אוסף משולש

ארבע אחרי הצהריים 5

גלי צה"ל אן.אם.סי
4/5

 זהו כבר האוסף החמישי בסדרה, הנשענת על התוכנית הותיקה, וגם הפעם נפתחת באות הנצחי – "תמונה" של יעל לוי. "ארבע אחרי הצהריים" היא הבוידעם של המוסיקה הישראלית, תרצו "שירי ארץ ישראל" – חלקם מאובקים. בדף המידע שהגיע מציינים כי ארבעת האוספים הקודמים נמכרו ב-120,000 עותקים. מפתח  הצלחה? זו אינה רק הנוסטלגיה המקומית או השירים של פעם. האוסף מציין את מהות המהפך בצריכת מוסיקה: רוכשים דיסק כספר מתנה מהודר ברשתות ספרים, מתוך הנחה, כי המוצר נגיש לכל רוכש באשר הוא, גם אלה שמעולם לא ביקרו בחנות תקליטים.
כמו בחיפוש בבוידעם, מוצאים פה ושם שירים, שהאוזן מוכנה לספוג ואולי אף להתאהב מחדש. אין כאן משהו שיכול לייחד את הרשימה הזו על פני אוספים אחרים של שירים ישראלים של מיטב היוצרים, הגם שיהורם גאון, אריק איינשטיין, חוה אלברשטיין, הפרברים הם שמות שכיחים, כמו שנעמי שמר שולטת כיוצרת.
אם יש חותם שטבוע על האוסף – זהו חותמם-טעמם של שני העורכים דלית עופר ויורם רותם. כבר כתבתי בעבר: אינני יודע אם לעורכים האלה יש "טעם משותף" זהה, אבל העריכה שלהם עיצבה את "ארבע אחרי הצהריים" כתוכנית שירים נעימה, לעתים מנומנמת משהו של פסק זמן יומי, נוסטלגי, נטול יומרות, רדיו ששקוע בעבר כבחלום מתוק של זיכרון שמנותב לחורשות, לדרכי עפר, לכאילו-תום של ארץ ישראל כפרית יפה, זו שמאוירת בצורה הכי ראשונית-תמימה על אריזת הספר החגיגית ועל החוברת הפנימית. אין ספק שהאריזה הזו היא כבר חלק ממותג המזוהה עם התוכנית ועם שירי העבר, ומבחינה זו (מיתוג) אין לאוסף מתחרים, הגם ששירים לא מעטים באוסף נמוגו עם השנים, אבל יש להודות, כי אלה הם השירים ששודרו בתוכנית הזו, חלקם "קלאסיקה", חלקם – חלפו עם הזמן.
אומנותית – יש בהחלט מקום למתחרים, לאו דווקא באוריינטציה של תוכנית רדיו שהתקבעה כמותג בתודעה הלאומית כשירי שירון ישנים, אלא בכיוון של שירי איכות שעיצבו את פס הקול של המוסיקה הישראלית, שיש בהם גם שירים של מיטב היוצרים של השבעים מדני סנדרסון, קלפטר, יידוב, חנוך, רכטר, גרוניך, ועוד.
לנוסטלגקנים – חדוות ההתרפקות. והאריזה – בדיוק כמו הקודמת – צבעונית, יפה, משדרגת.

דיסק 1: יעל לוי – תמונה, יהורם גאון – עוד לא אהבתי די, צילה דגן ובני אמדורסקי – משירי זמר נודד, חבורת הזמר של פיקוד הצפון – בוא איתי אל הגליל, מילי מירן – שירי לי כינרת, אריק לביא – שכב הני, הגבעטרון – זמר (לא אורחת גמלים), יהורם גאון – על גבעות שיך-אבריק, השלושריחם – ציף ציף על הרציף, אריק איינשטיין – ליפא העגלון, ירדנה ארזי – בין פרחי הגן, חבורת בימות – שש עשרה, התרנגולים – ככה סתם, אבי טולדנו – זוהי יפו, רוחמה רז וצוות הווי צנחנים – לכל אחד ירושלים, יוסי בנאי – אני וסימון ומואיז הקטן, אריק איינשטיין – הורה האחזות, דודו זכאי – דרך ארץ השקד, בצל ירוק 80 – אהבת ציון, סילבן ויאיר – אצלך כמו תמיד, הכל עובר חביבי – בארץ להד"ם, אילנית – ארץ.
דיסק 2: הפרברים – יש לי אהבה, השלושרים – לו הייתי פירט, יהודית רביץ – לקחת את ידי בידך, חוה אלברשטיין – רמז, להקת הנח"ל – אחד חולמני, יוסי בנאי – מרוב אהבה, רבקה זוהר – אוריאנה, החלונות הגבוהים – אהבה ראשונה, חוה אלברשטיין – שלוש אהבותי, אילנית – אהבתה של תרזה דימון, אילנה רובינא – בלדה על נערי שגדל, גידי גוב – סורו מני, ריקה זראי – קול אורלוגין, בני ברמן – בפונדק קטן, אריק אינשטיין – רותי, ליאור ייני – בדומיה, אביהו ונאוה מדינה – שיר לאחותי, השלושרים – צרות טובות, חוה אלברשטיין – תפילת יום הולדת, שלומית אהרון – שני שושנים, אריק אינשטיין – הן אפשר, צוות הווי חטיבת הצנחנים ושלישיית פיקוד המרכז – מסביב למדורה.
דיסק 3: שלישיית גשר הירקון נ- איזה יום יפה, חוה אלברשטיין –צ חיוכים, התרנגולים – שיר השוק, ליאור ייני – שיר הכרם, עוזי מאירי – שיר הכד, הפרברים – שדות ירוקים, מתי כספי – הם בזמר הזה, דורי ראובני דודו זכאי והגבעטרון – הללויה, אילן ואילנית – חופשי ומאושר, צות הווי חיל התותחנים – בלילות הקיץ החמים, אריק סיני – סתם יום של חול, שושנה דמאיר ובעז שרעבי – לשיר איתך, להקת הנח"ל – הץחדשות אחרת, צוות הווי של הנח"ל – באביב את תשובי חזרה, הדודאים והפרברים – הנה שנה עוברת, שלישית הצירוף המקרי – בלדה ללוח השנה, חיים משה – כל נדרי, חוה אלברשטיין – כפל, בעז שרעבי – מי ידע שכך יהיה, נעמי שמר והגשש החיור – לו יהי, חנן יובל – שיר המעלות, יהורם גאון – אני עושה לי מנגינות, הכל עובר חביבי – החגיגה נגמרת.

בתמונות: העורכים יורם רותם, דלית עופר

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן