דוריבאל קאיִימי מילניום

ענקי המוסיקה הברזילאית: דוריבאל קאיִימי מילניום

כששומעים דוריבאל קאיימי, רוצים ללמוד פורטוגזית.

מרקיורי, יוניברסאל, הליקון
5/5

יש מוסיקה שעושה לך חשק ללמוד שפה. איך אפשר לשחות בים המוסיקה הברזילאית בלי פורטוגזית? זה עניין תרבותי.  אבל כמו שידוע,  אוהבים סמבה בלי להבין על מה היא שחה. נותנים לצלילים לדבר במקומם (של המילים)
זה לוקח אותנו למקום אחד: אם יש בברזיל אזור שמזכיר את הדלתה של המיסיסיפי מבחינה התהוותה של תרבות מוסיקלית, הרי זה באהיה שבצפון מזרח המדינה, שבבירתה סלבדור נולד דוריבאל קאימי, המשורר של המוסיקה הברזילאית. כששומעים דוריבאל קאימי, רוצים ללמוד פורטוגזית.
רשימה חלקית מאוד של מוסיקאים-זמרים שגדלו צמחו על המוסיקה של באהיה וקאימי: קייטנו ולוזו, ג'ילברטו ג'יל, גל קוסטה, מריה בטניה.
קאימי אולי היוצר החשוב ביותר שהגיע מהמקום הזה, נשמע כאן בהקלטה חיה.  ברשימת המשתתפים באלבום נמצא את גל קוסטה ומריה בטניה בדואט, גם את תום ג'ובים בדואט עם קאימי , אליס רגינה, שיקו בוארקה, אוס קריוקאס, שומעים את קולו של קאימי עצמו וגם שלושת ילדיו בין המשתתפים  – דנילו, ננה, דורי.
קאימי הוא התרגשות אמיתית לכל אוהב מוסיקה ברזילאית. יליד 1914, הלחין שירים במגוון הצורות המוסיקליות של ברזיל – סמבה, טואדס (Toadas) – מוסיקה רומנטית, המודינאס – שירים סנטימנטליים, שירי דייגים.
קאימי מייצג את הפשטות העממית של המוסיקה הברזילאית, מלודיות קסומות, שירים על "דופק החיים" בבאהיה, סטוריטלר מהסוג של מספר/משורר הפולקלור המסורתי, דוגמת וודי גאטרי באמריקה. לא שקאיימי מזכיר את גאטרי, אבל יש ביניהם דמיון בצורה שהם כתבו פולק על אנשים קשיי יום.
*** בישראל  מוכרים שיריו  בין השאר מביצועיה של אילנית, שגדלה בברזיל (היא שרה בשפת המקור – É doce morrer no mar ("מתוק למות בים") אחד השירים, "מרש הדייגים" היה להיט של צמד "הדודאים". באוסף הזה מופיע O Samba da Minha Terra – שתורגם לעברית כ"הסמבה שלי" ובוצע ע"י מתי כספי.  Saudade de Itapoã תורגם לעברית כ"געגועים לאיטופאן" ובוצע על ידי מיכל טל, וכאן ע"י MPB-4. מלהיטיו המוכרים – Saudade da Bahia  מבוצע באוסף בדואט של קאימי ותום ג'ובים. בארץ יצא ב-1993 אוסף משיריו שנקרא "הים".

דוריבאל קאיִימי מילניום

Dorival Caymmi Facebook

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן