ריצ'ארד הקטן 2

מותה של אגדת הרוקנ'רול

ריצ'רד הקטן

/5

נפרדים מריצ'רד הקטן, הפסנתרן, הכוכב הגדול של הרוקנ'רול. ריצ'רד שנפטר בגיל 87. היה אחד המייסדים הבולטים והאדריכלים של הרוקנ'רול, ונחשף בסגנונו הראוותני ובגישתו החופשית למוסיקה. תקליטוניו (מהירות 45 סיבובים) הגיעו לישראל בסוף שנות המישים והציגו לראונה את המהפכה המוסיקלית – ובמיוחד להיט הפריצה הגדול שלו "‘Tutti Frutti" משנת 1956, ובהמשך הלהיטים 'Long Tall Sally', 'Lucille' ו- 'Good Golly Miss Molly'. אלבום הבכורה שלו ‘Here’s Little Richard’ נחשב לאורים ותומים של הרוקנ'רול.
ריצ'רד הקטן השפיע לאין ערוך על עולם המוזיקה – והעניק השראה לביטלס, הרולינג סטונס, דייוויד בואי, אלטון ג'ון ועוד אינספור אמני רוק.
בשמו המקורי ריצ'רד ויין פנימן, יליד 1932, מייקון, ג'ורג'יה, אחד משנים עשר אחים ואחיות. הוא גדל על מוסיקת דת (גוספל) אך גורש מכמה כנסיות כאשר צעק את מזמורי הקדושה. "ריצ'רד הקטן" – כינוי שניתן לו בילדותו, ולמרות שהוא לא היה נמוך, הוא שמר על השם. בבית הקשיבו בני המשפחה לזמרים כמו בינג קרוסבי ואלה פיצג'רלד. ריצ'רד לא שמע שם מוזיקה שמצאה חן בעיניו, ולכן הוא יצר אותה.בגיל 15 סולק מביתו על רקע נטייתו המינית. ב-1952 נרצח אביו של פנימן, מטיף אדבנטיסטי. בשנת 1957 עזב ריצ'רד את עסקי המוזיקה כדי לנהל חיים ככומר. בילדותו רצה להיות חלק מהכנסייה, ולכן בבגרותו נרשם למכללה התיאולוגית של אוקווד בהאנטסוויל, אלבמה. במהלך לימודיו שם, המוסיקה של "הפלישה הבריטית" השתלטה על הנוף המוזיקלי וריצ'רד הקטן חזר לרוקנרול.
כשחזר לעיר הולדתו, מייקון, הוא שר בלוז במועדון ה"טיק טוק" המקומי מדי ערב, ועבד כשוטף כלים בקפיטריה במהלך היום. ריצ'רד הושפע במיוחד מאומני גוספל שחורים משנות ה-30 וה-40, המוזיקה שלו התאפיינה בבלוז  קופצני, שהיווה את הבסיס לרוקנ'רול. בהקלטות המוקדמות שלו בשנות החמישים  ערבב של מוזיקת בוגי ווגי, רית'ם אנד בלוז רווי במוזיקת גוספל עם קצב מודגש, כשהוא שר בצעקה וכמעט ללא נשימה את מילות השירים.
ריצ'רד הקטן גדל בזמן ובמקום – הדרום האמריקני – קשה מאוד לאדם שחור. עם זאת מעולם לא שר על גזענות וגם המעיט להששתף בדיונים והפגנות שעסקו בגזענות, והעדיף להתמקד בדברים החיוביים שמחברים בין אנשים. "כולנו יצירי האל,  זקוקים זה לזה כמו שהציפורים צריכות אוויר" הוא גם טען כי הומוסקסואלים שווים בעיני האל, וקבע: "לאלוהים אין רק גן עדן לגבר הסטרייטי. גן עדן הוא לכולנו אם נעשה את רצונו."
הקלטותיו הראשונות עשה בחברת RCA ב-1952 נכשלו מסחרית. ערב אחד בשנת 1955, כשעדיין שימש מוכר משקאות בהופעות, השמיע לזמר לויד פרייס את "טוטי פרוטי". פרייס הציע לו לשלוח את השיר  לחברת Specialty Records.  בעל החברה, ארט רופ,  לא התלהב. ריצ'ארד המשיך לשלוח לו מכתבים, ולבסוף הסכים לאפשר לו להקליט 9 משיריו בניו-אורלינס. "טוטי פרוטי" הוקלט כסינגל והפך ללהיט הגדול הראשון של ריצ'רד. החברה זימנה אותו כדי להודיע לו על ההצלחה ושלחה אותו להוליווד להקליט סינגלים נוספים.
מי שדורג בעשיריה הראשונה ברשימת 100 האמנים הגדולים של מגזין הרולינג סטון,  פרש במפתיע מעסקי המוזיקה ב-1957 בזמן שהיה בסיבוב הופעות באוסטרליה. הוא הפך ל"נוצרי שנולד מחדש" והוכשר ככומר אדוונטיסטי של כנסיית ה"יום השביעי". ב-1962 חזר להופיע בהדרגה. ב-1977 פרש שוב לטובת האוונגליזם. בשנת 1970 סיים תואר ראשון בלימודי תיאולוגיה באוקווד והיה לכומר מוסמך בכנסייה האדנטיביסטית. השביעית.ב-1986 חזר לקדמת הבמה והוציא אלבום המשלב את מוסיקה עם מסרים דתיים. באותה שנה נבחר  להיכל התהילה של הרוק אנד רול.
בהנמקות להכנסתו ל"היכל התהילה של הרוק אנד רול", נאמר: "אדריכל הרוקנרול, יותר מכל מבצע אחר, פרט אולי לאלביס פרסלי, הניח את הבסיס לרוקנרול עם המוזיקה המתפרצת  והפרסונה הכריזמטית שלו. הוא עשה רוקנרול בכל אבר מאבריו, בנגינת פסנתר טעונה, בטירוף של צעקה ושירה, בקלאסיקות כמו 'תותי פרוטי', 'Long Tall Sally' ו- 'Good Golly, Miss Molly'. אלה השירים שהגדירו את הצליל הדינמי של הרוקנרול."
מיק ג'אגר אמר על ריצ'רד הקטן, "שמעתי כל כך הרבה על הקהל המשתולל בהופעה שלו, שחשבתי שחייבת להיות כאן הגזמה. הלכתי להופעה שלו, והתברר שהכל נכון. הוא הכניס את כל האולם לטירוף מוחלט. אין משפט אחד שיכול לתאר את היכולת שלו להחזיק את הקהל. יכולותיו הבימתיות – לא יאמנו. הוא היה מדהים. צ'אק ברי הוא זמר הרוקנ'רול החביב עלי, יחד עם בו (דידלי), אבל איש לא יכול היה לנצח את מופע הבמה של ריצ'רד הקטן. ריצ'רד הקטן הוא המקור והאליל הראשון שלי."
בהופעות ריצ'רד היה מוריד פריטי לבוש שונים ומעביר אותם לקהל. יש אנשים בקהל שקיבלו ם נעליים או חולצות, וכמה בני מזל חזרו הביתה עם מעילי מינק.
ריצ'רד הפך כבול לכסא גלגלים, כשהוא סובל כאבים בלתי פוסקים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך בנובמבר 2009. הוא תכנן לסייר לאחר הניתוח, אך נכשל פיזית.

להיטים:
Tutti Frutti 1955
Slippin' and Slidin 1956
Rip It Up 1956
Teddy Reddy 1956
Miss Ann 1956
Long Tall Sally 1956
Lucille 1957
Good Good Miss Molly 1958

רוקנ'רול – המסיבה הגדולה של שנות החמישים-שישים

וידיאו: Long Tall Sally & Tutti Frutti

וידיאו: Lucille

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן