היא הופיעה כמו הרוח

היא הופיעה כמו הרוח

אהוד בנאי ברי סחרוף

מילים ולחן: עממי לדינו נוסח עברי: אהוד בנאי וברי סחרוף עיבוד: אסף תלמודי, אהוד בנאי וברי סחרוף
4/5

היכונו לתחייה עונתית של שירת הלדינו. מובילי הטרנד המחודש – אהוד בנאי וברי סחרוף. מה להם וללדינו? אהוד בנאי נחשף לשירת הלאדינו דרך אביו שהיה חברו ושכנו של יצחק לוי, עבורו היו אלה צלילים וטעמים מהבית ומהשכונה. ברי סחרוף שנולד באיזמיר להורים דוברי לאדינו ספג את השירים מהבית, מבטן ומלידה..
אני מדפדף בספר דיסק חדש מהודר ("היא הופיעה כמו הרוח"), מהסוג שמעניק לפורמט הישן עוד כמה רגעי חיים מאושרים בטרם גסיסתו המוחלטת. מפיקי הדיסק השקיעו בתכנים, בערכים דידקטיים מוספים על שירי הלאדינו, על המקורות, ההשפעות, המהלכים המוסיקליים  – במילים שחוזרות לדף המודפס באיכות, לכריכה הקשה שמפארת ומהדרת. בנוסחים העברים לשירים, ניסו אהוד בנאי וברי סחרוף להעניק לשירים מגע עכשווי משהו. למשל: בשיר "הסירנה", נשמעת קולה של הסירנה (נימפה) על "חוף הטיילת של בת ים".
תמיד היה מי שדאג להעביר את שירי הלאדינו מדוד לדור. המסורת נמשכת, כי מוסיקאים יוצרים כמו בנאי את סחרוף חוברים למסורת בגעגוע של אמת, מתרגמים אותה למוסיקה עכשווית. ברי סחרוף רואה בלדינו סוג של בלוז שעובר אצלו דרך הפילטר של הרוק. אהוד בנאי מגלה את קסם המסתורין של שירי העם – הפשוטים, המעגליים, הנצחיים. "האוויר מסביבנו מלא געגועים, כמיהה וכיסופים, שמרחפים מעל ראשינו כמו אותות רדיו"…
אם נקח לדוגמא את "פתחי לי את דלתך" Avre Tu Puerta Serrada – זה מסוג השירים שמרחפים ונמצאים באוויר. לא שבק חיים מעולם. נכנס לאוצר התרבות המקורי גם באיצטלה של מוסיקת עולם כ – Sephardic love song. גרסת בנאי את סחרוף מעניקה לשיר משב רוח קצבי חדש. הדואט כשלעצמו – נשמע תחילה כמו שירת חברים כיפית, ובהמשך  מתעצם בזכות העיבוד לגיטרות. אין כאן פרשנות כזו, שיש למהר לבשר עליה בראש חוצות, אלא יותר תזמור שעטנזי מעניין שמתבל מזרח ומערב, פולק ורוק. כאן – מקור השמחה המחודשת באלבום החדש של בנאי את סחרוף. ייחודו בשמירה על קווי המתאר של שירת  הלדינו מתוך חבירה לישן, אבל גם בניסיון לא מלאכותי לחבור לחדש בשירה, בצליל, בהפקה המוסיקלית (של אסף תלמודי)
סגירת מעגל מסוימת היא בשיר האחרון באלבום "לילות לילות", בעיבוד פריך וקולח לגיטרה ולשריקה, בו שורבב קולו של יצחק לוי, איש הרומנסות הדגול, אביה של יסמין לוי. בנאי את סחרוף מצליחים ליצור חיבור של המשכיות בפרויקט שהשקיעו בו אמת הנטועה על קרקע מסורתית מוצקה, שגעגועים מצמיחים בה את פרחי לדינו מחדש.

שירים: היא הופיעה כמו הרוח, שלוש הן בנות הפלא, הסירנה, שיר החייל, אל החלון אשא עיני, אמא, לא ראיתי, יום שני עלות השחר, רועה יפה, פתחי לי את דלתך, טרנטה לירה, העצים לגשמים בוכים, לילות לילות

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן