דג'אנגו ריינהארדט

והג'אז הצועני

ג'אנגו ריינהארדט

/5

ג'אז צועני, Gypsy jazz הוא סגנון המזוהה עם מי שנחשב ממציאו הגדול הגיטריסט ג'אנגו ריינהארדט Jean "Django" Reinhardt, יליד בלגיה (1910-1953). כיוון שמקורותיו של הסגנון בצרפת, יש מכנים אותו לעיתים בשם הצרפתי "jazz manouche" גם אצל דוברי האנגלית. ג'אנגו היה המוסיקאי החשוב ביותר בין הגיטריסטים הצוענים באירופה בין 1930 ל-1950. על הקבוצה נמנו האחים בארו, סאראנה, מטלו פרה ואחיו של ג'אנגו – "נין נין" ריינהארדט. רבים מנגני הסגנון עבדו בלהקות מוזט (Mousette) קטנות. סגנון ה – Musette style waltz נשאר מרכיב בולט ברפרטואר של הג'אז הצועני. ג'נגו ריינהארדט פיתח צליל צועני כרומטי קודר משהו בחיבור לסווינג של אותה תקופה. הוא נחשב  סגנון מודרני בנגינה בגיטרה gypsy jazz guitar. ההרכב המפורסם של ריינהארדט, Quintette du Hot Club de France הציג כנר ג'אז צועני ענק – סטפן גרפלי. ההרכב המקורי ניגן אקוסטי לחלוטין ללא תופים. הגיטרה האקוסטית הייתה הכלי המוביל.
גיטרה, קונטרבס  וכינור היוו את כלי הסולו המרכזיים בהרכב, אליהם התווספו קלרניט, מנדולינה ואקורדיון. גיטרת הקצב מנוגנת בטכניקה נקישתית מיוחדת, "la pompe" שמחליפה את התופים. רבים מהגיטריסטים של הג'אז הצועני ניגנו בגיטרת  Selmer-Maccaferri, שיוצרה במיוחד עבור ריינהארדט. היבט חשוב נוסף של סגנון נגינה זו מבוסס על צורות אקורד שריינהארדט נאלץ להשתמש בשל פציעתו. אקורדים סטנדרטיים אינם נפוצים בג'אז צועני. ההרמוניה בג'אז הצועני נועדה לתת תחושה מינורית גם כאשר השיר מנוגן בסולם מז'ורי. הנגינה המובילה מוגדרת כארפג'ו מעוטר בקישוטים מגוונים.
לג'אז הצועני יש שירים מרכזיים (סטנדרטס) משלו, שאינם נכללים בקבוצת ששירי המיינסטרים ג'אז. סווינג צועני מתחיל בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת עם שירים כמו "Limehouse Blues", "Dinah" ושירים מקוריים של ריינהארדט כמו  "Nuages" שהפך לסטנדרט גם בג'אז המיינסטרימי  ו –  "Minor Swing", שיר הג'אז הצועני המפורסם ביותר.
להימנון הג'אז הצועני נחשב "Dark Eyes", שנוצר על בסיס שיר עם רוסי ומשמש נגני גיטרה מתחילים לג'אמינג.

וידיאו: דג'אנגו ריינהארדט – "Dark Eyes"

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן