צמד העופרים איש אילם גבוה ודק

צמד העופרים איש אילם גבוה ודק

וגם שירי גולן ודודי לוי

מילים: יעקב שבתאי לחן: אריה לבנון
/5

את האיש האילם, הגבוה והדק לא הצליחו להכיר מקרוב, לא ידעו עליו דבר, אבל ידעו שהוא נפל במלחמה. מסתוריותו נמהלה בעצב הסתלקותו. בשנות השישים הרדיו ניגן את השיר הזה הרבה בביצוע צמד העופרים (אסתר ואבי). קצת הסטוריה: בשנות החמישים פעל צמד שמקרא "שמוליק והגיטרה" שכלל את אברהם זייד ושמוליק קראוס. כשאסתר רייכשטאט (לימים עופרים) הצטרפה אליהם, הצמד הפך "שלישיית העופרים", אך השילוב לא עלה יפה. שמוליק עזב והשלישייה הפכה ל"צמד העופרים". ההישג הגדול של הצמד נרשם ב-1968 עם "סינדרלה רוקפלה", ששהה 13 שבועות במצעד הסינגלים הבריטי, מתוכם שלושה שבועות רצופים במקום הראשון.
שירי גולן בחרה ללכת על גרסה חדשה לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל, כאשר המניע  הוא ההזדהות עם דמות אנונימית מעורפלת שונה מהדמות של קבוצת 'יפי הבלורית והתואר', אלא על דמות לא הרואית, שלא הותירה אחריה אחרי לכתה דבר פרט לשתיקה. אפשר להזכיר את הדמות בנשימה אחת עם "אליפלט" של נתן אלתרמן והתרנגולים ועם "ארול" של מאיר אריאל, כולם דמויות חריגות ולא הירואיות.
שירי גולן שרה את השיר בסולידיות, לא מנסה אינטרפרטציה חדשה במיוחד,  אינה מוציאה את הישן של צמד עופרים מפני החדש שלה. שרה בחיוך סולידי, לא מוסיפה  איזשהו מימד "טראגי"., אלא מאטה קצב בשורה שמספרת על אי חזרתו מהמלחמה. בהמשך חוזרת הנימה המחויכת של הסיפור באוריינטציה ההפולקלוריסטית. הגיטרה האקוסטית מעטרת בנועם. אגב, גם הגרסה של "העופרים" מזומרת כשיר פולק בקריצת עין תמימה למדי, עם איזושהי נימת עצבות בסיום.
דודי לוי אימץ את השיר במסגרת "עבודה עברית", מחווה לשישים שנות יצירה מקורית. את השיר שמע לראשונה בתוכניות הבוקר של יום שבת. מבחינתו השיר מבטא את האווירה של תחילת העשייה המוסיקלית בארץ. הבחירה בו נבעה גם מכך, שהטקסט נשאר רלוונטי.

** מצאנו ביוטיוב עוד גרסה לשיר – של עדנה גורן. כדאי לצפות.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן