אוקראינה Jamala

ג'אמלה מאוקראינה ניצחה

אירוויזיון 2016

/5

לא. לא הימרתי על השיר האוקראיני. גם אני הייתי בטוח שרק השפה האנגלית מנצחת. "1944" השיר הפוליטי  של ג'אמלה נציגת אוקראינה. עורר חילוקי דעות באשר למקומו בתחרות כמו האירוויזיון. הוא עוסק בהגליית העם הטטרי (230,000 איש ואישה) ע"י שליט ברה"מ סטאלין מחצי האי קרים בשנה הנ"ל. האירוע הוגדר כשואת העם הטטרי. סבה וסבתה של ג'אמלה היו בין קורבנות אותה הגליה. זו הסיבה שהיא שרה את השיר בניב של שפת הטטרים שהיה שגור בחצי האי קרים. האם מיליונים שבחרו בשיר הבינו את הנושא ואת הטקסט?
שיטת ההצבעה החדשה דחקה את חובי סטאר וישראל כלפי מטה למקום ה-14, לאחר שבשלב ההצבעה הראשון של השופטים, הגיע סטאר למקום החמישי. לא ברור לפי מה מחושבות הנקודות בהצבעה של הקהל, וכמה השיטה הוגנת, אבל נראה כי נוכח הסולידריות שקיימת בין גוש המדינות של מזרח אירופה, הפגיעה במדינות במערב אירופה אנושה. מה קרה לשירים הטובים של צרפת ובריטניה?
אבל לא נורא: בעת שאתם קוראים שורות אלו, רוב שירי האירוויזיון מתאיידים מבלי להשאיר עקבות. אחרי שמונה שעות צפייה מסויטות בשני חצאי גמר ובגמר אפשר לקבוע: רמת רוב השירים השנה בשטוקהולם לא ממש העלתה את קרנה של התחרות מבחינה מוסיקלית
מצד שני, מאז שאיגוד השידור האירופאי החליט לפתוח את האירוויזיון למדינות רבות וקבע מסגרת של שלושה ערבים – שני חצאי גמר וגמר – רמת התחרות עלתה. מבחינים בהתמקצעות. גם הרוסים למדו לעשות פופ מערבי, מבלי שנבחין מה מוצאם.
אנגלית היא אמנם שפת האירוויזיון, אבל אנחנו חיים בעידן של קוסמופוליטיות מוסיקלית שאין לערער עלה. חשבנו שמדינה ששרה בשפתה נועדה מראש לכישלון.  והנה – הניצחון של אוקראינה. מילים פשוטות: גם מדינות ששפתן אנגלית כבר אינן בטוחות. אירלנד, בעלת מספר הזכיות הגדול ביותר בתחרות לא עלתה לגמר!
אוקראינה נתנה דוגמא איך מנצחים גם כשלא הולכים במסלול הקונבנציונאלי, נתיב של פופ שנע בין פשטני ליומרני, בין מלודרמטי לצעקני. פה ושם היו ניסיונות לייצר מהלכים מורכבים יותר במיוחד באוריינטציה של אלקטרוניקה, אבל מצאתי גם גניבה של ממש. הפתיח של השיר הבלגי   What's The Pressure  הוא העתקה ברורה מ – Another One Bites The Dust של להקת קווין.
עדיין הצגת השירים – העמדה, שאו, ביגוד ופירוטכניקה – משמעותית יותר מהשירים עצמם, גם כאשר מדובר בקטעים ביזאריים. הבגד המוזר של נינה מקרואטיה ששרה Lighthouse. או: הגימיק של חבטות על תוף גדול בשיר Pionner של פרדי מהונגריה. הלבוש המינימליסטי של איווטה מוקוצ'יאן, נציגת ארמניה בשיר Love Wave.  הפירוטכניקה הויזואלית המבריקה שעיצבו לסרגיי לאזארב מרוסיה בשיר You are The Only One. ההופעה בתוך כלובים של הקבוצה הקפריסאית Minus One בשיר Alter Ego. הכוריאוגרפיה הדרמטית של סניה ווצ'יץ מסרביה בשיר "להתראות".  הזאבים שנציגי קפריסין הציגו בשיר שלהם.
שירים? לא מחפשים נטו איכות, אלא פוטנציאל זכיה. חשבתי על אמיר הישראלי נציג צרפת עם השיר J'ai Cherche, בתזמור אטרקטיבי של מחיאות כפיים, קולות רקע, שילוב של מנגינה מצוינת וקול מחוספס. חשבתי על You Are Not Alone של הצמד הבריטי Joe And Jake – מנגינה אולטימטיבית, עיבוד אפקטיבי לפסנתר. פופ של כל הזמנים. חשבתי על השיר הבולגרי If Love Was A Crime  בזכות מבנה לא שגרתי ועיבוד עשיר. וגם על  Frans, נציג שבדיה המארחת בשיר If I Were Sorry, מעודן, רגוע, גובה עיניים, מהסוג הפחות שבלוני, שלא ייאסף לערימת השירים הנשכחים של האירוויזיון. אבל ההצבעה הזו טרפה לי את כל הקלפים. את הניצחון של אוקראינה יש לתחקר. יתכן שאנחנו על סף עידן חדש שאומר דברים מעניינים על העדפות הקהל.

1. אוקראינה  534
2. אוסטרליה 511
3. רוסיה – 491
4. בולגריה – 307
5. שבדיה
6. צרפת – 257
7. ארמניה – 249
8. פולין – 229
9. ליטא – 200
10. בלגיה – 181
11. הולנד – 153
12. מלטה – 153
13. אוסטריה – 151
14. ישראל – 135

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן