Måneskin איטליה זכתה

אירוויזיון 2021: איטליה זכתה – הפער הבלתי נתפס בין דירוג השופטים לדירוג הקהל

מעמדת השיפוט של חבר המושבעים הישראלי שוויץ היא הזוכה

/5

איטליה זכתה? נכון שסוכנויות ההימורים העניקו למונסקין (Måneskin) מקום ראשון, אבל השופטים ברוב המדינות חשבו אחרת. שוויץ וצרפת הובילו בתחרות לפי דירוג השופטים, ואז הגיעה הצבעת הקהל. הפכה את הקערה. האיטלקים קיבלן 380 (!) נקודות ועלו למקום הראשון עם 524 נקודות, שם נשארו עד לסיום הספירה. צרפת ושוויץ נדחקו למקום השני והשלישי. איך אוקראינה קיבלה 267 נקודות במכה אחת מהקהל משיר פולק זניח? מישהו יכול להסביר את הפער והמפנה הזה?
האיטלקים הלכו על גלאם רוק טהור עם Zitti e buoni (תרגום: "שתוק והתנהג"). זה לא בדיוק שיר אירוויזיוני רגיל. החבורה האיטלקית הציגה רוק אסתטי מאוד, מופק היטב, אבל כשופט בחבר השופטים הישראלי, הכנסתי אותם לרשימת המועדפים השלישית. לא עשה לי כלום השיר הזה.
האיטלקים לא היו הרוקרים היחידים בתחרות ברוטרדם, שזינקו בבת אחת כתוצאה משיפוט הקהל. Blind Channel מפינלנד קיבלה מהקהל 218 נקודות, וקפצה למקום השישי עם 301 נקודות. הצד האפל של הרוק האלים (צרחות, קעקועים ופירוטכניקה) התחרה ראש בראש עם הבלדות העדינות בשפה הצרפתית. השאלה היא  עד כמה אתה יכול להיות הארדקור בזמן שאתה מתחרה באירוויזיון? בסופו של דבר, הלהקה מפינלנד הרגישה כמו עוד להקת קאברים של Limp Bizkit, כזו שעדיין לא סיימה את תקופת המרתף של אמא ואבא ומחפשת חשיפה בגדול.

Måneskin מאיטליה זכתה עם שיר הרוק  "Zitti e buoni" 

סקרתי בעבר את האירוויזיון כעיתונאי, הייתי ראש משלחת ישראל לתחרות, אבל שופט מטעם ישראל עדיין לא יצא לי להיות. זה קרה הפעם, אירוויזיון 2021 ברוטרדם – חצי גמר ראשון וגמר. התכנסנו במשרדי תאגיד "כאן" בתל אביב מול המסך. השוק האירופאי הגדול של הפופ חזר לפעולה אחרי שנת השבתה בגלל המגיפה, שהמשיכה להפיל חללים גם באירוויזיון הזה. דאנקן לורנס, הזוכה  של 2019 – לא הגיע להופעתו החגיגית המיוחדת בגלל שאובחן חיובי. כן, כן, זה הבחור ליד הפסנתר, שעשה שימוש נפלא בהרמוניה שמימית מרשימה, בקצב אלקטרוני שטען במתח, עוצמה פנימית אותנטית, והצדיק כל נקודה לה זכה בסיום האירוויזיון בתל אביב.
עם ישראל רצה ניצחון נוסף. גם עדן אלנה מאוד רצתה. טבלאות ההימורים לא ממש נתנו סיכוי, אבל בסתר ליבה היא האמינה שתגיע למקום גבוה, למרות הבלגן המקומי שיצר אווירה אנטי ישראלית באירופה. עדן מאוד התאכזבה לראות את השם ישראל מדורג 17. על רקע הביצוע המהוקצע של  Set Me Free, זה היה אפילו אכזרי כלפי שאפתנית רגשנית כמוה.

לא הרבה השתנה מאז פיקח איש חביב, ג'נטלמן שוויצרי, שענה לשם פרנק נף על התחרות מטעם איגוד השידור האירופאי.  אירוויזיון כבבואת כפר הפופ הקטן מהסוג הפשטני, אותה ביצת פופ קיטשית נטולת ערך אומנותי. פופ אסטוני או נורבגי –  מצא את ההבדלים. ההבדל הוא בעיקר בהפקה, בצילום, בפעלולים. באירוויזיון משקיעים כל שנה הרבה משאבים כדי להעניק חוויה אטרקטיבית, אבל כשמנסים למצוא את ההבדלים בין השירים נתקלים בקשיים. נאמר זאת כך: כששירים רבים נשמעים ונראים רע – קל מאוד לבחור את הטובים ביותר.
מה שמלחיץ זה הגודש. שמעתי שעתים שירים. יש קורצים, יש שטוחים, יש יומרניים, יש נחמדים, יש חזקים. כלומר – מעט חזקים.
השופטים  שלידי רקדו לצלילי "דיסקוטק" האנרגטי של The Roop מליטא שיר שאומר: "בואי דיסקוטק בביתי / זה בסדר לרקוד לבד". דיברו בשיר על המגיפה שהעבירה את הרחבות הביתה. למרות ההתלהבות, לא הייתי ממליץ לנסות בבית, ואם כבר, אז תלבשו צהוב ותנסו לחקות את התנועות המטורללות. מה שמוזר הוא, שאי אפשר לעמוד בפניו של הדאנס המוזר הזה. הוא פשוט מדליק.
מדליקה הייתה גם דסטיני (Destiny Chukunyere)  נציגת מלטה. האלקטרו-סווינג שלה Je Me Casse סיפק שיר של פאואר גירל  תרתי משמע (נטע ברזילי פרצה דרך!). קבלנו ביצוע קולי ואנרגיות שהרעידו את רוטרדם בליווי רקדנים, שקישטו אותה הכי אפקטיבי. דסטיני הגיעה כדי לתת בראש – ונתנה.
אהבתי את בלדת ה-emo של הוברפוניק  (Hooverphonic) הבלגית. בשיר The Wrong Place יש מילים כמו "מה חשבתי? כי כל מה שעשינו היה להילחם / האם אתה לא מעז ללבוש את חולצת הג'וני קאש שלי". מי מכניס טקסט כזה לאירוויזיון? אבל זה מה שכל כך מיוחד בבלדה הלא-אירוויזיונית של הוברפוניק.
נתתי מקום ראשון לשוויץ עם  שיר הרגש הנוגה "Tout l'univers" בביצוע נדיר של גיונס טורס (Gjon's Tears). הדמעות של השוויצרי בצרפתית עבדו עלי. אם מחפשים מורכבות שמייצרת שלמות מקורית – לחן, טקסט, ביצוע קולי זה השיר הזה. בלדה דרמטית בביצוע עוצמתי. להמעיט במילים ולהקשיב פעם שניה ושלישית. גדל עליך.

מי שגרמה לי להתלבטות באשר למקום הראשון היתה ברברה פראווי (Barbara Pravi) מצרפת עם בבלדת השנסון  "Voilà", אולד סקול א-לה אדית פיאף בביצוע תחושתי מעולה וסוחף. האישה בשיר סובלת מחוסר ביטחון, מבקשת לקבל את עצמה כפי שהיא. פראווי היא זמרת-זמרת, צרפתית אסלית מספרת סיפור, חיה אותו, מתרגשת באמת. אין צורך בהפקה, די בתאורה ובמצלמה. הזמרת והשיר עושים את שלהם.

שירים אינטימיים הם לעיתים יותר וינרים מאשר פופ קצבי מרקיד. ויקטוריה מבולגריה  שרה  Growing Up Is Getting Old, הציגה כנות במילים, בטון.
פופ: ינדריק (Jendrik) הגרמני "לא מרגיש שנאה" בתערובת של סיקסטיז (דו-וופ) ופאנקי קליל. בידור שובבי יפה. Tix מנורווגיה הזכיר את המיינסטרים פופ הסכריני של בארי מנילו ב"מלאך נופל".
מיוחד: "Birth Of A New Age" בביצוע Jeangu Macrooy מהולנד. המסר הפוליטי הנוגע בקולוניאליזם הוגש בשילוב של רוק ומוסיקה אפריקאית, מתכון מוסיקת עולם יפהפה פלוס כוריאוגרפיה תואמת.
פולק ופופ: ב – Shum של ההרכב – Go_A’s מאוקראינה האוזניים שלי נפרדו מהאירוויזיון. השיר  מתייחס לטקס עממי לאומי, אך גם מתורגם מילולית כרעש תזזיתי. אז נכון שמדובר בעצם במוזיקה עממית, אבל למה להפוך אותה כאב ראש?!
פיתרון הולם יותר לאירוע ותפור עליו הציעה הזמרת הרוסיה מניז'ה בשיר "Russian Woman". השיר נכתב על ידי הזמרת יחד עם היוצרים הישראליים אורי קפלן ואורי אבני ובוצע בשפות הרוסית והאנגלית. ההצגה כללה שמלת ענדמוי בבושקה, מורכבת משמיכות שמתוכה יצאה הזמרת. השיר הוא סוג של גירל פאואר ראפ שמסתכם במשפט “Are you ready for change?” לא לקחתי ללב ולריאות, אבל אם פופ ופולק – אז אחלה.

צוות השיפוט מטעם תאגיד השידור: אביה פרחי, נוי אלוש, אוהד חיטמן, יוסי חרסונסקי, רוני דואני.

אוהד חיטמן: "דווקא אחרי השנה האחרונה המאתגרת היה דרוש אסקפיזם מושלם כמו התחרות הזאת. למרות שאני מגיע מהעולם המלודי הקלאסי, ובאופן טבעי נמשכתי לשירים כמו של צרפת או שוויץ, מצאתי את עצמי נשאב לפופ הקליל והסוחף של שירים כמו ליטא, מלטה, אוקראינה, או לשירים עם מסר חזק כמו של רוסיה. עדיין לטעמי האישי, רוב השירים לא עמדו בסטנדרט הגבוה שלי, אך עדיין הפאן הטהור שלט בתחרות. עדן אלנה נתנה ביצוע ווקאלי סופר מרשים, בלי שום קשר לתוצאות של התחרות, כמו כן הצוות שעטף אותה ואת השיר הבריק בבימוי (משה קפטן) ובהפקה (טלי אשכולי).
הדבר שהכי הפתיע אותי לטובה, כשופט, היה שעל אף היותם של השופטים שונים זה מזה מבחינת טעם מוסיקלי, עדיין השירים הטובים זכו לאחדות דעים, והופיעו אצל כל אחד מאיתנו בראש הרשימה, דבר שבפעם המליון בחיי מראה לי, שכששיר הוא טוב, הוא חוצה קהלים ומצליח להתבלט בקלות" .

תקציר השירים אירויזיון 2021



אירוויזיון 2021 הדירוג הסופי:

איטליה – 524
צרפת – 499
שוויץ – 432
איסלנד – 378
אוקראינה – 364
פינלנד – 301
מלטה – 255
ליטא – 220
רוסיה – 204
יוון – 170
בולגריה – 170
פורטוגל – 153
מולדובה – 115
שבדיה – 109
סרביה – 102
קפריסין – 94
ישראל – 93
נורבגיה – 75
בלגיה – 74
אזרבאג'אן – 65
אלבניה – 57
סאן מרינו – 50
הולנד – 11
ספרד – 6
גרמניה – 1
בריטניה – 0

הדירוג של צוות השיפוט מישראל:

שוויץ -12
ליטא – 10
צרפת – 8
רוסיה – 7
בלגיה – 6
מלטה – 5
אוקראינה -4
קפריסין – 3
אזרבייג'אן – 2
בולגריה – 1

Eurovision Facebook

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

4 תגובות

  1. הכל לעיני השומע… איזבו הביאה ב2012 להיט רוק- רך Time
    ולא עלתה לגמר.. ואפשר שאלה
    השיר "אין חיה כזאת " של שי ראובן הוא באמת ההשראה/הגניבה של מוסקין אטליה?

  2. להגיד על שירים "משעממים" ו"מרדימים" רק בגלל שהם אינם קצביים – זה לא להגיד כלום. המוסיקה בנויה ממגוון טעמים, מצבי רוח, חיבורים יחודיים בין מילים ומוסיקה. אתה רוצה רק אקשן ובידור – זה בסדר, אבל אל תעביר ביקורת. זה לא המקצוע שלך, כי אינך מתייחס לגופו של עניין אלא רק לגוף שלך המחפש גירויים מידיים.

    1. מה שיפה היה באירוויזיון היה הגיוון הרב כל כך של ז׳אנרים מוסיקליים. מבחינתי כמעט כל שיר בעשירייה הראשונה (למעט היווני הבנאלי) בתוספת בלגיה ופורטוגל ראוי היה לזכות. באופן אישי העדפתי את השוויצרי אבל הופעתו הביזארית פגעה בסיכויי הניצחון. יותר מינמליזם היה משרת אותו מה שהשכילה לעשות ברברה עם השאנסון הקלאסי והיפיפה שלה. אהבתי את הפשטות של בלגיה שעדיפה לתת למוסיקה לדבר וחברי הלהקה לא נסחפו אחרי פירוטכניקה מיותרת וקיבלתי לרגע העלאה באוב של פליטווד מק. הרוסיה הצחיקה אותי עד דמעות והשילוב הבלקני עם הצלילים הרוסיים הטיפוסים היה בעיניי מוצלח ומגניב. בליטא התאהבתי כבר בשלב המוקדם של צאת השיר לאוויר העולם שזרק אותי לשנות השמונים ולאווירה פטשופ בויזית. אהבתי את הפשטות המלודית והרומנטית של פורטוגל. ולא יכולתי שלא להעריך את האנרגיה של הפינים והאיטלקים למרות שזה הז׳אנר הפחות חביב עלי אבל הם בהחלט יצרו יצירות משובחות בז׳אנר הזה. כך שלא נפלת מהכיסא לנוכח זכייתה של איטליה שזה מכבר שולחת שירים מהממים ואיך שהוא לא כבשה את המקום הראשון. הקונספט של שליחת השיר הזוכה בסאן רמו בהחלט מוכיח את עצמו. אני מאד אהבתי את אוקראינה ושילוב הטכנו עם הפולק שהפך לשיר פולחן אקססטי. דווקא איסלנד עשו לי את זה פחות. אבל גם הוא אינו שיר רע. הרוס על קטע המעבר בשיר המולדובי שלא יוצא לי מהראש.מחטה היתה גרובית חלוטין וסוחפת. זמרת אדירה. וקפריסין… אם כבר לידי גאגא עדיף המקור לא? שירי הפופ הקלילים אולי לא היו פסגת המוסיקה אבל הם היו פאן טהור קרואטיה, סן רמו, גרמניה, הולנד עם מקצב אפריקאי מדליק. בסל הכל אירוויזיון מוצלח מבחינה מלודית ומגוון. לשנה הבאה ברומא הבנויה…

  3. די לבלדות משעממות – השירים של שוויץ וצרפת – מרדימים , גלולה לשינה , 90 אחוז מהשירים השנה היו זבל אחד גדול , בלטו לטובה זה השירים של איטליה שניצחה בצדק , פינלנד וישראל (אני לא אובייקטיבי)
    עדן הביאה הרבה כבוד למרות המיקום , כמה כריזמה יש לבחורה הזאת , איזה קול , כוכבת גדולה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן