מורין נהדר - למה תעמוד רחוק

למה תעמוד רחוק

מורין נהדר

הפקה עצמאית
4/5

הלחנת פסוקים מהמקרא ופיוטים הפכה כמעט טרנד.  סוג של התחברות לשורשים, לקשר האמביוולנטי (לעיתים) עם אלוקים, לפילוסופיה של היהדות. במקום יצירה אישית – מלחינים  את שפת המקורות,  שנשמעת למאזין כמוני ארכאית. הזמרת-יוצרת מורין נהדר, שקשורה בטבורה לתרבות המוסיקלית הפרסית, בחרה אף היא בניסיון להפיח חיים בטקסטים מתהילים, שיר השירים, פייטני ימה"ב. מעניין מה המניעים להתמודד עם  טקסטים פיוטיים כאלה? האם העניינים שבין האדם והאל שעוררו בה מוטיבציה,  או אולי המניע האקזוטי שבחיבור לפייטנות בצלילים בעלי אופי מזרחי עם קריצה למוסיקת קרוס קלטשר עולמית.
רועי שפיגלר המעבד עיטר את "ששוני רב בך" של הרשב"ג בצלי נשיפה ובגרוב פאנקיי. השילוב עם צליל מזרחי מייצר טקסטורה יפה, המילים – לא ממש מגיעות. המוסיקה בת-לוויה אבל אינה מפרשנת, לא נכנסת יורדת לעומק הטקסט. היחסים בין האדם לאלוקים  אמנם "מורכבים", כפי שמנסחת זאת מורין נהדר במבוא לאלבום, הנקודה היא איך מעניקים תוכן מוסיקלי אמין  מעמיק ופונקציונאלי למורכבות הזו, שלעיתים מתורגמת מיחסי אהבה בין גבר לאישה ליחסים בין האל לכנסת ישראל.
המוסיקה ל"לך דודי לקראת כלה" (שלמה אלקבץ) נעימה בקונטקסט תפילות קבלת שבת, אבל נהדר אינה מספקת נדבך ייחודי מעבר לנעימות הזו. יותר מיוחד מלודית "על משכבי בלילות" מתוך שיר השירים בליווי מעודן של גיטרה אקוסטית.  מורין נהדר העניקה לשיר גוון אישי-חילוני  רומנטי עדין. מיוחדת המנגינה ל"למה תעמוד רחוק" (תהילים י'), מעין התקוממות נגד האל  שנעלם בעת צרה, שיר שנשאר אקטואלי בקונטקסט  של עוולות חברתיות ועשיית צדק לחלשים. כאן הצליחה נהדר ליצור דרמה ואפילו מתח המתבקש מעצם ההתרסה בשירה מלאת כוונה ובמוסיקה המבליטה את עומק המצוקה.. בהקשר הזה – "שביה עניה" של רשב"ג על מר גורלם של היהודים הנרדפים ששואל "למה לנצח תשכחנו". מורין בחרה להניע את הטקסט בקצב מהיר,  ורק לקראת סיום הורידה הילוך בשורות שמדברות על גאולת ישראל. כאן הניגוד אינו מייצר תוכן אמוציונאלי מחלחל ומפעים. לעומת זאת הקצביות הגרובית בטעם תימני ב"קווה קווה לבי" (של הרמח"ל), שיר הקורא לבטוח באל למרות המצוקות והמשברים משדר את תחושת העידוד והתקווה. לעומת זאת הצליל האלקטרוני ב"אל תירא עבדי יעקב" הוא מורכבות של אמביינט מודרני עם קולות שמימיים ("לה לה לה") וצליל אתני (נגינת הכינור) ברקע המעניקים  צבע יייחודי  לשירה המעודנת של נהדר.
צליל אווירה דרמטי אופף את "עבדי זמן" (של ריה"ל) – שיר קצר בן 4 שורות, על הכניעה לאל שהופכת את האדם לחופשי, שנהדר מתחה אותן לחמש דקות גם בזכות התזמור העשיר שמכניס אותה למעין ספירה שמימית.
גרסה מיוחדת העניקה נהדר ל "פתחי לי אחותי" (רמח"ל), טקסט המביא שיח בין איש (האל) לאישה (כנסת ישראל) שמורין נהדר קוראת ישירות (לא שרה) ברגש, בטון מתכוון, במבטא ספרדי ישראלי, בהברה רכה צלולה ומהודרת, כשברקע מעטר קול נשי בליווי כלי מיתרים אוריינטאלי, כאן זוהי אינטרפרטציה קרובה לכוונת הכותב. בסיום צליל פסנתר ב"שחר אבקשך" (רשב"ג) על יחס האדם הקטן מול האל הגדול – בלחן צנוע, ספרדיות שיונקת מן המסורת, שירה עוצמתית דווקא במאופקותה. כנ"ל "שיר למעלות" עפ"י תהילים, אחד המזמורים המפורסמים ביותר, זוכה להארה מחודשת בלחן נוגה ועדין נפש בליווי צליל קלידים שמימי המצליח לשדר אינטימיות צובטת.
הנסיון של נהדר לייצר אינטרקציה עם המקורות – היא שילוב של הזדהות פנימית עם המילים ויותר רצון ליצור מוסיקה המחברת בין השורשים שלה למוסיקה עכשווית ולאו דווקא צליל פרסי בו היא מתמחית. האם אפשר לגשר על הפערים בין הדורות? נהדר מוכיחה באלבום הזה שיש לה הכישרון לעשות את החיבור בגישה צנועה לתכנים וביצירת מארג מוסיקלי עשיר של ישן החובר לחדש.

1. ששוני רב בך
2. אל תירא עבדי יעקב
3. על משכבי בלילות
4. עבדי זמן
5. שביה עניה
6. שיר למעלות
7. למה תעמוד רחוק
8. קווה לבי
9. לכה דודי
10. פתחי לי אחותי
11. שחר אבקשך

מורין נהדר – ראיון לקראת ההופעה בפסטביל הפסנתר 24.10 גלריה ישראלית

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. זה אלבום נהדר. מאלבומי השנה- יחד עם קובארי ושלמה בר. עוד מצוינים מהשנה האחרונה: ליילי, "משוקצות" (רוק באנגלית), והאמן יוגי ב"סיילינג" (גם מעולים שבן שלו ציין, מצוין ברוק עברי, הארץ), ב"וואלה" צדק מנוחין במאמר לא משהו (התעסק מידי בדברים הכי "מדוברים" ולא הטובים) ש 6 הבולטים לשנה נוספים:
    Leyli, Narkis, Giraffes, Koevary, Shlomo Bar, Rafi Perski
    ,תמרדה, עדן דרסו וגילי יאלו .. הישראלים אתיופים באלבומים מעולים גם !! עדי שחם, רועי פרייליך, עלמה זהא, ישי לוי, לואיזה, ספוטניק היי פיי, שחר אריאל..יש בישראל תרבות צעירה נהדרת באלטרנטיב שאינו "רדיו" וכו. גם בקולנוע וטיוי !

    https://rateyourmusic.com/list/DavidIs/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן