנמה.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן