ארבע אחרי הצהריים 6

מיטב השירים מתוכנית הרדיו

ארבע אחה"צ 6

גל"צ – אן.אם.סי
3.5/5

יש מישהו שמתכוונן לתוכנית הזו, כלומר – ממש מפנה זמן בארבע אחרי הצהרים?  עדיין, שכאני עולה בפקק על "ארבע אחר הצהריים" יש תחושה של  Filler – פקק בין תכניות, מילוי חלל.  תוכנית ברירת מחדל. אבל המסורת מנצחת, הנוסטלגיה כרגיל חוגגת גם כשמדובר בשירים שליחם כבר נס. אז בבקשה: יש לכם עוד 69 שירים מהשירון הישראלי, חלקם הקטן חלודים, חלקם (הלא קטן) – מקובעים בזיכרון הקולקטיבי – מה שמכנים "קלאסיקות".
דף העיתונות שצורף לדיסק המשולש עוסק בכרונולוגיה ובסטטיסטיקות.  35 שנות תוכנית, 11 מפקדי גלי צה"ל, 18 תקליטורים, 404 שירים, למעלה מ-150 זמרים-זמרות-להקןת-הרכבים, 120 אלף מארזים שנמכרו. מה שאומר: עזוב אותך מחפירות. העסק הזה מצליח.
אבל אם הוא מצליח – מדוע אינו יוצא כבר במהדורת כריכה קשה מפוארת כבעבר? האוסף הזה נרכש ע"י רבים כמתנה ולא רק בחגים. כשמביאים מתנה – מחפשים את הערך האסתטי הנוסף מעבר לשירים עצמם – שאינו קיים עוד ב"ארבע אחרי הצהריים 6". שלושת הדיסקים  נדחסו לאריזת דיסק כפולה רגילה, מהסוג שאצלי בדרך כלל נוטה להתפרק אחרי כמה שימושים.
ערך מוסף של ממש: המידע שצירפו העורכים, דלית עופר ויורם רותם לכל שיר, המספק פרטים מיוחדים, סיפורים ואנקדוטות למי שמתעניינים גם ב"מאחורי הקלעים" של השירים.
סקירה של 69 שירים?  משימה לא אפשרית, אבל שאלה אחת בכל זאת ניקרה במוחי: מהו הקונספט שמנחה את עריכת התוכנית? יש איזשהו קו שמחבר שירים שחוקים כמו "ערב של שושנים" שנכתב ב-1957 ו"כלניות" שבוצע לראשונה ב-1948 ע"י שושנה דמארי ובין "ציור" של מתי כספי ושלמה גרוניך  של 1972 ול"דמעות של מלאכים" של להקת "ארבע עשר אוקטבות"? מבחינתי קיים כאן פער. שני הראשונים ממש כבר אינם נמצאים באיזו רשימת חובה שלי. גם לישן יש תוקף, וכאן כבר חל איזשהו חוק התיישנות. השניים האחרים – ממשיכים להפעים. זמנם לא עבר.
חיפשתי תשובה לשאלה בדברי ההקדמה של העורכים ולא מצאתי. האקראיות הזו בעריכה אינה משהו שתורם למאזין היותר בררני. הסלקטיביות שעומדת במרכז כל עריכת תוכנית שירים – חסרה באוספים הללו.

דיסק 1: תמונה – יעל לוי, אנשים טובים – נעמי שמר, שוב ללכת בדרכים – חבורת שירי תנועות הנור, ארץ שבעת המינים – חני ליבנה, שיר השיירה – אריק איינשטיין, סימן שאתה צעיר – שלישיית גשר הירקון, בתי את בוכה או צוחקת – עליזה רוזן ודבורה דותן, בוא הביתה – שולה חן, הביתה – שרה בדישי, הבית ליד המסילה – רבקה זוהר, הליכה לקיסריה – נתנאלה, בלדה על מעין וים – יהורם גאון, שיר על נחלים – אילנית, נחל שלי – אופירא גלוסקא, החול יזכור – חוה אלברשטיין, תפוח חינני – הדודאים, ערב של שושנים – הפרברים, מכל פרחי מור בגן – יהורם גאון.
דיסק 2: אני אשיר לך שיר – אריק לביא, כל יום אני מאבדת – חוה אלברשטיין, שובי שובי לפרדס – אריק סיני, החליל – הדודאים, נבל מזהב – הפרברים, קונצרט וגיטרה – יונה עטרי ואילי גורליצקי, סיגל – אריס סאן, הגביע – שלישיית גשר הירקון, נערי הסהב – הגבעטרון, קומי צאי – יהורם גאון, אוהבי הטבע – התרנגולים, אחרי השקיעה בשדה – נעמי שמר, שיר הליצן – בני ברמן, שמש לים שוקעת – מיכל טל, מארש הדייגים – הדודאים, בת הדייג – מרים אביגיל, גדליה  רבע עוף – רבקה זוהר, המלאך שלי – להקת חיל הים, פרידת המלח – בני ברמן, מגדלור – יהודית רביץ, אגדה יפנית ליאור ייני, ציור – מתי כספי ושלמה גרוניך, אדון עולם – עוזי חיטמן ועודד בן חור
דיסק 3: את חרותי – חוה אלברשטיין, פרצוף של צועני – יוסי בנאי, תקוות ימי – אלכסנדרה, דמעות של מלאכים – ארבע עשרה אוקטבות, דני גיבור – אריק איינשטיין, אליפלט – צוות המופע "תפוח זהב", יוסי ילד שלי מוצלח – התרנגולים, הילדה הכי יפה בגן – יהודית רביץ, ילד השדה – גדעון כפן, חוזה לך ברח – אושיק לוי, כוכבים בדלי – צילה דגן, בלדה בין כוכבים – פופיק ארנון, שלא לאהוב אותך – להקת גייסות השריון, פמלה – בועז שרעבי, שיר אהבה (כמו גלגל) – עפרה פוקס, עד סוף הקיץ (שתי דפקות לב) – אלי מגן, תכול המטפחת – אריק סיני, שלושה חיילים – להקת פיקוד צפון, נר בחלונך – דני בן ישראל, טווי את הצמר – חוה אלברשטיין, לילה לילה – אריק איינשטיין, הרעות – להקת הנח"ל

 

בתמונות: העורכים יורם רותם ודלית עופר.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן