אביב גפן וישראל כץ

לא אהבתי את התמונה הזו

אביב גפן

/5

לא אהבתי את התמונה הזו, את לחיצת היד הצדדית של הזמר והשר המחייכים למצלמות. אביב גפן מנסה לעזור לקהילת האמנים, ואולי אף ישיג משהו עבורם (עדיין אין סיבה לחייך), אבל הייתי מצפה דווקא בסיטואציה הזו: הצנע לכת. הסתר את את ההתחככות הזו עם פוליטיקאים שמייצגים את אחת הממשלות השערוריתיות בתולדות המדינה. זו שמנהיגה יוצא בפומבי נגד שומרי הסף שלו בתוך היכל המשפט, שמוביל אל פשיטת הרגל של הדמוקרטיה, ממשלה שלועגת לעניי הקורונה בהתרחבותה הפוליטית חסרת האחריות והמצפון.

אני עדיין מאמין ביכולת של זמרים-יוצרים מובילי דעת קהל להפגין מחאה אמיתית מול שלטון רומס ונהנתני. התמונה הזו היא תמונה של התרפסות וחיבוק, לא של מחאה, לא של ביקורת כלפי שלטון, שדואג קודם כל לעצמו.
מצד שני: למה שנדרוש מאביב גפן דרישות כאשר הוא מתיישר פוליטית עם מה שמתחולל עכשיו על רקע חוק הקורונה. הדמעות שהוא הזיל בהזדהות עם הציבור החרדי לא יבלבלו אותי: בתוכנית "אביב או אייל" ( 6.8.18) הא תקף את המתמודד אדם גוזלן על כך שהוא גר בשבי שומרון שמאחורי הקו הירוק. הבחור רצה לשיר שיר אהבה תמים, וקיבל על הראש משפט כזה: "אתה הוא הסיכוי הכי טוב שהילדים שלנו לא יחיו בארץ עוד כמה שנים", כאילו כל מפעל ההתנחלויות על גבו. "אתם חיים בהתנחלויות ותוקעים את הסיכוי לשלום". אמר לו אביב. בזה אביב לא סיים לשטוח את משנתו הפוליטית של השמאל. הוא ניצל תוכנית ריאליטי להעיף הצהרות פוליטיות. גוזלן שימש אמצעי, לא מטרה. כל העניין המוסיקלי, שהגיע לאחר מכן כבר לא עניין. הירידה שלו על בחור צעיר שגר בהתנחלות היתה אז  פלצנית ויומרנית. גפן חטא בחטא היוהרה הטיפוסי לו, כאילו הוא זמר או משורר המחאה המקומי הגדול ביותר, זה שיכול להרשות לעצמו להטיף לבחורים צעירים, שמגיעים לתוכנית כדי להיחשף לקהל אוהבי המוסיקה ויוצריה.
הוא לא. גפן משחק אותה דו-פרצופי כשנוח לו. כיוצר-זמר אביב גפן מעולם לא היה הזמר הפוליטי החשוב שצמח כאן. מאז "הדור המזויין" לא קרה איתו משהו משמעותי כזמר יוצר לוחם אותנטי. לגפן היה נוח להתיישב על כיסא השופט ולכסח מתמודדים במסווה של זמר מחאה פוליטי, אבל הוא נשאר זמר אמצע ממוסד מחובק להאנגרים ולקיסריות, מתחבר בקלילות לתוכנית ריאליטי כמו "אביב או אייל" לטובת הרייטינג, ועכשיו גם לממסד המסתאב.
פתאום "חוזר בתשובה", מזיל דמעות על החרדים, מתחרט על חיי הפאר ומבטיח למכור את רכב היוקרה שלו. פתאום לא אוהב את החיים הטובים? להאמין שהקורונה שינתה אותו? פופוליסטים כמוהו אינם משתנים. צפו לגחמה חדשה.
על רקע המחאה והמהומות בארה"ב, אני מצפה לקולות אמיתיים של אמנים, שיגידו את מה שהם חושבים על מה שקורה בארצנו. אני לא אוהב את התמונה הזו, כי היא מתכתבת עם מגמת הסתחבקות, שמתיישרת עם אווירת אופוריה של כולנו עם אחד – נתחבק ונתנשק, כי הכל יהיה בסדר. אמנים יכולים להוות אופוזיציה אמיתית לפוליטיקאים המאיימים על הדמוקרטיה ושלטון החוק. יכול להיות שגפן יעזור לכמה אמנים לגמור את החודש, ועל כך יבורך, אבל נדמה לי שגם הוא יודה, שהוא אינו מייצג ביטוי של ביקורת ואי-אמון כלפי השלטון.
תמונה אחת אומרת יותר מאלף מילים.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. שלום יוסי, גם אני חשתי אי נוחות מתמונת
    המרפקים המחויכת של אביב גפן וישראל כץ-שר האוצר , וגם מההתרפקות הנירגשת של אביב גפן לדת ולחרדים. הכל נראה חנפנות מעושה.
    חזק ואמץ .
    בברכה חמה, אורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן