דקלון סגיב כהן - גדליה רבע איש

גדליה רבע עוף

דקלון, סגיב כהן

מילים: נתן אלתרמן לחן: משה וילנסקי עיבוד והפקה מוסיקלית: נדב ביטון
4.5/5

גדליה רבע עוף צדק: למה לו לסחוב שקים כאן, כשהעולם הגדול קורץ לו מעבר לים. "פניי רצים למרחקים/ אני רוצה הימה/ כי העולם גדול גדול/ אפשר לראות בו הכל". בשביל גדליה ארץ ישראל אינה הכל. אמריקה נמצאת "פה משמאל" "ומימין אוסטרליה". ארץ ישראל? – "כל העולמות יפים הם/ זה עולמו של אל עליון". וגם: כל בניו של האל – אחים הם.
כמה השיר ממשיך להיות אקטואלי. מאז שאלתרמן כתב אותו, תפיסת העולם של גדליה רבע עוף רלוונטית לחלוטין, אנטיתיזה לתפיסות הדתיות הקיצוניות, לגזענות המתפשטת כאן כמגיפה. ארץ ישראל אינה חזות הכל, וכל בניו של האל בכל מקום אחים הם.
השיר אפיין המלחינים האשכנזים שנטשו באמצע המאה שעברה את ההרמוניה המינורית-מאז'ורית, ויצרו מפגש מלהיב עם המוסיקה של הערבים, הבדואים ושל עדות היהודים מהמזרח, בעיקר התימנים –  בניסיון למזג בין ההרמוניה המערבית לבין המנגינה המזרחית על סלסוליה. לנתן אלתרמן הייתה חיבה מיוחדת לעולי תימן, שהתגוררו בשכונת כרם התימנים בתל-אביב, הקרויה בלשונו "כרם תימן". את  השיר ביצעה ב-1938 הזמרת אסתר גמליאלית על בימת תיאטרון "המטאטא" המיתולוגי. לדקלון יש גרסה לשיר עם "צלילי הכרם" מלפני כארבעים שנה. לשיר יש לפחות 9 גרסאות ביניהן זו של רבקה זוהר, שחידשה אותו לאחרונה עם לירון לב.
בגרסה החדשה של דקלון וסגיב כהן נושבת רוח עכשווית בהפקת דאבסטפ קצבית וסימפול גיטרות מלהיב של יהודה קיסר ומשה בן מוש, שמעניק  לו מרקם צלילי רענן. השילוב בין הזמרים בני העדה לא רק מחדש את ימיו כקדם, אלא מעניק לו חיים חדשים.

אני הוא גדליה רבע איש/ אבל אני שמח/ אין לי בית יש לי כביש/ מעל הכביש ירח/ כל אחד יש לו מאה/ ולשני מאתיים/ ולי פאה ועוד פאה/ יחד פאותיים

ודי סחבתי כבר שקים/ רצתי הנה שמה/ פניי רוצים למרחקים/ אני רוצה הימה/ כי העולם גדול גדול"/ אפשר לראות בו את הכל/ אציץ בו פעם ושנייה/ ושוטי שוטי אונייה

אקח איתי עגבניה/ סידור קטן ופיתה/ מעל סיפון האונייה/ למרחקים אביטה/ אמריקה היא פה משמאל

ומימין אוסטרליה/ ניגש הקברניט לשאול/ לאן נוסע גדליה

ואנוכי עונה אדון/ כל המקומות יפים הם/ זה עולמו של אל עליון/ כל בניו אחים הם/ כי העולם גדול גדול/ אפשר
לראות בו את הכל/ את הערים והשווקים/ את עשרת השבטים/ את שור הבר של המשיח/ לוויתן נחש בריח

אציץ בו פעם ושנייה/ ושוטי שוטי אונייה/ כי העולם גדול יא אבא/ מקום לכולם שם י אבא/ אציץ בו פעם ושנייה

ושוטי שוטי אונייה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן