אריק איינשטיין יצחק קלפטר

אריק איינשטיין שר יצחק קלפטר

עכשיו כששניהם לא איתנו, זו אינה רק התרגשות אלא התאהבות מחודשת.

4.5/5

בקומוניקט שצורף לאוסף יש שורה שאומרת: "האוסף הוא יוזמה של אריק שהקשיב לאלבומיו עם קלפטר וגילה שוב עד כמה שיתוף הפעולה ביניהם היה קסום ומיוחד עבורו".
זה לא היה גילוי מחודש, אבל הוא הוליד אוסף של 19 שירים שכלל אז  גם שיר חדש,"מעבדות לחירות" וקאבר ל"צליל מכוון", למי מאלה, שבספריית הדיסקים שלהם שוכנים אחר כבוד שני האלבומים המשותפים לאיינשטיין ולקלפטר – "יושב על הגדר" (1982) ו"שביר" (1983) – ומחפשים מעט ואליו פור מאני.
שנגיד כמה מילים על קלפטר, האיש שעל הלחנים והעיבודים באוסף? לא צודק רק "כמה מילים", אבל בלי פטור אי אפשר: שילוב נפלא של כישרון מלודי, פשטות כובשת, גיטריסט ענק, לא מוכר משהו – פרט למוסיקה. בחו"ל הוא היה כבר מזמן אגדה בחייו. העגמומי הזה בקולו, הגיטרה שמצלצלת תמיד נורא קלפטר, מחייכת אלינו חיוך גדול.
כמה מילים על אריק? נו, באמת. מי שהכיר את אריק, ידע שהוא נתן את כל הכבוד ליצחק, שלח אליו חזרה את הצליל המכוון שלו מתוך כוונה עמוקה להוקיר הקשר שביניהם.
שמעתי ברצף. מה יש להוסיף על מבול המילים המשבחות שכבר הצהיבו בעיתוני האתמול על הקשר בין אריק ליצחק. הגיע זמן התרפקות על הכוכבים שנושרים ב"השיכור", התענגות על המנגינה והקצב של "שביר" האקטואלי כתמיד ("מתפורר בקלות.. לוקח כבד, חושב שזה סוף העולם") להתעצב מחדש עם השיר הנפלא "אולי צריך לתת לזה עוד זמן", לחייך מחדש עם "יושב על הגדר" ולשמוח עם "רק איתך" ו"בשבחי הסמבה", להתרגש מחדש מחום קולו ב"פנים טובות בתוך החשכה", לחזור לגדות הירקון 1983, לטעום אלתרמן של "מבלי להפריע" ("העיר מזמרת בפעם האלף"), לקבל  מהצליל הפאנקי שעיבד ירוסלב יעקובוביץ' ל"טרוף במה" (אריק בקטע Rock), לנשום את משהו נקי וטהור בשיר ילדים נוגה מופלא "בוקר טוב, אמיר".

כשעץ בגן מלבלב/ זה לא כואב להתאהב/ לכן עומד ומנגן"  קחו את המשפט הזה מ"צליל מכוון". האביב הגיע. זמן להתאהבות מחודשת. יש בהחלט גם מקום להתרגשות מחודשת. עכשיו כששניהם לא איתנו.  מיטב השירים של השניים, שאיך שלא תבחנו אותם – הם פופ ישראלי מקורי.
נ.ב.
תודה לספריית תקליטי הויניל העתיקה שלי שהעניקה לי את תצלומי העטיפות המאובקים של פעם, כשהיינו צעירים.

*** יצחק קלפטר הכיר את אריק איינשטיין ב-1972. היה זה אריק שהתקשר אליו והזמן אותו לנגן. אריק היה, לדבריו, האמן שאיתו בילה הכי הרבה זמן. אהבו להיפגש במסעדת "כתר המזרח" בתל אביב, שם גם צולמה התמונה ל"יושב על הגדר", האלבום הראשון שעשו יחד. קלפטר  סיפר כי הוא היה חסר ביטחון, ואריק עודד אותו לכתוב ולהאמין בעצמו.

אריק איינשטיין – אולי צריך לתת לזה עוד זמן

אריק איינשטיין – יושב על הגדר

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן