אהובה עוזרי 1

אהובה עוזר מעליי דממה

אהובה עוזרי קיבלה את המגיע לה, ומגיע לה להמשיך להישמע גם אם נבצר ממנה להישמע בקולה.

עבודה עברית
4.5/5

לא רק צלילי הבולבול טרנג (בנג'ו הודי – כלי מיתר נפוץ בהודו) של אהובה עוזרי עוברים כחוט השני לאורך הדיסק. תאמינו או לא: אבל היא נמנית על 16 הזמרים ששרו את שיריה לפרויקט המיוחד. אישה ללא מיתרי קול שרה "התחפרתי". שיר המושר מזווית ההתייסרות של חייל שמתחפר באדמה להגן על המולדת, אבל שם במרחק מחקה לו אהובה, והוא רוצה לחזור הביתה ולחיות. הצלילים מרטיטים. אהובה שרה אותו.
כשש שנים אחרי מותה, בת 74 החודש, חוזרים לאלבום  שהציג אהובה עוזרי כמוסכמה, כקונצנזוס – אצל כל הזמרים, בלי הבדל סגנון ועדה. אולי אפילו סוג של קאלט. חמש שנים הקליטו זמרות וזמרים את שיריה. כל אחד מספק גם מילים – מחוויית המפגש שלו. העיבודים וההפקה המוסיקלית נמסרו לשאול בסר, שפתח לעוזרי ולזמרים עולם צלילי עשיר מופלא עם מרחב נשימה. עוזרי עצמה הייתה בכל רגע איתם, עם הנגנים. ראתה כאן סוג של מפעל חיים. "כמה חשוב לי הדיסק הזה, עם עומק מחשבה ועם כאב שהולך ובא".
למי שעדיין לא מכיר את השתלשלות הארועים: לאחר הופעת ההשקה לאלבומה "צלצול פעמונים" חלתה אהובה עוזרי בסרטן, ומיתרי קולה הוסרו. זה רגע שעלול להיות סופני לקריירה של סינגר סונגרייטר. עוזרי לא הרימה ידיים. היא המשיכה עם הבולבול טרנג, כלי המיתרים המיוחד שלה, ששימש לה קול.
שיאי פוריותה היצירתית באלבום הזה, המכיל שירים שהיא כתבה עבור כל אחד מהמשתתפים בו. קולה הכבוי כמו התפצל לקולות רבים. כותב יפה אחד המשתתפים – שי צברי – "זהו קול שהוא יותר מסך הביוגרפיה שלה. שורש עמוק, קדמוני, שכולו רגש. תימני והודי ואפריקאי ותל אביבי. קול מהשכונה. על זמני. בלתי ניתן לניתוח. קול שהוא לגמרי מכאן ועכשיו, גם מאז ומאי שם, והוא נשאר גם כשלקחו לה את המיתרים, והיא המשיכה לשיר, והיא שרה"
שי צברי הוא אחד המבצעים שההזדהות הזו – מגיע גם למיתרי הנשמה שלו בשיר "מעלי דממה". המוסיקה של עוזרי מאפילה על מה שמכנים כאן "מוסיקה מזרחית ישראלית". אם יש אמנות ישראלית אותנטית בעל גוונים מן המסורת התימנית, היהודית, הים-תיכונית – היא נפרשת כאן ל-16 שירים. מוסיקה ים תיכונית עברית? היא מגיעה – צחוק הגורל – בביצוע זמרת יוונייה. שירת גליקריה ב"מתוך עינייך". 
כשברי סחרוף רוצה להישמע "מזרחי" – הסינתזה מופלאה ("יד חמה"), כשאהוד בנאי מבקש לעטר את שירתו בצלילים שזורמים לעולמו המוסיקלי כמעט באופן טבעי – זה קורה ב"בסתר", וגם חוה אלברשטיין מכניסה את עוזרי אל עולמה העממי ב"איך אני אדע". קולו של קובי אפללו זורם באפיק שלה בצלילות הנפלאה שלו ב – "איך זורם הנחל".
זה אלבום שאומר: אהובה עוזרי קיבלה את המגיע לה, ומגיע לה להמשיך להישמע גם אם נבצר ממנה להישמע בקולה.

שירים: מאיה אברהם – באר הבוקר, אהוד בנאי – בסתר, חוה אלברשטיין – איך אני אדע, קובי אפללו – איך זורם הנחל, שאול בסר – עיניי אני אשא, גליקריה – מתוך עינייך, קורין אלאל ויעל דקלבאום  – הלב פועם, שרון קרלן – אם תיתן לי חלקי, מאור כהן – לא אני, שי צברי – מעליי אדמה, רונה קינן – רכבת, אהובה עוזרי – התחפרתי, דנה ברגר – רגע קט, שני פלג – שערך מאפיר, ברי סחרוף – יד חמה, זהר פרסקו – הים.

אהובה עוזרי – "צלצול פעמונים" בערב של צלילי העוד יולי 2009

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. אלבום מדהים, ובאמת הפתיע אותי השיר עם גליקריה – שיר מעולה, הפקה מרהיבה ונכס צאן ברזל. מאד אהבתי. כל הכבוד לעוזרי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן