יוני רכטר צילום מרגלית חרסונסקי

יוני רכטר הלך לעיבוד ולאיבוד

פסטיבל הפסנתר

יוני רכטר עם האורקסטרה "שיר אהבה סטנדרטי"
/5

פסטיבל הג'אז של דצמבר נפתח בנובמבר בפסטיבל הפסנתר. יוני רכטר אורח ותיק בפסטיבל, התייצב עם האורקסטרה, תזמורת הג'אז הישראלית לנסות עיבודים חדשים לשיריו. רכטר אוהב אתגרים. מוסיקאי סקרן. התרעננות עושה לו את זה, והציפיה היא שביצועי ביג בנד לשיריו בזוויות שונות של מעבדים שונים – עשויים להביא משבי רוח חדשים לשירים שלו. משב רוח היה בפרויקט הזה אבל לא רוח פרצים.
מה עוד אפשר לעשות עם השירים שלי יוני רכטר? . כתיבת עיבוד טוב היא תהליך קומפוזיטורי ממדרגה ראשונה הדורש יצירתיות, השראה ודימיון כמו גם שליטה בטכניקות התיזמור. בשל חשיבותן של המילים בשיר הישראלי, יש לצאת בראש ובראשונה מהטקסט, לחוש אותו, להטמיע אותו כדי  למצוא את אופי העיבוד.
הניסיון להפוך את השירים של רכטר למעין "סטנדרטים" בעיבודים החדשים – לא החזיר אותי בגדול לשירים הנפלאים שלו. שמעתי מופעים הרבה יותר מלהיבים מזה של פסטיבל הפסנתר. באותה מידה שעיבוד לביג באנד יכול להקנות לשיר חיים/ מימדים חדשים, וכתוצאה איכויות חדשות, כך הוא יכול גם לרדד ולשעמם. לא תמיד נסיון "בכוח" לתזמר שיר יפה בפשטותו מעניק לו ערך מוסף. רוב העיבודים ששמעתי במפגש של יוני והתזמורת לא ממש הוסיפו עומק, לא העניקו להם פרשנות מיוחדת, יצירתית. חלקם אפילו הלכו במידה כזו או אחרת לאיבוד.
ביצועי הסולו היו מעט אנמיים. הבחירה באיתי פרל  להיות הסולן הווקאלי עם התזמורת הג'אזית  הגדולה לא הוכיחה את עצמה. פרל אינו בדיוק זמר ג'אז. הוא עורר בי געגועים לגידי גוב, באותם ערבים שהוקדשו לשירי רכטר. העיבוד שעשה יאיר סלוצקי, הטרומבוניסט, שמנהל אומנותית את התזמורת, ל"עטור מצחך" החזיר אותי לביצוע הראשון של השיר בקיסריה – עם יהודת רביץ. הפעם – איבד מקסמו. אם קיבלנו נגיעות ג'אז אחדות "מחוץ לקופסה", הן הגיעו מנגן הגיטרה הצעיר ניצן בר. בעיבוד ל"ערב עירוני" היה אלמנט ג'אזי יפה בסולו הטרומבון של מעיין מילוא. הקטע המדליק והמעורר הגיע בהדרן בשיר שאינו של יוני רכטר – Mess Around, רוק הזכור מריי צ'ארלס, שחילץ את מופע הצהריים מנימנום מסוים.

טרומבונים: יאיר סלוצקי, מעיין מילוא, אבי ליבוביץ', חצוצרות: ארתור קרסנובייב, יובל פלג, סקסופונים: אלון פרבר, טל ורון, יהונתן כהן, יובל טבצ'ניק, גיטרה: ניצן בר,. קלידים: איתמר גרוס, בס וקונטרבס – מיקי ורשאי, תופים: רון אלמוג
יוני רכטר – שירה ופסנתר, איתי פרל – זמר אורח, ניהול אומנותי האורקסטרה – רון אלמוג ויאיר סלוצקי.

יום יפה

שיר אהבבה סטנדרטי

כבו האורות

שיר  התעוררות

<

ערב עירוני

Mess Around

רשימת השירים

אוברטורה – זה כל מה שיש
יום יפה סולו חצוצרה ארתור קרסנובייב
שיר אהבה סטנדרטי סולו: יהונתן כהן + איתמר גרוס +יוני רכטר
שוב היא כאן סולו – אלון פרבר
כמו ים
קטע נוסף – סולו: יוני רכטר, ניצן בר, טל ורון
כבו האורות שירה: איתי פרל סולויוני  רכטר ואלון פרבר
בלעדייך – דירה: איתי פרל
עטור מצחך – סולו: יוני רכטר ויאיר סלוצקי שירה: איתי  פרל
אקולוגי – שירה: איתי פרל
הרצינות היא ממני והלאה – האורקסטרה
שיר התעוררות סולו:  ניצן בר
ארצה לומר סולו – יוני רכטר, יובל טבצ'ניק , יובל פלג, רון אלמוג
העיקר זה הרומנטיקה סולו: יהונתן כהן
הדרן
ערב עירוני שירה: איתי פרל סולו: מעין מילוא
Mass Around – סולו – יובל טבצ'ניק, יוני כטר.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן