נורית הירש

זוכת פרס ישראל

השירים של נורית הירש

מרץ 2016
/5

"נורית הירש היא ארץ ישראל הישנה והטובה", אמר שר החינוך, נפתלי בנט על נורית הירש, כלת פרס ישראל לזמר עברי. האם השר ירד למשמעות המילים "ארץ ישראל הישנה והטובה"?  גם הוא כנראה הלך שבי בעקבות כל מי  שהגדיר את הירש לא פעם "מלחינה של שירי ארץ ישראל"?
מה זה בדיוק? לא בטוח שלנורית הירש עצמה ישנה תשובה מדויקת. נדמה שמדובר בעיקר בתחושה, מעין תחושת ארץ ישראל, שנובעת קודם כל מהמילים של השירים, או ליתר דיוק מהנופים שהשירים מתארים. שיר כמו "ללכת שבי אחרייך", מילים של אהוד מנור, ששרה אילנית, הוא שיר אהבה לארץ ישראל, מנגינה שנחרתה חזק במאגר הזיכרון הקולקטיבי, שמיצג את הקשר לאדמה, לנופים המקומיים. האם ניתן לשייך אותו מוסיקלית לז'אנר ישראלי עממי? – ממש לא.
נורית הירש הלחינה לא מעט שירים של פזמונאים שיצרו על רקע נופי ישראל, ביניהם אנשי ההתיישבות העובדת, מושבניקים וקיבוצניקים. הירש, התל-אביבית, לא ממש חיה "בפרדס ליד השוקת". את תמונת נוף הזו לשיר ייבא יורם טהר לב מהקיבוץ, והירש התחברה למה שמתארים לעיתים כאווירה ישראלית קיבוצניקית. מצד אחר, הירש הוציאה ממגירתה לחנים שמזוהים עם הווית העם היהודי כ"עושה שלום במרומיו", שיר שפרש כנפיים למרבית הקהילות היהודיות בעולם.
בגדול, לא ניתן להגדיר סגנון מוסיקלי אחיד של נורית הירש. המוסיקה שלה אינה זמר עם בעלי קווי מתאר מוגדרים, המזוהה עפ"י אלמנטים מוסיקליים כמו המוסיקה היוונית או הברזילאית. הייתי מתאר את שיריה של הירש כמוסיקה של הוויה תרבותית מקומית, מלחינה פלורליסטית, פתוחה, נוגעת במוסיקה קלאסית, מוסיקה ים תיכונית, בצעד תימני, ורסטילית, עממית, מתזמרת מצוינת של שיריה, כותבת נפלאה של שירים מוסיקה לסרטים ("בלדה לשוטר"  – מהשירים האלמותיים בזמר העברי) , ללהקות צבאיות, לילדים, מלחינה לכל עת, שתמיד הפתיעה במנגינות בלעדיות, במקצבים מגוונים,  גם בחיבור לסול ולרוק ("חשמל זורם בכפות ידיך" בביצוע רותי נבון) בעיבודים המובנים בשיריה, ביכולת שלה לחבור לכותבי פזמונים ושירים שונים, ובעיקר אהוד מנור, אורי אסף, יורם טהר לב ורחל שפירא וגם לבחור את המבצעים האידיאליים לשיריה, ובעיקר – אילנית.

נורית הירש – המיטב

נורית הירש – "ללכת שבי אחרייך" מופע מחווה "ימי זמר" חולון

נורית הירש ואילנית – "הנה ימים באים"

צילום: מרגלית חרסונסקי

וידיאו: רבקה זוהר – "בן יפה נולד"

וידיאו: ירדנה ארזי – "אתה לי ארץ" 

וידיאו: אילנית – "נחמה"

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן