איייל גולן - הפוך מהיקום

הפוך מהיקום האלבום

אייל גולן

ליאם
3.5/5

ערב החג – אלבום של 20 שירים. חג לאוהביו. הם לא יחפרו לו בטקסט כזה או אחר. את זה יעשה המבקר המיוזע שעובר שיר שיר. נתתי לאלבום לרוץ.  מבחינת כמות שירים – נדיב. מבחינת איכות – יכול היה לצמצם. סוד הצמצום – לא מתכונותיו הבולטות של אייל גולן.
אבי אוחיון שולט כיוצר ב-11 משירי האלבום. כמובן – יעקב למאי כמעבד ומפיק. דמות דומיננטית נוספת – מתן דרור. הניסיון להשתמש בכותבים אחרים הוליד שירים לא רעים  "ממחר" של צליל קליפי וערן קאש עם קורטוב של הומור שאינו שכיח אצל גולן. "שיכור בלילות" של דניאל חן מחזיר לפופ ים תיכוני קצבי אולד סקול בחריזה פשוטה ויפה.
בולטת כתיבה בזוגות ובשלישיות. משה פרץ חזק בתמונה. אייל גולן מכניס עצמו לרשימת הקרדיטים של כותבי המילים. סגנונות הפקה – פופ ים תיכוני, מאולד סקול ועד אלקטרוניק דאנס מיוסיק, האוז וכל מה שהרוחות מביאות מאולפני חו"ל. ב"לא מבינה עברית" ותר מאשר אייל גולן נדלק על הטקסט הזה, הוא התלהב מהשת"פ עם עופר ניסים – כדי להראות שהוא מעודכן על ציר צליל ה – EDM החם ביותר ברחבות. מבחינה זו – השיר פוגע במדויק במטרה, מייצר דרמת קצב מצוינת שתפעיל את האורות המתחלפים בהפקה אלקטרונית ים תיכונית. מלביש האוס מיוסיק מדונסס לרחבות ב"לרקוד כמו משוגע".  אנחנו לא נקבל ממנו שירים שבאמת עוסקים בו, אלא כל מה שנשמע עדכני, להיטי ורקיד. מבחינה זו עופר ניסים אופיר כהן ואבירם טוויזר (Vivo) הוא כתובות שגולן לא ידלג עליהן. .
טקסטים: הגברים ממשיכים לבכות בלילה בז'אנר הים תיכוני.  אייל גולן ותיק מפלגתם. הוא צודק. בתוך עמו הוא יושב. לא צריכים סקרים כדי להבין כי הוא ממשיך לזכות. "הפוך מהיקום" השיר בנוי על כמעט על כל קלישאה מוסיקלית מוכרת כולל הנסיקה מטון נמוך לזעקת טנור שפורצת מהמיתרים. ב"המילים החסרות" מתבכיין אייל שהוא לא מפסיק לחשוב עליה, ובלעדיה – גם הקיץ מעונן. מי שאינו מזיל דמעה – לא אתעמת איתו. אל תשאלו את אייל גולן איך לא נקעה נפשו מהטקסטים האלה. זה טוב לו. גולן מזהה, שעדיין זה מה שהולך בדוכני המוסיקה הזו, ואם יש ביקוש, אז יהיה גם היצע. לא לוקח סיכונים מיותרים.
אבי אוחיון כתב על אהבה "כמו בספרים ההם נסיכה ואביר בלי שריון".  האם השיר בא לומר משהו  על הפער בין אהבה אז להיום. מה סוג האהבה של היום? כבר לא רומנטיקה תמימה של פעם? הביטוי –  "כמו בספרים ההם" – סתמי ומעורפל.  גולן לא שואל שאלות. הוא לקח את המנגינה והמילים למגרש שלו – As Is. כאילו נוגה, שר בקלות ובזחיחות המוכרת, כאילו מבין/ חש עומקו של הסיפור, ואין כאן עומק. אני מעדיף את "מקום אחר" (עציון מוסאי-אלי קשת)  –  על שברון אהבה, בלי סוסים ואבירים וספרים ישנים – משדר תוגת אהבה ושברונה בלחן וטון פשוטים ואמינים.  כנ"ל "לונדון"  אוהב אותה ברחובות לונדון ערב חג המולד. רץ איתה בגשם. החיוך המוכר. וגם כאן הטנור של גולן משדר אמינות.
דואטים: להיטים משותפים –  כאסטרטגיה שיווקית. צצו זמרים מאיימים בז'אנר. יש להיערך בהתאם. ענקי הזמר הים תיכוני מאחדים כוחות. מגמת טובים השנים בפופ הים תיכוני מפעילה את בית החרושת של יוצרי הז'אנר שממשיכים לחגוג יחד עם הזמרים על שרבוטים אוויליים. הם יפנקו, הם ישמחו בשני קולות על דמעות ותקוות, עצב ושמחה וחלומות. משה פרץ כאן, גם בניה ברבי. פרץ שר עם גולן "כמה ימים" בשני קולות. השניים שרים יחד: "נכתוב ביחד כמה רגשות
על עצב על שמחה/ על ים חלומות".  מבחינת גולן את פרץ מהות החיים מסתכמת ב "כמה רגשות" – זלזול בכל מה שנוגע לחוויה פנימית. אבל מה נדרוש משניים שכל מטרתם לפנק את האוזן, לשמח, להרקיד. לשכוח מהכל. צודקים. ממשיכים לחגוג פה. אחרי הכל בתוך עמם הם חיים, והעם לא דורש יותר מ"כמה רגשות".
עם בניה ברבי הוא שר "ממה את מפחדת"   טובים השניים במנגינה הנוגה-ענוגה הזו. צליל מזרחי אקוסטי של עוד  חיספוסו האמוציונאלי של ברבי, הטנור המסלסל של גולן. עיסקת חבילה שמשלימה את תוכנית הפעולה: תן לרגש לרוץ לפניך – ובשניים. זה כל הסיפור. האם כל אחד לחוד לא יכול להכיל את השיר הזה? שאלה רטורית. האסטרטגיה מנצחת.
איזונים: גולן ידאג שיהיה שיר  לרחבות השמחות. "סוף שבוע" מוביל לשם ל"כולנו נעוף  נרקוד בטרוף/ אז בוא נרים כוסית ונתעורר".
חשיבה מחוץ לקופסה: "אחי אמר לי" – שיר רגש הקורא לפסק זמן מהמירוץ הגדול: "אחי כל כולך מתנה/ שבת אחת שישה ימים תן קצת רגעים/ לזה שנתן חיים תביט למעלה/ אחרי ככלות הכל אתה כבר ילד גדול/ הגיע הזמן לחזור הביתה". גולן – ישר, אמיתי. ככה אני רוצה לקבל אותו גם בשירים אחרים.
אני לא מצפה שאייל גולן ימציא עצמו מחדש, אבל כאשר הוא אינו  הולך על  טייס אוטומטי,  קורים לפעמים דברים טובים באלבום החדש.

שירים: אסתדר לבד, הולכים להשתגע, האם להיות בך למאוהב, טירוף מתוק, אהבה ראשונה, הפוך מהיקום, המילים החסרות, לא מבינה עברית, כמה ימים, כמו בספרים, לונדון, ממחר,  ממה את מפחדת, שיכור בלילות, אחי אמר לי, קחי  לך את היום, מקום אחר, סוף שבוע, כמה טוב לי שבאת, לרקוד כמו משוגע

קליפ: אייל גולן ובניה ברבי – ממה את מפחדת


 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

3 תגובות

  1. השיר הפותח "אסתדר לבד" … יש בו יופי (ואפילו משהו אמיתי ולא חנחני לנשים אלא "דווקאי".. יותר עושה רושם שהוא כך במציאות, אבל אנושי, אחרי שנניח מישהי פגעה באומן, שספציפית יהיה עתה מאוכזב מנשים), .. שאר האלבום.. הרבה קיטש נשכח. אבל צריך עוד שמיעות. יש מצב שזה אלבום מכובד אחרי סרייה של 5 בינונייייים. כבר עושה חישוב, ומפרגן גם, "לב על השולחן" היה סביר-סבבה-שכזה, קודם, במרץ 2013, זה 6 שנים, ואז… 5 אלבומים סתמייים בטירוף שגם איש ממשפחת גולן לא מאזין להם במלואם. אבל פה…יש יותר מחשבה על מלודיות חביבות ומהנות. לא כבדי חמארי. בקאברים- כמעט מעולםם אין שום חן, לא שגולן מנסה קלאסיקות מערביות, ולא אם שלום חנוך ינסה להיטים יפים של זהר, תמידד זה יצא מלאכותי ומיותר. לרוב..לא מביאים שום דבר לשולחן מלבד נעימי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן