יפה כלבנה האלבום

אביתר בנאי

הד ארצי
4.5/5

אביתר בנאי קרוב-יותר-אצל-עצמו, בחיבור של אמונה ותבונה. המילים והמנגינות הם אביתר בנאי מתקרב יותר אל המאמין שבו, אבל גם המפוכח מדבר מתוכו. ב"ילדים" הפותח, המנגינה והטון משדרים בדיוק רב את תחושת הזיכוך המקרבת למושא אהבתו המקודש– "ותמיד תלך בשדות של אמת, בשדות של שמחה ויופי" .
אביתר בנאי חוזר למקורות בדרכו שלו, שפתו נאחזת בהם, המוסיקה שלו אינה מחפשת את החדש והעכשווי, אלא בזווית שלו. היא נעה בנתיבים הרמוניים במיטב המסורת המוסיקלית. את "יפה כלבנה" אביתר שר בקול מלא חמלה ואהבה. הטון עורג-מתכוון, נסוכה בו קדרות מזככת. המוסיקה לוקחת למקומות מרוחקים של "עוד פעם הייתי ילד", מעין הפלגה לעבר. ניגונה כמשב לוטף של אהבה ונחמה. העיבוד וההפקה – משאירים את אביתר בנאי בקווי מתאר טהורים ומזוקקים.
גם השירים (חלקם קצביים) העוסקים ברטרוספקטיבה אישית – "גנב" (ימי בית הספר), "גל" (נזכר בימים שבנה ארמונות בחול) מחברים אותו עם אביתר בנאי של עכשיו.
ל"תל אביב" צורף מידע של בנאי עצמו כהסבר לתהליך שעבר מאדם חילוני לדתי הוא מדבר על חלום שבו הוא חוזר למקום (דירה) מוכר, אלא שהוא מוצא אותו ריק. הסיטואציה מפורשת במבט על עצמו – "כנראה שאני עדיין לא לגמרי מאמין שהשתניתי, השינוי היה מהיר מדי וחיצוני". בנאי לפתע מפקפק בשלמות המטמורפוזה, מרגיש כי לא הגיע אליה בגלגול שעבר. המסקנה הנרמזת – רק כאשר ישכון שלום בתוכו, יהיה פנוי לאהבת אמת, ואז – עפ"י עדותו – החלום יחדל לפקוד אותו.
בבית האחרון מצטט בנאי ממגילת רות בהקשר לאהבת האמת שאינה תלויה בדבר, שהייתה בין רות לנעמי, שהטוטליות שלה קיימת במילים – "רק המוות יפריד בינינו". לאהבת אמת כזו מייחל הדובר בשיר. היא מסמלת את עוצמת הקשר, וכשהיא תתגשם – יאמין בשינוי שעבר.
השיר שקט ומינורי בפתיחתו, ומיד עולה לכביש הראשי, להילוך קצבי כמעט דאנסי. נרטיב ההתפכחות מגיע בקלילות, אבל שאינה באה על חשבון מהות הכוונה שבשיר – ומבחינה זו, בנאי נשמע אמיתי ומתכוון.
הצלילים המקרטעים ב"ילד זוהר" משדרים את הסערה וחוסר המנוחה אשר עברו על "ילד זוהר בקצה מערב" בטרם גאולה, עד שהגיע ל"הוא לי בן הוא אבי הוא אני". דרמה טעונה, שבנאי שר בתוגה של כאב ויראה.
I Love You הוא חלק מהנרטיב שלו, כאשר המשפט הנ"ל באנגלית מסביר מן הסתם את חוסר היכולת לומר את המשפט הזה בעברית. מנגינה מקסימה וטון שמביעים את אשר הוא חש כלפי האהובה על רקע תחנות בחיים. העיבוד –  ambient אלקטרוני משדר הזיה. הטון הנוגה ואווירת ההזיה החלומית קיימת גם ב"עד אלי" – המושר בכוונה שלמה
אווירת נעלה, נשגבת שורה על שירי אמונה כ"שאו שערים" (בתוך עיניה הכחולות הוא רואה ים, רקיע וכיסא כבוד.) בעיבוד סולידי השוזר גם קצב כלי הקשה עדין. "שלוש תנועות" הוא שיר תפילה-נשמה מושר ללא מילים בליווי פסנתר וחצוצרה. והנה, בנאי נוגע במקומות האלה שאנחנו רוצים להגיע אליהם ואין מילים כדי להביע אותם.
אלבום של תחושה, הבנה ותפילה. בנאי מדייק בחיבור שבין תבונה לתחושה-אמונה, עטוף בשכבות צליל מעצימות. הרבה רגעים שמהלכים עליך קסם, מרוממי רוח.

הפקה מוסיקלית: אמיר צורף. עיבוד: צח דרורי, אמיר צורף, איתמר דוארי ושניר בלומנקרנץ.

שירים: ילדים, גנב, יפה כלבנה, גל, תל אביב, נער, שאו שערים, שלוש תנועות, I Love  You, עד, שביר

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

4 תגובות

  1. ביקורת מעניינת. אוסיף רק נקודה בקשר למילות השיר "תל אביב" – הציטוט ממגילת רות שמשובץ בשיר קשור בקשר בל יינתק לעובדה שאשתו של בנאי היא גיורת ושמה רות.

  2. אביתר כלכך יוצא דופן יחיד ומיוחד אהוב ובצדק.הקול שלו נוגע לך ישר בנשמה ומוציא ממך דמעות של בכי ושמחה גם יחד.נושאי השירים מקפלים איזה רגש נעלה ומזכך והעיבודים עם המגע של אמיר צורף תמיד חכמים ומפזרים בושם אויר הרים אירופאי צלול
    אבל יחד עם זאת למעט שיר הנושא רוב הלחנים לא מספיק טובים,לא מספיק עגולים וסוחפים,לא ניכר בהם ניצוץ מעלה של ניגון וספק אם הם יכנסו לפנתיאון של אביתר בפרט ולפנתיאון הישראלי יהודי בכלל
    רוב הביקורות נמנעות מלטפל בנקודה הזו וגם אני כלכך אוהב את אביתר שאני כבר מתחרט שכתבתי זאת…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן