דפנה רכטר - ביום טוב

ביום טוב

דפנה רכטר

הפקה עצמאית
4/5

ב"ירח בוער", דפנה רכטר שרה: "תסתכלי בראי, תתחברי לתמימות, מסכה הפוכה, בסוף כולנו נמות, אז בינתיים איזון, הוא מצחיק ועצוב, תפתחי את הלב ותצאי מהכלוב".  רכטר פותחת את הלב לאורך 11 שירים. חדשים, למן "יש לי מין חיים שלא קשורים לכלום" בשיר "יום טוב", שבו היא מחברת את הבלוז שלה עם הבלוז של קורין אלאל. ראשים מדברים. האם היא זמרת? יש למישהו הגדרה מדויקת של זמרת? מי שיחפש אצל דפנה רכטר מנעד ודיוק אופטימליים – אולי יתאכזב. מי שמחפש אישה ששרה את עצמה, שלוקחת אחריות על המילים, זו ש"לומדת את השקט שנמצא בין הצלילים"  – רכטר היא כתובת מיוחדת שצריכים להגיע אליה.
רכטר ששרה בעברית ובאנגלית. עולמות שונים במידה לא קטנה. העברית נשמעת אצלה יותר "תיאטרלית" האנגלית מתחברת לרוק. ב – Born Broken, הזכירה לי את מריאן פית'פול, זמרת אהובה עלי. שיר של מודעות עצמית מעין – אם אין אני לי מי לי. ב- Panic וב – Swing  האנגלית מוציאה ממנה משהו שלחלוטין אינו קיים בעברית, השירה יותר מחוברת, יושבת יותר נכון. אם כל האלבום היה נשמע כמו שני השירים האלו, יש מצב לזמרת רוק מזן משובח. נדמה לי כי למדה את היתרון שיש בשירה באנגלית, שפה יותר מתגלגלת ויוצאת ממקום טבעי.
עברית היא כמעט קונטרסט אחרי שמקשיבים לה באנגלית. אני מדבר על שיר בסגנון פולק מיד-טמפו כ"אבא" על יום  מושלם שמה שחסר בו הוא דמותו של אבא. המנגינה – לא פאר ההמצאה המלודית, ורק השורה האחרונה בשיר, זו שעוסקת בחסר, נוגה ואינטימית כאילו אינה שייכת לשיר.
ב"אלוהימים"  דפנה רכטר שרה על מציאות קשה. זה שיר של הכרה בעובדות החיים. במצב הקיים – נשאר לי עצמי, ועם עצמי – המציאות הנוראה שמבחוץ לא ממש מתדפקת. לא שומעת צעקות, מלחמה, פגזים. העולם מתרחק ממני. אפילו "אצלי בראש שקט כמו ים". רכטר אינה זועקת. היא שרה בטון אחיד, בזחיחות שגובלת באופוריה. המנגינה והקצב מניעים את הנרטיב בפשטות נטולת מבע אמוציונאלי. מורגשת קרירות מפוקחת, צינית משהו. השיר הוא מסוג השירים המחבר אותה למופע קברטי מסוגנן.
"עיוורון זמני" על רגעים קשים שאינם מאפשרים חזרה לשגרה  ("קרן אור שמעוורת אולי עדיפה על דלת נפתחת אל הלא נודע") מעניין יותר כבלדת בלוז-רוק בעיבוד לגיטרות. חשמליות. כנ"ל – "ירח הבוער", שרכטר שרה בחיוך רומנטי בטון מתכוון מחוספס, מהסוג שעובר לאורך האלבום, ומציג אותה זמרת שנסון בנישה של זמרות קברט ייחודיות.

שירים: יום טוב, חיבור מהסרטים, Born Broken, Panic, אבא, אלוהימים, עיוורון זמני, מלאך שחור, נכון להיום, ירח בוער, Swing

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן