אריק איינשטיין 7 שנים למותו

אריק איינשטיין: 7 שנים למותו. 48 שנים לראיון

7 שנים למותו, חיטטתי בארכיון ומצאתי, נדמה לי את הראיון הראשון שעשיתי עם אריק

/5

לקבוע ראיון עם אריק איינשטיין לא היה ענין פשוט. הוא לא אהב להתראיין, נדמה לי בגלל אישיותו הצנועה. שירים הם שירים, מוסיקה היא מוסיקה, אבל לא פולחן אישיות. ביקש את צנעת פרטיותו. יצא לי לשוחח איתו כמה פעמים. לשוחח עם איינשטיין סתם  ככה על הפועל ת"א – לא היתה בעיה. שיחת חברים, צחוקים. אבל ראיון רשמי לעיתון – עזוב אותך. גדול עלי.
7 שנים למותו, חיטטתי בארכיון מעריב ומצאתי, נדמה לי את הראיון הראשון שעשיתי עם אריק. הוא יצא ב-31 באוקטובר 1972. (ראו גלרית תמונות)

פגשתי את אריק  בבית קפה תל־אביבי, לאחר שסיים חזרה עם להקת הצ'רצ'ילים במועדון צוותא. מכונס בתוך עצמו. מחפש את המילים. תחילה, שוחחנו על הופעותיו המחודשות ואחר־ כך על התקליט החדש, "יסמין" שיצא לקראת תוכנית חדשה בה ישלב מחרוזת שירים נוסטלגיים.  אריק בחר לשיר  לשיר "ליל סתיו" ו"רותי" לקיבוצניקים. סיפר כי על הקהל הבלתי־אמצעי הזה הוא אינו מוכן לוותר. לשבת בחדר האוכל, לשיר ולקבל בסוף ארוחה טובה‭… ‬
"למה, לא. אישית אני טיפוס רומנטי, אני איהב להיזכר בימים ההם, ויש לי אפילו מעט גאווה, שאני יכול לשיר שירים, ששמשון בר־נוי ויפה ירקוני שרו בילדותי. אלה הם זכרונות ילדות, שאני קשור אליהם.
כבר אז אריק לא התלהב להופיע, במיוחד בהופעות חלטורה במסגרת מה שנקרא "סיבובי אמנים". "זה לוקש אחד גדול. זה עלוב מאד. אני חי פה, אגי גר פה, ואינני מחפש את ההישגים הללו. בשבילי זה אתגר לשבת בניחותא ולשיר. להיות רגוע, לחייך ולא להתרגז או להתנגש עם כל מיני טיפוסים, שצועקים לעברך מילות גנאי".

"יסמין"  התקליט החדש של אריק, מגיע אחרי "בדשא אצל אביגדור". כמה שירים עבריים חדשים ויפים ושלשה פזמונים באנגלית של אלטון ג'ון, טים הארדין ולנון ומקרטני.
אריק: "בהתחלה מאד נרתעתי לשיר באנגלית אבל עכשיו אני משוכנע, שעשיתי צעד נכון. ישנם שירים באנגלית שאני רוצה, שהם יהיו שלי". אריק לא ידבר על ייחוד סגנוני, או יכנס  למסגרות והגדרות. "המוסיקה מתרקמת מאליה", אמר, והתקליט הבא יהיה בודאי שונה מהנוכחי. לא קרה לי, שתקליט יצא כפי שציפיתי או דמיינתי לעצמי מראש. זוהי גם תוצאה של מגבלות שאינן תלויות בי: בעיית טכניות, לחצים כספיים וחוסר מקצועיות בתחומים שונים. תקליט כמו שבלול היה גרוע מבחינת  איכות ההקלטה".

ב"יסמין" מופיעים עדיין יוצרים קבועים שלו כשלום חנוך ומיקי גבריאלוב, ובולט שמו של שם טוב לוי – אז חלילן צעיר מלהקת פיקוד המרכז, שהלחין עביר אריק שני שירים ועשה את כל העיבודים המרשימים. שמעתי אריק במיטבו, בקול הבריטוני הנפלא, בכמה מנגינות נפלאות, בהגשה הפשוטה, הבלתי אמצעית, במיוחד השיר האירוני דון קישוט למילים של יהונתן גפן, "שיר אחרי המלחמה",   ואפילו איזה פירור נוסטלגי־רומנטי, אולד פשן שלא נס ליחו כיצאנו אט" (חפר־זהבי)

 אריק: אצלי הכל ייצא די בספונטניית. זה מוכרח להיות כך. השירה נובעת מצורת חיים, זהי משקע, שנותר בי מכל מה שעבר עלי. אריק נזכר באחת מהקלטותיו חראשינית באולפן. נדמה לו, שזו היתההקלטה ראשונה השיר היה השעות הקטנות של הלילה"
"ברור שאני מושפע ממה שקורה סביבי.  פעם זה היה אחרת. הכל היה יותר טוב. ואני לא מדבר רק מתוך נוסטלגיה ורגשות רומנטיים. פשוט היה יותר טוב. בתל־אביב ישבו אנשים במרפסות, כשהחלונות פתוחים והדלתות אינן נעולות. לא היו קיימים מושגים כקריירה', סטאריזם. שמענו שירים צרפתיים, רוסיים ושירי־עם אמריקניים"
לקראת שנתו ה־34, הוא עושה מעין סיכום דרך. נגמר לו הסוס באיזה שהוא מקום. לא רוצה להילחם עוד בפולחני אישיות והערצה. "אני רוצה לשיר בניחותא. זוהי תעלומה בשבילי. אם הקהל יקבל את המפנה. אבל אני בטוח, שיש קהל כמו בקיבוצים, ששם נוצרת אווירה אמיתית". זה היה אריק איינשטיין 1972.

**** יסמין הוא אלבום הסולו השמיני של  אריק איינשטיין, שיצא בשנת 1972. בשנה הזו השתתף בסרטו של אורי זוהר "מציצים".  התצלום על גבי עטיפת האלבום צולם בעת הצילומים לסרט  ובתוכניות הטלוויזיה "לול", את עטיפת האלבום עיצב הגרפיקאי דוד טרטקובר, עם צילום מאת אלונה איינשטיין. תמונה נוספת בעטיפת האלבום מציגה את איינשטיין כדון קישוט, בעת צילומי הקליפ לשיר "אני ואתה" עבור התוכנית "לול".
בהקלטות האלבום, שנערכו באולפני קולינור ובאולפני "קול ישראל" בבית המורה בתל אביב, השתתפו מיטב נגני התקופה: להקת הצ'רצ'ילים (שהשתתפו רק בחלק מהשירים, בשל עזיבתם לחו"ל), שמוליק בודגובאלי מגןשם טוב לוי, אלונה טוראל, מורטון קם ואחרים.

אריק איינשטיין – אמא אדמה

שירים

כמה טוב שבאת הביתה (יענקל'ה רוטבליט – שלום חנוך)
I Need You To Turn To (ברני טופין – אלטון ג'ון)
דון קישוט (יהונתן גפן – שם טוב לוי)
Reason To Believe (טים הרדין)
ברל'ה צא (אריק איינשטיין- שלום חנוך)
שיר אחרי המלחמה (אריק איינשטיין – שם טוב לוי)
אמא אדמה ( יענקל'ה רוטבליט- מיקי גבריאלב)
Here There And Everywhere (ג'ון לנון ופול מקרטני) 
מערכון חידון התנ"ך (אריק איינשטיין ואורי זוהר) 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן