רבקה זהר לירון לב - זמר שלשת התשובות

זמר שלוש התשובות

רבקה זהר ולירון לב

4/5

הגרסה הזו מגיעה 46 שנה מאז בוצע השיר ע"י רבקה זהר במסגרת "צץ וצצה", מופע מוסיקלי משירי נתן אלתרמן. אלתרמן כתב אותו במיוחד עבור זהר, לאחר שהגיע לאחת החזרות והתרשם ממנה. השיר מציג אישה כנועה המבטלת עצמה בפני בן זוגה בשם האהבה. בכל אחד מבתי השיר מציג הגבר שאלה קשה לבת זוגו, שלוש במספר,, וזו דבקה באהבתה ומשיבה בפזמון חוזר:  "כל אשר תבקש ותשאל, אעשה ואוסיף לשמוח. יהיה טוב אהובי, יהיה קל, לעולם לא יחסר לי כוח".
השיר עורר ביקורת. הטענה המרכזית הייתה כי זהו טקסט שוביניסטי המציג את האישה כתלותית וחסרת ערך, המשלימה עם גחמותיו של בן זוגה ועם כל תנאי שיציב לה, גם זה שיגרום לפירוד מוחלט ביניהם, כלומר – מצב של כניעות טוטאלית עד כדי ביטול עצמי והשפלה.
נתן אלתרמן אינו מביע עמדה שוביניסטית, ולו מעצם כך, שקיימת בשיר הזרה בין הדובר למשורר ("הוא אמר, היא אמרה") ובכך מפריד עצמו המשורר מן הסיטואציה ונותן למתבונן מן הצד לספר את הסיפור, שמהותו מבחן אהבה – עד כמה גדולה אהבתה אליו ועד היכן מגעת. 3 השאלות אותן הגבר שואל את האוהבת מוצגות מן הקשה אל הקשה ביותר: היא תהיה מוכנה לחיות חיי עוני ובטוחה כי גם כך תרגיש כמלכה. היא תסבול את בגידותיו בתנאי שישוב בסופו של דבר אליה. היא תלך ולא תחזור – אם יגיד לה ללכת. בשאלה הזו, הקשה ביותר היא אינה עונה מיידית – "שותקת ומחייכת ופניה ככפור".. האם בכ"ז שמה גבול כדי להציל את שאריות הכבוד העצמי שלה, למרות אהבתה האובססיווית?
לחנו של אריה לבנון העניק לשיר עוצמה של דרמה מרטיטה. העיבוד של לירון לב משיב רוח חדשה בשיר, לוקח אותו לכיוון רוק. הלמות התופים וצליל הגיטרה החשמלית טוענים את הנרטיב האלתרמני במתח מפעים. רבקה זהר מעצימה את הביצוע המקורי בטון הדרמטי, נפעמת מחדש מעוצמת ההתרחשות הדרמטית שבשיר. לירון לב נשמע  עדין מדי ביחס לשאלות הקשות של הגבר. זה טקסט שדורש קול "קשה" יותר. גם חלוקת התפקידים ביניהם בדואט נשמעת אקראית. לטקסט יש מספר אחד, וחלוקת השירה לשני מספרים מקהה את עוצמת הטראגיות שתיאור היחסים.

הוא אמר: "אם תלכי אחרי / לא קטיפה תלבשי ולא משי /יהיה מר עד בלי כוח אולי" / אז אמרה היא: "לאט, כוח יש לי / אם צריך אתהלך בסחבות / כלובשת קטיפה מבריקה / אם צריך אקרצף רצפות 
ואהיה בעיני כמלכה. 
כל אשר תבקש ותשאל / אעשה ואוסיף לשמוח / יהיה טוב, אהובי, יהיה קל / לעולם לא יחסר לי כוח" 
אז אמר: "מה יהיה אם אבגוד / ואותך אעזוב מיותרת / בלילות ארוכים לחכות עד שובי מזרועות האחרת?" 
"אם צריך לחכות אחכה" / כך אמרה ופניה באור./ אם צריך לא לבכות לא אבכה /העיקר שאדע כי תחזור / כל אשר תבקש ותשאל / אעשה ואוסיף לשמוח / יהיה טוב אהובי יהיה קל . לעולם לא יחסר לי כח" 
אז אמר: "מה יהיה אם אגיד / שעליך לקום וללכת / ולשכוח אותי ושנית / לא לשוב כי לרחוב את מושלכת? / היא רק רגע שתקה ותחייך / אז דברה ופניה ככפור /"אם תאמר לי ללכת, אלך, 
אם תאמר לא לחזור, לא אחזור."

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן