בנאי-ברי

"היא הופיעה כמו הרוח" השקת האלבום

אהוד בנאי וברי סחרוף

היכל התרבות ת"א
4.5/5

הקהל המתין ללהיטים של אהוד וברי. את שירי הלדינו מהאלבום החדש, שלשמם התכנסנו בהיכל, קיבל במחיאות כפיים מנומסות. גם ההסבר של אהוד בנאי  – איך שניהם מתחברים למסורת המוסיקה היהודית-ספרדית הזו, התקבל בהבנה שקטה ואוהדת. אחרי "פתחי לי את דלתך" מאלבום הלדינו, הגיע "עיר של קיץ", וההבדל בתגובות  הראה מה באמת הקהל מחפש. השיר עשה הסבה ים-תיכונית בעיבוד אוריינטאלי יפהפה. החיבוק של הקהל היה מוצדק.
כששני נפילי מוסיקה כמו אהוד בנאי וברי סחרוף נפגשים למפגש פסגה, אפשר להגיע רחוק. הטרובדור והרוקר הגיעו למקום נפלא, ותודה ללדינו. אסף תלמודי שעל העיבודים וההפקה המוסיקלית היה הקטליזטור, שהניע את החיבור הנדיר.
"היא הופיעה כמו הרוח" קראו לערב, על שם אחד השירים באלבום החדש. תמיד היה מי שדאג להעביר את שירי הלאדינו מדוד לדור. המסורת נמשכת, כי מוסיקאים יוצרים כמו בנאי את סחרוף חוברים אליה בגעגוע של אמת, מתרגמים אותה למוסיקה עכשווית. ברי סחרוף רואה בלדינו סוג של בלוז שעובר אצלו דרך הפילטר של הרוק. אהוד בנאי גילה את קסם המסתורין של שירי העם – הפשוטים, המעגליים, הנצחיים. "האוויר מסביבנו מלא געגועים, כמיהה וכיסופים, שמרחפים מעל ראשינו כמו אותות רדיו"…
הכמיהה והכיסופים מילאו את חלל ההיכל. הם הגיעו גם לשירים הקלאסיים של השניים בתזמורי שעטנז שמתבלים מזרח ומערב, פולק ורוק, וגם פלמנקו (השיר "היא הופיעה כמו הרוח"). קונספט? – לוקחים את הישן ותופרים אותו בתפרים יפים לחדש בשירה, בצליל, בהפקה המוסיקלית באמצעות כלי מיתר קלאסיים, רוק מערבי  חשמלי ואקוסטי ותיבול אוריינטאלי בשירים כמו "בואי הביתה", "דוד ושאול", "ככה זה", שעברו מתיחת פנים בעיבודים, משהו שהעניק לערב אופי קונצרטנטי עם נגיעות במוסיקת עולם, כמו העיבודים לאקורדיון וכינור בשירים כ"בלוז כנעני" ו"כולם יודעים", שצירף את חברי התזמורת לקהל בשירה בצוותא.
שילוב שירי האלבום החדש נעשה במינונים נכונים. "שיר לחייל" הגיע לפני "כמה יוסי", רגע בו הסדרנים כבר לא הצליחו לעצור את הקהל, שירד אל קדמת הבמה והצטרף ל"ג'מלי פורוש" ו"עיר מקלט" ובהמשך ל"טיפ טיפה ול"שלום לך דודי". בשלב הדרן, הצליחו לעצור שוב את החגיגה ולהזכיר את סיבת ההתכנסות בשיר הלדינו "נוצ'ס נוצ'ס" בעיבוד פריך וקולח לגיטרה ולשריקה, בו שורבב קולו של יצחק לוי, איש הרומנסות הדגול, אביה של יסמין לוי.
אחזור על משפט הסיכום של ביקורת האלבום: בנאי את סחרוף מצליחים ליצור חיבור של המשכיות בפרויקט שהשקיעו בו אמת שנטועה על קרקע מסורתית מוצקה, שגעגועים מצמיחים בה את שיר הלאדינו מחדש, וגם משיבים בשיריהם הותיקים משב רוח מלהיב.

שירים: יוצא לאור, פתחי לי את דלתך, עיר של קיץ, אסתר, היא הופיעה כמו הרוח, בואי הביתה, דוד ושאול, העצים לגשמים בוכים, הסירנה, מונסון, יום שני עלות השחר, ככה זה, בלוז כנעני, כולם יודעים, ניצוצות, בסוף של יום, שיר החייל, כמה יוסי, ג'מלי פורוש, עיר מקלט הדרן: נוצ'ס נוצ'ס, טיפ טיפה, שלום לך דודי, אדיו קרידו, ממשיך לנסוע. 

נגנים: אסף תלמודי – הפקה מוזיקלית וקלידים, גיל סמטנה – בס, איתמר דוארי – כלי הקשה, ניר מנצור – תופים, יונתן דסקל –קלידים, גליה חי – ויולה, הדס קליינמן – צ'לו.

צילום: מרגלית חרסונסקי

וידיאו: שיר החייל

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן