אמאדו ומרים

אפרו בפסטיבל הג'אז

אמאדו ומרים

/5

שמעתי אותם ב-2009 במועדון זאפה בת"א. זוג העיוורים ממאלי לא עושים  אפרו נקי. הדיאלקט, השפה מגיעים מאפריקה המערבית, אבל הגרוב מערבי. טהרני אפרו רוטס – אולי התאכזבו, שוחרי אפרו פופ גרוב התכייפו. מצד שני – את אמאדו ומרים Amadou & Mariam מריצים בעולם בזכות הגרוב, לא הסטריאוטיפים של המוסיקה האפריקנית. זו גם הסיבה שהם חיממו את קולדפליי גם את להקת Blur. בהופעה בתל-אביב התארח אז עידן רייכל (צפו וידיאו), שקושר עצמו תמיד למוסיקת עולם.

כל השעתיים צמודים במרכז הבמה. לא זזים מהרבע מטר. הצלילים הם כל הסיפור. מרים ירדה כמה פעמים בסיוע מלווה. בפתיחה הם נתנו את Wellcome To Mali . קטע תיירות . גיטרות חשמליות, בס פעיל מאוד, מקצבים תוססים נונסטופ, שירה של מה שנקרא call-and-response. השניים מגיעים עם הרבה רוח גבית שעשה להם מאנו צ'או וגם מעזרתו האדיבה של Damon Albarn האיש מבלר.
אמאדו ומרים שרים בתיאום, בצורה אותנטית, אבל זוהי צורת שירה שאם אינך מתביית – שעה עד שעה ורבע יספיקו. המוסיקה המוצלחת יותר הגיעה מהאלבומים הראשונים שלהם. גם כאן לא מוסיקת פולק מאלית טהורה, אבל מיוחדת יותר מהחומרים האחרונים. אמאדו מנגן גיטרת בלוז-רוק מערבית מוזהבת, הריפים של שירים כמו Artistya  או Magossa, רעננים אבל גם חוזרים על עצמם עד לעייפה. לאמאדו יש גם קטעי נגינה יותר מורכבים ומיוחדים.

דרוש תחקיר להבין איך אמדו ומרים, הצמד האפרו-צרפתי  כבש את עולם הרוק. בעל ואישה, צמד עיוורים ממאלי נפגשו לראשונה ב-1975 במוסד לנערים עיוורים במאלי. אמאדו הוא Amadou Bagayoko בן 65, בזמנו חבר להקת Les Ambassadeurs du Motel, הרכב שעליו נמנה Salif Keita. הוא התעוור כתוצאה מקטרקט מלידה. מרים בת 61 התעוורה בגיל 5, למדה ברייל (כתב עוורים) והייתה מורה למוסיקה ולמחול. השניים שנישאו ב – ב-1980 החליטו להפוך לצמד מוסיקלי. ההופעות הראשונות שלהם מחוץ למאלי היו ב-1985בבורקינה פאסו. כשחשו שמאלי לא מאפשרת להם להתקדם בתחום ההקלטות, עברו לחוף השנהב. ב-1991 ראו אור 4 קלטות חדשות של הצמד. כעבור 3 שנים מוזמן הצמד להקליט ולהופיע בפריז. רק ב-1998 יוצא הדיסק הראשון שלהם – Sou Ni Tile. ב-2003, באלבום Wati נכנס לתמונה מאנו צ'או ומתחיל לעבוד עם הצמד. הפירות הגדולים נקטפים ב – Dimanche a Bamako. עתיר השבחים משנת 2005. באלבום Welcome to Mali שיצא ב-2008 הם אירחו את דיימון אלברן.

בסך הכל הוציאו שמונה אלבומים, זכו פעמיים  בפרס ה-Victoires de la musique היוקרתי (המקבילה הצרפתית לפרסי הגראמי),  שני פרסי BBC Radio 3 Awards, פרס "ההרכב הטוב ביותר" של מגזין Songlines Music הבריטי ואף מועמדות לפרס הגראמי האמריקאי. תרצו: ההרכב האפריקאי המצליח ביותר של המאה ה-21. הם יגיעו לאילת מגובים  מגובה בנגני גרוב מובחרים, שיסייע להם לעשות פיוז'ן מוזיקלי עשיר המכיל את סיפורם הצבעוני והלא-שגרתי. זה אינו אקספרימנט וורלד מיוסיק, אלא מפגש ניסיון לקרב תרבויות. השיוך ל"מוסיקת עולם" הוא יותר לצרכים מקלי שיווק. המוסיקה מקבלת גוון כזה ואחר – קצב רגאיי, גרוב דאנס אלקטרוני, אבל נשארת במאלי.

אמאדו ומרים מארחים את עידן רייכל צילום: יוסמיוסיק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן