אורי ביילין - החשבון הזה לא נגמר

החשבון הזה לא נגמר

אורי ביילין

מילים משה קלוגהפט לחן: אורי ביילין
4/5

מה עושים כשבידי המאזין לשיר אין מידע חוץ שירי חיוני על משמעותו? המילים עפות באוויר ונשארות תלושות, לא נאחזות בדבר, שבהן רצו להיאחז. יש כאן ללא ספק בעיה. כותב שורות אלו שקיבל גם את המידע (החוץ שירי), ניצל את יתרונו הראשוני על פני המאזין נטול האינפורמציה הנ"ל.  מקור ההשראה של אורי ביילין  – הרצאתו של עמוס עוז ז"ל באוניברסיטה על מהות הציונות והסכסוך הישראלי פלשטינאי, למעשה – צוואתו הרוחנית לדורות הבאים המצמררת בחדותה ובניסוחיה הבהירים. אחרי שהאזנתי – קל היה להזדהות עם הצלילים שאורי ביילין הלחין ושר.
השיר מכיל את לב ליבה של התיזה העוסקת במחלת ה"שחזרת", כפי שהתנסח עוז, לפיה ההתרפקות על העבר – על מה שעבר זמנו – היא לב הסכסוך המתמשך בין ישראל לפלשטינאים. כשהם ואנחנו נפסיק להתרפק ולנכס לעצמנו נכסי עבר – יבוא השלום המיוחל. אוטופיה? עוז האמין שאי שם  בעתיד מסתתרים המנהיגים שיחולללו את המהפך, ממש כמו שבגין וסאדאת עשו הסטוריה.
התגובה של ביילין שיוצאת מהפסנתר,  מכילה את המוטיב המוסיקלי של "החשבון הזה לא נסגר/ לא נסגר/ כל דקה מגיע מחר/ פה מתחיל/ ושם נגמר" וגם ניסיון  לשזור בסימפול משפטים עיקריים מתוך ההרצאה-תיזה-צוואה של עוז, ובראשם – "את מה שאבד לך בזמן אל תנסה לחפש במרחב". ביילין רצה לאחוז בכל קצוות ההתרחשות – גם להיות מתעד וגם להעניק לתיעוד פס קול מוסיקלי. יש כאן יומרה להכיל הכל.  המוסיקה בעיקר מכניסה לדכדוך מסוים של התרפקות יותר מאשר מכילה את הרעיון על היבטיו.  אלא מה: רחשי הזדהותו – יוצאים ומגיעים ממקומות של אמת.

**** אורי ביילין: "עמוס עוז ז״ל היה חבר קרוב של אבי ויש משהו בשיר הזה, שמרגיש לי כמו ״הוראות הפעלה״ מדור לדור.  הלחנתי את השיר על פסנתר כאשר בני הקטן ישב לידי."

משה קלוגהפט: "ההרצאה הזאת של עמוס עוז לא יצאה לי מהלב, זה אחד המקרים הבודדים שאתה שומע צוואה כל כך ברורה, נהירה, אמיצה, המוכיחה יותר מכל מה אדם משאיר אחריו בעולם – לא נכסים ונדלן, אלא נכסים רוחניים והוראות הפעלה. 'עם געגועים לא הולכים לכספומט', אמר שם עמוס עוז, ואני הבנתי שעם הגעגועים לאדם כזה אפשר לפחות לכתוב שיר. הדברים של עוז שהם יכולים להיות המנון של הישראליות 2019, לא מתייפייפת, אבל עדיין מפויסת. יש לנו מה ללמוד מזה"

שב/ הוא אמר/ אני מאד עייף/ מחוג הזמן שורף/ אין עוד רגע מיותר
ותבין/ הוא חזר/ אין עוד הזדמנות/ פחד זו טעות/ אין עוד רגע מיותר
החשבון הזה לא נסגר/ לא נסגר/ כל דקה מגיע מחר/ פה מתחיל/ ושם נגמר
די/ לשחזר/ הלב סוחב הכל/ לא צריך לסבול / אתה יכול כבר לשחר
אל/ תחפש/ בתוך המרחב/ את מה שנעלם/ אבד לך בזמן/ מזמן
החשבון הזה לא נסגר/ לא נסגר/ כל דקה מגיע מחר/ פה מתחיל/ ושם נגמר
(אהבת פעם אישה אהבת נעורים/ האהבה הגדולה של חייך/ אתה לא יכול לשכוח אותה
אולי אתה גם מרגיש שהיא לא שוכחת אותך/ אל תלך אליה הביתה ותגיד לה את שלי
כתוב עליה ספר כתוב שיר/ את מה שאבד לך בזמן/ אל תנסה לחפש במרחב)
החשבון הזה לא נסגר

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן