מתי כספי המיטב צילום מרגלית חרסונסקי

מתי כספי המיטב

על רוב ההקלטות המקוריות לא חל חוק התיישנות. לא איבדו את חיוניותן הראשונית.

אן.אם.סי
4/5

יש זמרים שאינם מאשרים להוציא שירים ישנים שלהם מלפני עשרים ושלושים שנה, בגלל פערי איכויות. יש מצבים שהם חוזרים לאולפן ומקליטים גרסאות חדשות. באופן לא מפתיע, במקרה של מתי כספי, רוב השירים לא מצריכים אותו לחזור לאולפן.
כספי כבר אז, לפני שלושים שנה, עשה עבודה מדויקת. על רוב ההקלטות המקוריות לא חל חוק התיישנות. לא איבדו את חיוניותן הראשונית. העיבודים העשירים ואיכות ההקלטות של אז שימרו את השירים במצב טוב.
גאון? אכן, אמרו עליו שהוא כזה. גם הוא וגם כותב שורות אלו אינם יכולים לאשר. מה זה גאון? המוסיקולוגית ד"ר ציפי פליישר כתבה מחקר בן 300 עמודים ןארבעה כרכים שכולם מתי כספי. בהשקת הספר בבית היוצר, הודה כספי שהוא הופתע מאוד, אבל הוא המשיך לעלעל במחקר, כי לא הבין הכל. "לא למדתי מוסיקולוגיה. למדתי לנגן בפסנתר ובעוד כמה כלים. היצירה שלי באה מהבטן. אני מקיא אותה בשלמותה. אני לא מתכנן שומדבר".
אכן – השלמות הזו של מילים-לחן-עיבוד היא שמייחד ת את המוסיקה של מתי כספי. כמעט כול שיר של שלו מזוהה עם העיבוד המקורי שלו אם זה העיבוד של "כשאלהים אמר בפעם הראשונה", ממשיך להיות רלוונטי מאז הקלטתו ב-1974. גם העיבוד האקוסטי היפהפה ל"איך זה שכוכב", כולל השירה התחושתית המחלחלת של כספי. יוצר של מנגינות נהדרות, הרמוניות עשירות ("ברית עולם"), מעבד בחסד, קליידוסקופ של גוונים מוסיקליים, השפעות מזרחיות ועד ברזילאיות, קלאסי, ג'אז ומוסיקה ישראלית ותיקה של גדולי המלחינים מדוד זהבי ועד סשה ארגוב, מורכבות מוסיקלית שיש בה המון ניואנסים שהם חלק אינטגרלי מהשירים. דוגמאות: העיבוד האקוסטי היפהפה ל"אחרי שנסעת" ("ואותך") למילים של שלמה גרוניך, וכמובן הסימביוזה המופלאה עם השירים של אהוד מנור. 
גם הגרסאות המקוריות של "כלבלב הו בי די בם בם", "ברית עולם", "ימי בצורת", "ילדותי השנייה", "נוח", "לא ידעתי שתלכי ממני", "שיר עם נקי" , לא איבדו מהיופי הראשוני שלהם. הביצוע של כספי ל"ביום מסה", למילים של משה טבנקין מצמרר גם היום כ-35 שנה אחרי שהוקלט. המיקס של "נוח" עם "שוקולד מנטה מסטיק" אינו זקוק לשיפוצים.
אוסף של להיט-רודף-להיט, שירים עם ותק של 35 שנה שהזמן לא שחקם. סדרת "המיטב" כוללת גם אוספים של אריק איינשטין, אריק לביא, יהודה פוליקר, ריקי גל, אריק סיני, דיוויד ברוזה, מאיר אריאל, יהורם גאון.

אהוד מנור על מתי כספי: "המוסיקה של מתי כספי היא בשבילי מקור שמחה, נחמה והשראה, כשהכרתי אותו, הוא היה חייל רוק, ששר בלהקת פיקוד דרום. הצלילים הראשונים שהשמיע באוזני פעלו עלי כשיקוי קסמים. שמעתי בהם מענה אינטימי מרגש ךתחושות שביקשתי להביע במילים.
המוסיקה של מתי כספי מתאפיינת בעומק, ברגישות, בחום, בהומור, בעצב, בכאב, בפסימיות אופטימית ובאופטימיות פסימית.  כל המרכיבים האלה מתיישבים  בטבעיות אלה בצד אלה בחיינו, מתחברים ליצירה אחת רק במקרים נדירים. המוסיקה של מתי כספי היא ציפור שיר נדירה. היא אינה מתיישנת לעולם, משום שהיא כל כך מקורית, מיוחדת ומורכבת כנפש האדם. חוץ מזה, מתי כספי הוא גם זמר נפלא. אל תניחו לרכות קולו להסיח דעתכם מהיכולת הטכנית העצומה והמנעד המרשים"

ברית עולם – עם הפילהרמונית

היא חזרה בתשובה

זו ילדותי השניה

הנה הנה

מתי כספי המיטב השירים

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן