ההופעה

יאמאנדו קוסטה (ברזיל)

רידינג 3
5/5

מתיישב בחור בן 27 על הבמה, מכוון גיטרה 7 מיתרים, ומרגע שהאצבעות מתחילות לפרוט, קורה משהו טוטאלי שהוא כמעט מעבר למה שאנחנו מגדירים יכולת אנושית. אני לא מדבר על וירטואוזיות בפריטה, ויאמאנדו  קוסטה (Yamandu Costa ) הוא גאון הפריטה המדויקת. מבריק עד מושלם. אני מדבר על נגינה תחושתית, מלאת הבעה תרתי משמע (ההבעות אצלו מהפנים ועד תנועות רגליים), עם המון צבעים, ניואנסים, המצאות-הברקות, ובעיקר יכולת  לשדר תחושות של עצב והומור.
יאמאנדו מנגן על גיטרת שבעה מיתרים – "סצ'י" – גיטרה בעלת סאונד ייחודי ואופי תזמורתי. סגנון הנגינה שלו מושפע מהשורו הברזילאי וממלחינים כמו ז'ובים פישינגיניה, אסטור פיאצולה וג'אנגו ריינהארד. למרות גילו הצעיר נחשב יאמאנדו לאחד הגיטריסטים הוירטואוזים והמובילים בעולם.
אורי הרפז, הגיטריסט מהפרברים, אמר לי בכניסה לרידינג 3, שהפעם אין מקום להשוואות. הוא צדק. את יאמאנדו אסור להשוות, כי הוא תופעה בפני עצמה, גיטרה שמתחברת לאישיות, אישיות שמתחברת למיתרים, וביחד נוצר משהו שהוא טריטוריה מוסיקלית אחרת. הבעות הפנים המגוונות, התזזית, תנועת הרגליים אומרות דבר אחד: יאמאנדו שקוע עמוק בתוך טראנס הנגינה, והצלילים נוגעים בכל חלק מגופו.
אם יאמאנדו היה מגיע מהרוק (קלפטון, מקלפלין, הנדריקס) הוא היה מוכתר באיזה תואר אלהי, אבל יאמאנדו אינו מגיע מספירות סטאריות עליונות, למרות שהנגינה שלו היא "אלהית". הוא מגיע מצניעות ברזילאית עממית, מהפשטות הזו שאינה קיימת אצל אלילי רוק. ולפי הפריטה שלו – הוא היה צריך להיות אליל רוק.

 יאמאנדו מגיע מהפולק הברזילאי, מהסמבה והשורו, מהסגנון שמחבר מקצבים אפריקנים עם ההרמוניה והמלודיה של המוסיקה הברזילאית. טמפו מהיר, אימפרוביזציה, מבנים מורכבים שדורשים ביצועים מושלמים. גיטרת 7 המיתרים הברזילאית הפכה סטנדרט בהרכבי שורו, מאפשרת הרמוניות מורכבות.

יאמאנדו קוסטה, בטכניקה שלו, בדימיון,  מותח את תחום האפשרויות של הגיטרה למקומות שגיטריסטים עדיין לא הגיעו אליהם, בשילוב של שורו, ג'אז, השפעות פלמנקו, בסגנון שמכניס אותו להיכל הענקים של מוסיקת העולם. לפעמים הצליל הזה נשמע לא 7 מיתרים אלא 12, תזמורת מיתרים של אדם אחד. היכולת הזו מאפשרת לקוסטה ליצור מוסיקה ברזילאית מעוגנת במסורת אבל עם Feel לגמרי עכשווי/מודרני. להגיד חוויה של פעם בחיים? אמרנו. ועוד משהו: הופעה אחת בלבד בארץ?!  ש ע ר ו ר י יה! להחזיר אותו ומהר!

 

ראיון מאחורי הקלעים

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן