רמי קלינשטיין צילום מרגלית חרסונסקי

תפוחים, מתנות, אש

רמי קלינשטיין

25 שנה ל"תפוחים ותמרים"
4/5

את סיבת החגיגה – 25 שנה ל"תפוחים ותמרים" – קיבלנו על מדרגות ההיכל. הג'סטה נוצלה עד הסוף. רמי קליינשטיין שר, קיפץ, נגע, גם פצח בהסבר על מהות השיר בשינוי פני הקריירה שלו. נדמה שאלה היו צהרי השישי המאושרים בחייו. קהל אוהב, מפרגן, מזמר, מגיע לבמה להתחכך. נשיקות למשפחה. אקלים מיינסטרימי נוח ביותר. כמה כיף לתנות נוסטלגיה עם משבים ערים וחמים מן העבר. במסע אל יציעי ההיכל, נתן קלינשטיין עוד אחד מלהיטי המהפך שלו – "מתנות קטנות", לחץ ידיים, חיבק, אפילו התיישב על ברכי אחת מהמתלהבות, כשעדת צלמים בעקבותיו. התפוחים והתמרים חזרו בהדרן בסוף ההופעה הרבה יותר לוהטים עם עזרה מידיד – ירמי קפלן, לפני ש"אש" הצית את הבמה ושלח את הקהל הביתה מחויך ומדושן עונג.
"תפוחים ותמרים" שיצא ב-1995, הוא השיר שהזניק את הקריירה של קלינשטיין וקידם אותו אל הקהל הגדול – בשילוב הזה שבין שירי אווירה  מינוריים בעלי גוון עממי, ובין רוק רך. הלחן הזה באמת הפתיע בגדול. הוא לא דמה לשומדבר שקלינשטיין כתב ושר עד אז. שיר סנטימנטאלי, צליל אקורדיון, טון רך מלא תוגה על צערה של שבורת הלב המתרוצצת בין דוכני השוק. לחן בלעדי, יחיד במינו. הנה מתברר שהרוקר ה"מחוספס"  התגלה במיטבו בתחום המלודי-רגשני. השיר הרומנטי שידר משהו מאוד אנושי, חם, נוגע ומחלחל.
פברואר 2020. שיאו של המפנה. זהו קלינשטיין שמחבר את הוייב הקצבי של "רדיו" עם סולו חשמלית ב"על הגשר הישן" עם בלדת האהבה הרגשנית של "לצידך". זהו קלינשטיין שנותן לישי ריבו, האורח, לשיר את השיר הכי מזוהה עם ריטה – "עטוף ברחמים", היבט של אם, שחשה את בעיטות הולד, פרי בטנה, ופורשת את תחושותיה באשר לעולם אליו הוא נכנס רגע אחרי שאור הרחמים יחדל לעוטפו. אבל באינטרפרטציה כמו באינטרפרטציה – קולו של ריבו נשמע עטוף  ברחמים גם כאשר קלינשטיין הצטרף לדואט של "הלב שלי" – שירת הלב, לא שירת לב קרוע, ענוגה, מלו-מלנכולית, לוטפת ומלטפת, כאילו אינה משקפת את "הלב השבור", רק את ההשלמה/ אמונה שיש מי שמטפל בלב הזה. מהות המפגש בין החילוני לדתי.
זהו  רמי קלינשטיין שמפגיש בין שלושה לבבות – הוא עצמו, ישי ריבו וירמי קפלן – כדי לשיר את המנון הנעורים – "צעיר לנצח". אחר כך הוא יספר לקהל על השינוי שעבר משך 25 השנים השנים מאז הופיע במועדון "לוגוס" בת"א, במעבר מהרוק ה"אמריקני" למיינסטרים, כשהזמרת של חייו שאלה אותו – "למה אתה לא כותב כמו שאתה כותב לאחרים" ("עוד לא תמו כל פלאייך", "אהובת הספן"), ואז כשכתב לעצמו את "תפוחים ותמרים" – לא מסר אותו לאף זמר – השאיר אותו לעצמו. היא צדקה. מאז – פרח.
זהו קלינשטיין שמתיישב לפסנתר למחרוזת בלדות של שיאי הרגש המלודיים שלו מ"כל מה שתרצי", דרך "חוץ ממך כלום" ועד "עד שתעזוב" (ריטה) ו"ביום של הפצצה" על רקע כדור דיסקו ענק זוהר. זהו קלינשטיין שמצרף לדואט מפתיע את דיאנה גולבי (כוכב נולד 2009) המצוינת.
ואז – אחרי "קר שם" עם ירמי קפלן פצח רמי ב"אהביני", סביבת הבמה והמעברים הוצפו בקהל חוגג, שהצטרף גם ל"בוא" מלהיטיה הגדולים של ריטה ולגעש-רעש של "עניין של זמן" לפני ההדרן. 

כבר כתבתי בעבר: צריכים לעבוד קשה בשביל להגיע ללב הקונצנזוס, לגייס את עברך, לחבר עם נכון-לעכשיו, למיין שירים לערב מאוזן לכל טעם, רשימה שמשתדלת להכיל את כל האהובים הלאומיים, לרצות את המתרפקים על התפוחים והתמרים המתוקים, שירים שמתקשרים עם כל התחנות, ובעיקר המזוהים עם ריטה, שתופיע איתו בקרוב במופע משותף.
רמי קלינשטיין הוא מקצוען, שיודע לקחת כל חומר קליט מהרפרטואר העשיר שלו, ולנתב אותו למופע ל ק ה ל. כולנו יודעים מי התחיל בכך, ומי ממשיך למלא את קיסריה בשיטה הזו. קלינשטיין, במקרה הזה, הוא תלמיד מצוין, לא לוקח סיכונים, מתוזמן היטב, וגם מוכיח כי הוא היום פרפורמר מליגת העל של הפופ המשובח, שיודע לעבור מבלדות פסנתר בנוסחי האלטון ג'ון ובילי ג'ואל לקצב, רוק ואנרגיה בסגנון הבון ג'ובי. פתוח בכל מובן, כדי לחבר את חלקיו לשלם בצהרי שישי 2020. 

שירים: פתיח (להקה) + שמש, רדיו, על הגשר הישן, לצידך, הניחי לי, עטוף ברחמים – עם ישי ריבו, הלב שלי עם ירמי קפלן וישי ריבו, צעיר לנצח – עם ירמי קפלן וישי ריבו, תפוחים ותמרים, מתנות קטנות, קרוב אל ליבך (שבתי) – רמי ודיאנה גולבי, גשר, הבוקר את הולכת, קר שם עם ירמי קפלן, אני אשתנה עם ירמי קפלן, אהביני, בוא, ענין של זמן הדרן: תפוחים ותמרים עם ירמי קפלן, אש.
נגנים: עדי גולדשטיין – קלידים ומחשב, בנצי גפני – בס, קרן טפרברג – תופים ושירה, גאיה אלבז – ירה וכינור, דני וייצפלד – גיטרות.
צילום: מרגלית חרסונסקי

לצידך

"עטוף ברחמים" עם ישי ריבו

"צעיר לנצח" עם ירמי קפלן וישי ריבו

"תפוחים ותמרים" עם הקהל

מחרוזת פסנתר

"שבתי" (קרוב אל ליבך) – עם דיאנה גולבי

עניין של זמן

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן