אסף אמדורסקי שום דבר לזכרו של נתן זך

אסף אמדורסקי "שום דבר" לזכרו של נתן זך

"כששמעתי שזך מאבד את הזיכרון, וסגור במוסד טיפולי, כבר היה לי את הלחן, גם ההקלטה הזו"

מילים: נתן זך לחן: אסף אמדורסקי עיבוד: אסף אמדורסקי ודן זיתון הפקה מוזיקלית: דן זיתון
4.5/5

בהפגנת מחאת הקורונה בכיכר רבין לפני מספר חודשים אמר אסף אמדורסקי: "אנחנו מלאים בזעם יש נאשם בפלילים שיושב בראש הממשלה וחטף את המדינה שלנו". ביבי צריך ללכת לכלא. מדובר בנוכל שממשיכים לתת לו קרדיט. אין מצב שהוא יכול להמשיך להיות ראש ממשלה".
עברו כמה חודשים, ואנחנו מקבלים את אמדורסקי במקומו הטבעי, הפגנה אומנותית, מצרף פוסט  ללחן חדש שהלחין ל"שום דבר", שירו של נתן זך, שהלך לא מכבר לעולמו.

"מי שמסתכל מבחוץ יכול לחשוב שכל המפורסמים חברים, שיש להם איזה מועדון משותף, או אירגון בו הם רוקדים במעגל, אוחזים יד ביד.
אבל לא כל התל-אביבים חברים, לא כל הקולנוענים מברכים זה את זה לשלום, לא כל הציירים שותפים לפשע, וגם בירושלים או בחיפה אין בדיוק אחוות בסיסטים,אפילו לא בפאנק רוק.
"טבעי מאוד שמוזיקאי בגילי, כשהוא חולף על פני חנות ספרים/קפה ברחוב מלכי ישראל בשעת אחה״צ, ידכא גילויי התרגשות ולא יפריע למשורר, גדול ונדיר ובולט בנוף ככל שיהיה.  אתה לא מביט ממושכות, פשוט ממשיך ללכת, מגיע הביתה לפתוח ספר שירים שלו ומקלף עוד שכבה ומתפעל בשקט, לעצמך.  לפעמים אתה ניגש עם הספר לפסנתר, ומלחין איזה שיר שתפס לך בגרון
כששמעתי שזך מאבד את הזיכרון, וסגור במוסד טיפולי, כבר היה לי את הלחן, גם ההקלטה הזו (שיוצאת לאור לראשונה), ושקלתי אם לחרוג. מהריחוק ולפנות אל המשורר על מנת לקבל ולתת אישור או חיזוק.  ואז נזכרתי שמעולם לא רקדנו יחד בשום מעגל, ואפילו אנו חולקים עיר, עדה, חיבה לנוזל ספציפי, מכרים משותפים, דעה על שיוויון וסלידה משמרנות, אולי עדיף שהלחן יפגוש את האוזן במקרה, ואהבתי תחזור אליו דרך צלילים.  אם יקרה יקרה ואם יחדל לפני שהשיר יתחיל – אז אולי כך נועד לקרות.
נתן זך נפטר לפני שבועיים, ואני משחרר היום ליוטיוב, ספוטפיי, אפל מיוזיק ויתר הפלטפורמות את ״שום דבר״, לזכרו.

פרשנות: לחן יכול להעמיד שיר שלא נועד להלחנה על הרגליים, להעניק לו חיים, שהמשורר כלל לא חווה אותם. אסף אמדורסקי הצליח במוסיקה ל"שום דבר" לא רק לבטא איזושהי מונטוניות שבשגרת השום-דבר-לא-קורה, אלא להעניק למילים עוד דבר: הרמוניה מורכבת שמייצרת מומנט מוזיקלי המכיל תוכן אמוציונאלי, שאינו קיים במילים שחור על לבן. זוהי ליריות שיש בה משהו יותר מפוקח-מענג מאשר שגרה מעיקה.

אסף אמדורסקי – שום דבר



שום דבר אינו בא/ הרוח הנושבת מן הלילה מענה

כמו שהרוח הנושבת מן הלילה מענה
שום דבר אינו בא/ שום דבר אינו בא
הדלת שהיתה סגורה פתוחה/ סגורה פתוחה
שום דבר אינו בא/ שום דבר אינו בא
ברך על ברך, מנורה על השולחן
צל וגופיה
האיש אשר נכנס הוא האיש אשר יצא
שום דבר אינו בא

אסף אמדורסקי בהפגנת המחאה בכיכר רבין

אסף אמדורסקי פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן