ביג בראדר וג'ניס ג'ופלין

ההופעות הגדולות: ביג בראדר וההולדינג קומפני עם ג'ניס ג'ופלין

ג'ניס ג'ופלין החודש בת 79:  זמרת הבלוז הגדולה מתה בהיותה בת 27 בלבד

4/5

סבב ההופעות יצא לדרך כקידום לאלבומה של ג'ניס ג'ופלין, Cheap Thrills מ -1968 "האח הגדול וחברת האחזקות" ליוו אותה למסע נצחון למרות תחושת הכאוס, שליוותה אותו: ערב הסיבוב הודיעה הזמרת כי היא עוזבת את הלהקה, מה שהוביל לריבים קשים עם הנגנים.
למרות המתחים הלהקה הגיעה עם כל המיומנות שצברה בעבודה על האלבום באולפן אלבום מפרכים, ודבריו של המתופף דייב גץ, הופפעת הפרידה הפכה סוערת – השילוב בין הרס של צעירה פראית לבין רוק הבלוז של "האח הגדול" הוכיח טרנספורמציה. "בסוף 68 חולל הופעה חד פעמית. אומר גץ," אני לא חושב שהיה איזה זמר ברוקנרול שיכול היה להגיע למה שהיא עשתה".
Big Brother and the Holding Company הוקמה בסן פרנסיסקו בשנת 1965 כחלק מסצנת המוזיקה הפסיכדלית שאליה השתייכו הרכבים כמו הגרייטפול דד, קוויקסילבר מסנג'רס,  ג'פרסון איירפלן. הפריצה הגדולה של הלהקה היתה בעקבות הופעתה בפסטיבל הפופ של מונטריי, שבו ביצעה הלהקה את שירה של ביג מאמא ת'ורנטון, "Ball and Chain".
האלבומם "Cheap Thrills" שיצא ב-1968 בשילוב ההופעה במונטריי, הפך את ג'ופלין לאחת מכוכבות המוזיקה המובילות של סוף שנות ה-60.הם ידועים בעיקר כלהקה שהציגה את ג'ניס ג'ופלין כזמרת הראשית שלהם החל מ-1966. האלבום נחשב לאחת מיצירות המופת של הצליל הפסיכדלי של סן פרנסיסקו; הוא הגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד, ודורג במקום 338 של 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון. האלבום נכלל גם בספר 1001 אלבומים שאתה חייב לשמוע לפני שתמות. הסיבה הרשמית שניתנה לפרישתה של ג'ניס ג'ופלין הייתה הרצון שלה ללכת סולו ולהקים להקת מוזיקת נשמה.  שלושה שבועות לאחר מכן, ג'ופלין וחבר הלהקה סם אנדרו הופיעו לראשונה בממפיס לעם הלהקה החדשה שלה, שלימים נקראה קוזמיק בלוז בנד. בהמשך הוציאה אלבום עם ההרכב Full Tilt Boogie Band, שנחשב להרכב הליווי הטוב ביותר איתו עבדה. עם הרכב זה הוציאה את אלבומה הרביעי והאחרון, "Pearl", בשנת 1971,  האלבום הנמכר ביותר במהלך הקריירה הקצרה שלה, שכלל השאר הופיע בו השיר "Me & Bobby McGee", של כריס כריסטופרסון שהפך לסינגל המצליח ביותר שלה. במהלך עבודתה על האלבום הרביעי נפטרה ג'ופלין כתוצאה ממנת יתר של הרואין טהור, והיא  בת 27 בלבד.

*** ג'ניס ג'ופלין החודש בת 79:  ג'ניס ג'ופלין ג'ופלין מתה בהיותה בת 27 בלבד. הייתה זמרת שאין כמותה. הקריירה שלה הייתה קצרה, אך המוזיקה שלה נותרה עוצמתית ומרגשת. לזמרת מפורט ארתור, טקסס, הייתה עוצמה קולית שאין דומה לה, בלתי מוגבלת, גולמית וישר מהלב.

היא קיבלה השראה מאייקוני בלוז כמו לד בלי (Lead Belly) ובסי סמית', שונה לחלוטין מנשים אחרות ששרו באותה תקופה עם מגע רך ופולקי יותר. האנרגיה שלה ניזונה מהתמכרות בלתי פוסקת להרואין ומשתייה מרובה: – סאות'רן קומפורט היה הויסקי האהוב עליה. מאחורי הדימוי המטורף הייתה אישה רגישה, מצולקת וביישנית שאהבה לקרוא.

"אני קורבן של של הפנים שלי", אמרה פעם. "היתה תקופה שרציתי לדעת הכל. פעם זה מאוד אימלל אותי, כל ההרגשה הזאת. פשוט לא ידעתי מה לעשות עם זה.
אבל למדתי לגרום לתחושה הזו לעבוד בשבילי. אני מלאת רגש ואני רוצהלהשתחרר, ואם את על הבמה ואם זה באמת עובד ויש לך את הקהל איתך, זו אחדות שאת מרגישה”.
ג'ופלין מתה ממנת יתר של סמים בגיל צעיר באופן טראגי. אבל היא ארזה הרבה חיים – ומוזיקה – לתוך השנים המעטות מדי שלה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן