הפרויקט של רביבו שירים עד כאן

שירים עד כאן

הפרויקט של רביבו

4/5

הפרויקט של רביבו חוזר לאחד השירים היותר מוכרים של המשורר נתן יונתן, ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל בשנתה ה-70 של המדינה (*). יונתן כתב על זמניותם של החיים, שכתיבת השירים היא חלק ממנה, מסתיימת – עם המוות. יונתן מעמיד את האדם מול הטבע, אותו טבע (אדמה) שלוקח אותך אליו. ישארו המילים – לזכור איך שהיינו כאן, כשהסוף יהפוך לעובדה. את "שירים עד כאן"  ביצעו ב-1984  זמרי "להקת חופים". נדמה לי שהביצוע ההוא כבר מזוהה עם השיר היפה, אבל ממש לא איכפת לי לי לשמוע ביצוע חדש, בעיבוד שמוסיף ניחוח אוריינטאלי  וגוון קולי יפים. חברי הפרויקט אכם מעניקים לשיר חידוש אמוציונאלי החורג מהקו המחרוזות האופייני להם.
שירים עד כאן הוא קובץ שירים עבריים של נתן יונתן, שראה אור בהוצאת ספרית פועלים בתל אביב בשנת תשל"ט 1979. מאפיינים את הקובץ: תחושת מקום עזה המבוטאת בתיאורי נופים ותמונות ארצישראליות אופייניות; שכול ואובדן כבד (על בנו שנפל במלחמת יום הכיפורים) והתרפקות על חווית היופי עד כדי הצעתה כַּנִשגב וכמקור לנחמה. יונתן נגע ברגשות כאהבה, געגועים תוך כדי תהייה על מושגי הזמן וקוצר החיים בתיאורים של הרמוניה ודיסהרמוניה של טבע ואדם – על תקוותיו, עיצבונו וגעגועיו. השיר מאפיין את בהירות ופשטות המבע של יונתן, את אופן  התיאורים –  מעין-ריאליזם של מקום, זמן, נופים ומוסיקליות פנימית.
הקשר של יונתן עם המלחין נחום נחצ'ה היימן היה אולטימטיבי. היימן אהב את דרך כתיבתו, חש את המילים. בלחן הצליח לשדר את הדרמה וההתרגשות. על להקת "חופים", שנחצ'ה ניהל אומנותית, נמנו חני ליבנה, משה דץ, מאייר בנאי, ליזה קחטן לנג. אריק רודיך – עיבד.

*** לשניים מחברי הפרויקט: רביב-רם (רביבו) וניר בן מנחם, זיקה מיוחדת לשיר.  חלק מפסקול חייהם בתקופה שבה שכלו את אביהם צדוק בן מנחם ז"ל, שנפל במלחמת שלום הגליל בשנת 1982.

שירים עד כאן / ניתנה לנו ארכה / עד שהזמן שלנו יעצור/ היו גשמים ואור / מה עוד אפשר לרצות/ מה עוד אפשר לרצות /  יפים ממני וממך
יפים ממני וממך / האדמה לקחה.
שירים עד כאן / דקה אחר דקה / קצרות ואוהבות וכואבות/ אבל האחרונה / סופית וארוכה / סופית וארוכה / שעון השמש והחול / שעון השמש והחול / הגיע עד לקו/ שירים עד כאן / בגובה הפסגה / גם האוויר מתחיל להיות דליל/ אבל לכם ולי/ עוד נשארו מילים / עוד נשארו מילים / לזכור איך שהיינו כאן / לזכור איך שהיינו כאן / כשייסגר הגן.

"שירים עד כאן" -להקת "חופים" 1984

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן