ג'ון קולטריין מה הופך שיר סטנדרט ג'אז?

מה הופך שיר סטנדרט ג'אז?

נגני ג'אז רבים אוהבים לאלתר על קומפוזיציות בזכות אקורד מוכר ואחרים מנצלים מנגינות, בונים מתח מלודי תוך הדגשת הקצב ומשאירים דלת פתוחה להמצאות הרמוניות.

אוקטובר 2017
5/5

המונחים "סטנדרט" ו"סטנדרט ג'אז" מתייחסים לרוב ליצירות ג'אז פופולריות. חיפוש מהיר באינטרנט מגלה,  כי ההגדרות שונות באופן משמעותי. לפי השוואת ההגדרות במספר מילונים וחוקרי מוזיקה, אפשר לקבוע כי "סטנדרט ג'אז "הוא יצירה בעלת ביקוש מתמשך ברפרטואר מוסיקלי  ומשמש בדרך כלל כבסיס לאלתורי ג'אז. לפעמים המונח "סטנדרט ג'אז" משמש לציון יצירה שהפכה לכזו.
ברור שרוב "סטנדרטי  הג'אז" לא היו במקור יצירות ג 'אז. כאשר מו"לים למוזיקה השתמשו המונח "סטנדרט  ג'אז"  הם כמעט תמיד התייחסו ליצירות  המשמשות כבסיס לעיבודי ג'אז או אלתורים, בין אם הם נכתבו על ידי מלחין ג'אז ובין אם לאו.
באופן כללי, מחברי מוסיקה ותיאורטיקנים העדיפו  את ההגדרה הרחבה יותר. ויל פרידוואלד, בספרו "המנגינות של סטארדאסט", מספר כיצד קולמן הוקינס עשה יותר מכל אחד אחר כדי להפוך את  “Body and Soul” של ג'וני גרין לסטנדרט ג'אז של כל הזמנים.
אלו שירים עשויים להפוך לג'אז סטנדרט? קטגוריות המוצא הנפוצות ביותר של סטנדרט הג'אז הן: Tin Pan Alley (*), מחזות הזמר של ברודוויי והוליווד, מלחיני ג'אז. בתפיסה הרחבה יותר של המינוח יכולים להיכנס לקטגוריה הזו שירי עם ודת, רוק אנד רול, מוסיקת עם בינלאומית.
מה הופך סטנדרט ג'אז לאיכותי? אם אתם מתקשים לקבוע – אתם בחברה טובה. בספרו Lyrics  אוסקר המרסטין מעיר הערות על  הסטנדרטים של הג'אז . המבנה של קטע כמו Star Dust רופף, הצורה שלו מסובכת. עם זאת, הוא זכה לסוג של פופולריות ארוכת ימים שרק מעט שירים זכו לשכדוגמתה. מה יש בו? אני לא בטוח. אני יודע רק שזה יפה ואני אוהב לשמוע את השיר.
גם בלי לדעת מה הסוד ליצירה טובה,  עדיין ניתן  לענות על השאלה – מהו הופך סטנדרט ג'אז  לטוב?  מדובר ביצירה  בעלת אורך חיים המשמשת בדרך כלל כבסיס לעיבודי  ג'אז ולאלתורים. סוגי היצירות שהופכות סטנדרטים טובים של ג'אז הם  אלה שנגני  הג'אז בוחרים, מנגנים וגם מקליטים.
דוגמאות: ל"פרלוד לנשיקה" (Prelude To A Kiss) של דיוק אלינגטון יש המון תנועה כרומטית יפה, ויש די ויש מספיק מקומות (Key Centers)  לסולואים. ב- Body & Soul
נגני ג'אז רבים אוהבים לאלתר על קומפוזיציות בזכות אקורד מוכר ואחרים מנצלים מנגינות, בונים מתח מלודי תוך הדגשת הקצב ומשאירים דלת פתוחה להמצאות הרמוניות.
סוגי הקומפוזיציות שמאתגרות ת את אמני הג'אז הן מגוונות – תלויות במגמות  של המבצעים, הרקע  ומצבי הרוח שלהם.
אז, התשובה לשאלה, "מה עושה סטנדרט ג'אז טוב?"  נעוצה בשיר שהזמרים והנגנים בוחרים. ללנגן,  לבצע ולהקליט. הסיבות שהם בוחרים שירים כאלה ואחרים  מגוונות ולפעמים סותרות.

(*) Tin Pan Alley: במחצית הראשונה של המאה העשרים נכתבו קומפוזיציות פופולאריות רבות על ידי מלחינים ופזמונאים שעבדו בבתי ההוצאה ברחוב 28 מערב במנהטן, מקום שנקרא במקור "סמטת טין פאן"“Tin Pan Alley” מדובר בקטע של הרחוב. שמאוחר יותר הוא הפך למונח כללי לכל המו"לים של מוסיקה אמריקנית.

McCoy Tyner Trio plus Freddie Hubbard & Joe Henderson – Caravan

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן