תובל פטר

נינו וחצי

תובל פטר וחברים מנגנים נינו רוטה

1993
/5

האקורדיוניסט תובל פטר הלך מאיתנו ב-2015, והשאיר אלבום, היחיד שהוציא במהלך דרכו המוזיקלית (האקורדיוניסט של להקת הנח"ל בימי הזוהר שלה, של להקת התרנגולים) שכולו מוסיקה של המלחין האיטלקי נינו רוטה. פטר הקדיש את כעצמו לרוטה כפי שהוא התמכר למוסיקה של סשה ארגוב. נינו רוטה נחשב לא רק באוזני פטר לגדול מלחיני המוסיקה לסרטים בכל הזמנים. הוא הלחין יותר מ-600 יצירות קלאסיות (כולל 3 אופרות באורך מלא ו-3 סוויטות לבלט) וכ-160 פסי קול לסרטים. המוסיקה של רוטה התאפיינה באנושיותה המופלאה. זוהי מוסיקה המקרינה המון אהבת אדם. זו מן הסתם הסיבה שהבמאי פרדריקו פליני בחר בו כמלחין הראשי של סרטיו. המוסיקה שלו התחברה לסיפורים בצורה פנומנלית, עד לשעיתים היה נדמה כאילו המלחין מתבונן מהצד על הדמויות הגרוטסקיות והאומללות שאיכלסו את סרטיו של הבמאי הדגול. היתה במוסיקה הזו חמלה, חיוך מהול בעצב עם איזו תקוה לרכך את אומללותם והעניק להם מעט חום ואהבה.  החיוך של נינו רוטה היה תמיד מהול באהבה וחמלה, לעולם לא לעג.
היה במוסיקה של רוטה כמעט הכל  עצב צובט ("רוקו ואחיו" של ויסקונטי), מוסיקה קרקסית  ארצית עסיסית סוחפת רוית שירי לכת, פולקות, טרנטלות, גם מוסיקה עצובה ומלנכולית ספוגה בנוסטלגיה על גבול השמאלץ ("לילות לבנים", "לה סטראדה", "הסנדק") מול מוסיקה בוטה לעיתים דיסוננטית על גבול האוונגרד (הקטע "מיתרים-תופים" מתוך הסוויטה לבלט "לה סטראדה"), מוסיה קלאסית טהורה, מוסיקת בתי קפה ובארים מלאת חושניות של רומבות, סמבות וטנגו שזורה מוטיבים ג'אזיים מלטפים. גדולתו – במלודיות הפשוטות היפות הצובטות.
המיוחד בה והמרתק במוסיקה של רטוה, שלמרות מורכבותה וריבוי פניה וניגודיה, התחלפות המוטיבים השונים, היא נגישה וזורמת בשינוייי קצב, צבע ואווירה. אין כמו רוטה לאלתר על נעימותיו שלו.
ראשיתו של האלבום במופע במסגרת פסטיבל "ג'ז, סרטים וידיאו" של עירית תל אביב, שזכה לשבחי הביקורת. תובל פטר ב"נינו וחצי" ניסה בהצלחה לשמור על הזרימה של המוסיקה של רוטה ולהימנע ככל האפשר מחלוקה סכמטית של הקטעים לפי נושאים וסרטים. הוא חתר למחווה אישי לרוטה במעין קולאז' בו נשזרים המוטיבים השונים זהז בזה, מתחלפים זה בזה, "משוחחים" ביניהם, משנים לבוש וצבע ויוצרים רצף הנותן ביטוי לקסם, ליופי, לחושניות וריבוי הפנים של המוסיקה של רוטה, כפי שהיא התנגנה בסרטים להם כתב.
את העיבודים עשתה החלילנית תניר שקד, רעייתו של פטר. רועי שילוח – כינור, הילה קרני – צ'לו, דורון טויסטר – צ'לו, ברק מורי – קונטרבס, שי זלמן – תופים, דפנה יונאי – קסילופון, ויברפון וכלי הקשה.

האלבום הוקלט בהופעה חיה בסינמטק ת"א, פברוארר 1993.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן