Yakir Sasson & the Jaffa Jazz

the Jaffa Jazz &

יקיר ששון

4/5

"ג'אפה ג'אז" זה רבע מ"רבע לאפריקה"? כיוון שאינני מתכוון לעשות חשבון מדויק. אציג את הרבע הזה: שמו יקיר ששון. סקסופוניסט, מולטי אינסטרומנטליסט, יליד טבריה, תואר ראשון במוסיקה, נגן סקסופון בריטון, יוצר  ומעבד בלהקת "התפוחים", מי שהקים את הרכב האתנו-ג'אז-פאנק. הבשורה של ששון אכן יוצאת מיפו. כדי להמחיש הוא מציע את המשפט הבא: כשיוסי בנאי פוגש את צ'ארלי פרקר על כוס קפה ביפו". לא בטוח שמטאפורית זה התיאור הכי מוצלח, הגם שרוחו של יוסי שורה כאן לפחות על שני שירים. ששון וסקסופוניו מגישים 8 שירים, ביניהם 3 מקוריים. זה לא אלבום מובהק של מה  שנקרא "סטנדרטים" של ג'אז, שמשמשים בסיס לאילתור, אלא יותר נסיוון לייצר ג'אז נוסח ששון בהרכב של רביעיייה מצוינת. המוסיקה היא מה שהאמריקאים מכנים Smooth jazz –  מוסיקה שהתפתחה מתערובת של פיוז'ן ג'אז ומוסיקת פופ להאזנה קלה, כלומר: פופ עם אלתור ג' אז. הז'אנר התפתח באמצע שנות השבעים בארצות הברית.
הכל תלוי בעיבודים. Jaffa Jazz הוא מוצר כילאיים מהסוג שמרחיב גבולות. "ערב עירוני", למשל מוגש באוריינטציה מסויימת של סמבה. צלילו הפריך של הסקסופון מעניק למוסיקה את הייחוד. Connect שפותח נוטה יותר לכיוון הפאנקי שמוכר מ"רבע לאפריקה" בדיאלוג סקסופון (ששון) גיטרה (עוזי רמירז), סולו בס (אברי בורוכוב). "מרוב אהבה שותק" הוא עיבוד עשיר לשירם המוכר של אלתרמן ורכטר המוכר מיוסי בנאי. כאן אני שומע ג'אז טוב, כאשר השיר משמש בסיס – מעין "סטנדרט" לששון ושותפיו. "ג'אפה וואלס" הוא קטע מענג במשקל של שלושה רבעים. נכון שואלס לא בדיוק משמש קונוטציה לרחובות יפו, אבל האלתור בהחלט פותח את המרחב היצירתי – כולל התמזגות של צליל עוד (אליסף בשארי) Take 50 הוא אינטרפרטציה מוצלחת ומענגת על סטנדרט הג'אז שנכתב על ידי פול דזמונד ובוצע על ידי רביעיית דייב ברובק באלבומם Time Out משנת 1959.  גם "ללכת עמך" ללחנו של אריאל זילבר הפך כאן סטנדרט ג'אז, למרות שזה אינו שיר מוכר כל כך, אבל בואו נאמר, כי הבחירה של ששון בשיר מוצלחת. נגני ג'אז  אוהבים לאלתר על קומפוזיציות בזכות אקורד מוכר ואחרים מנצלים מנגינות, בונים מתח מלודי תוך הדגשת הקצב ומשאירים דלת פתוחה להמצאות הרמוניות. זה מה שקורה בפרויקט של Jaffa Jazz, שעושה חשק לשמוע עוד דברים של ההרכב הזה שיופיע בפסטיבל הג'אז של תל אביב ב-29.11.

מה הופך שיר סטנדרט ג'אז? 

Connect  (ששון/רבע לאפריקה)
מרוב האהבה שותק (יוסי בנאי ומתי כספי)
ג'אפה וואלס (ששון)
Take 50 (ששון)
ללכת עימך (יעקב אורלנד – אריאל זילבר)
I forgot your birthday (ששון)
ערב עירוני (אלתרמן-רכטר)
באו הצלילים (יובב כץ – ארי סאן)

יקיר ששון – סקסופונים, חצוצרה, חלילים, קלידים,  עוזי רמירז – גיטרה, אברי בורוכוב – בס, ניר מנצור – תופים

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן