יהושוע לימוני - חבלי משיח

חבלי משיח

יהושוע לימוני

מילים ולחן: נעמי שמר הפקה ועיבוד מוסיקלי: יהושע לימוני
4/5

מה יום מיומיים? מדוע חוזר יהושוע לימוני לשירה המשיחי של נעמי שמר מ-1978, שיר שהיא הלחינה לתוכנית טלוויזיה שהנחתה ביום העצמאות של אותה שנה ונחשף בגדול על ידי שלישיית הגשש החיוור? שמר כתבה בחן ובנועם ובלב מלא אמונה שיר על האופק הבהיר – ביאת המשיח שלאחר הזמנים הקשים,  שהם כמו "חבלי לידה". בזמן הגלות נמשלו ישראל לעובר בבטן אימו, ושלב המעבר הוא השלב של "צירי הלידה" וחבלי המשיח.
נעמי שמר
, ברגע של התרוממות רוח, חשה את קרבת הגאולה הכללית והפרטית, על השרים "מעבר לדממה" ועל הגר בבית שליד הברושים. השיר שהפך לחלק מהשירון הלאומי, היווה גם תחמושת בידי מבקריה. החוקר והמבקר דן מירון פירסם ב־1984 את מאמרו "זמירות מארץ להד"ם". הוא תיאר חלק מלחניה של שמר כגיבוב של חיקויים, האשים אותה במניפולציה, בפיתוי ובהדחה של המאזין, ואף התרשם ממילות שיריה כי עברה מן העיסוק בחוויה האישית ובנופי הארץ אל המוכלל והאידיאולוגי, בעיקר בשירות "מגמות הפוליטיקה המשיחית".
שמר הגישה את השיר בתחושת חדווה חגיגית. יהושוע לימוני  שר את השיר בפשטות אפרורית, בטון רך צנוע, בלי להתחנחן ובלי שההתלהבות תגלוש על גדותיה, אבל עם כוונה גדולה. לימוני העלה את "חבלי משיח" על  מסלול קצבי מהיר יותר מהגרסאות המוכרות בצלילי פופ רוק ובעיבוד שנותן לשיר דחיפה מחודשת.  מה יום מיומיים? השאלה כנראה אינה רלוונטית. גם אם העיתוי לעשות קאבר על השיר נראה סתמי ומנותק. לימוני חש את התחושה, והתוצאה מעידה על פה ולב שווים.

כאשר אני הולך/ בלי אין ובלי אן/ על ליבי כמו קמע
יש לי כל הזמן/ שיר קטן, שיר קטן.
חבלי משיח הנה זה בא/ חבלי משיח הנה זה בא היום
יש כאלה ששרים/ מעבר לדממה/ שפתיהם אולי אינן נעות
אבל קולם / ישמע, ישמע.
חבלי משיח הנה זה בא…
לפעמים אני סופג/ מכה אחר מכה
וכשרע לי וכשמר לי/ אז אני דווקא/ שר לי כך, שר לי כך.
חבלי משיח הנה זה בא…
אם אגיע אל הבית/ אצל הברושים/ מישהו יגיש לי מים
וככלות כוחי/ עוד אשיר, עוד אשיר.

חבלי משיח הנה זה בא…

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן