אבישי כהן - 1970

1970

אבישי כהן

סוני מיוסיק אן.אם.סי
4/5

אלבום חדש לבסיסט, הזמר והמלחין אבישי כהן, לשון המודעה. אפשר להפוך סדר המילים בלי שום בעיה: הזמר, המלחין, הבסיסט. האלבום הזה מאשר: השירה (vocal) אינה אפיזודה משנית אצל נגן הבס המהולל. ממש כמו האקלקטיות שלו במוסיקה – כך גם כמבצע: לא רק נגן הבס, אלא זמר פול טיים ג'וב. כהן מבקש הכרה כסינגר-סונגרייטר, כמלחין-זמר בכל קשת הסגנונות שמעניינים אותו מפופ מערבי דרך מוסיקה תימנית, ים תיכונית, ספיריטואל ועד לדינו ולטינו. הגדרות? מה שבטוח – זה אינו אלבום ג'אז.
האלבום בהפקת ג'יי ניולנד, זוכה תשעה פרסי "גראמי", הנושא את שנת לידתו של אבישי כהן – 1970, מכיל 12 שירים, שבעה מתוכם מקוריים והשאר ביצועים לקטעים ידועים כמו שיר העם האמריקאי, "Motherless Child" אשר עובד ע"י כהן וגו'ני גולדשטיין, ביטלס – For No One, מסורתי עברי ("דרור יקרא") אפרו קובני מעורב – Vamonos Pa'l Monte (אדי פלמיירי-ישמעאל קווינטנה). כדאי להתעכב על הקטע הזה, משום שהוא מסוג הסינתזה המאתגרת של מוסיקה אפרו קובנית המעובדת במהלכים אטרקטיביים למיתרים קלאסיים, נגיעות ים תיכוניות בעוד, קונטרבס. כאן מגשים אבישי כהן עצמו כנגן רב תרבותי – כג'אזיסט ואיש מוסיקת העולם.
שאר האלבום פחות מורכב: Song Of Hope הוא בלדת פופ  מלודית פשוטה שמשדרת מסר פשוט וישיר של אחדות אנושית. לא בשביל שיר כזה רוכשים אבישי כהן חדש. כנ"ל – My Lady – פופ פאנקי, שיר געגועים לאהובה, שלא ייכנס לרשימת יצירות העל של כהן. אם בלדות פופ, אני מעדיף את המנגינה הנוגה היפה של It’s Been So Long שמשדרת רגש מאופק וגם את Emptiness שאבישי שר בדואט עם קארן  מלכה, שיר שלוקח לאזורים קלטיים מסורתיים באוריינטציה של וורלד מיוסיק. Move On הוא מהקטעים שמבטא הסגנון של אבישי כהן היוצר – במנגינה ובעיבוד הג'אזי היפה. מהסוג שנועד לחיים ארוכים.
"סעי יונה" הוא אפיזודה אתנית תימנית שמעניקה לאלבום רגעי  חגיגה ומצב רוח  שמחים. לאגף המסורתי נכנס גם "דרור יקרא" בעיבוד עממי ריקודי  צנוע. "האהבה" הוא קטע מלודי שאינו שייך לזמן – על נערה יפה, צעירה ומסתורית שהגיעה מן הלילה – טקסט ברוח אוריינטלית עממית חגיגית.
For No One הוא פרשנות מינורית מלנכולית אישית צנועה ורגישה של אבישי כהן בעיבוד לפסנתר לשיר של לנון ומקרטני. Motherless Child הוא ספיריטואל (סוג שירי עם שמוצאם אצל העבדים השחורים בארה"ב) בעיבוד קל בנוסחי הפופ הברזילאי של סרג'יו מנדז, שמנטרל את תחושת הייאוש והעדר התקווה המובעות בשיר למען קצביות פאנקית. וברוח הפופ הלטיני – Blinded, וידוי של מאהב שטעה.
סיכום: אבישי כהן מציג מבחר עשיר מהטעמים המוסיקליים שלו – ישן וחדש, מסורתי ומודרני, פופי ואתני. זה אלבום מיינסטרים קרוס-קלטשר, שאינו פוסח על מסלול הרדיו הידידותי, ברובו – להאזנה קלה ומענגת.

צילום: מרגלית חרסונסקי

1. Song of Hope
2. My Lady
3. It’s Been So Long
4. Se’i Yona
5. Emptiness
6. For No One
7. Motherless Child
8. D’ror Yikra
9. Move On
10. Ha’ahava
11. Vamonos Pa'l Monte
12. Blinded

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן