ברוס ספרינגסטין שר לזכרו של ויקטור חרה בסנטיאגו צ'ילי

/5

ברוס ספרינגסטין עולה לבמה לא רק לבדר, לא רק בשביל הגוד טיים, אלא כדי להזכיר, שעל אומנים כמוהו מוטלת לעיתים חובה להגיד את מה שהם חושבים ומרגישים בעניינים שנוגעים לזכויות אדם מול משטרים רודנים.
אנחנו בסנטיאגו בירת צ'ילי עם מופע ה – Wrecking Ball. לגמרי במקרה, המופע נפל על ציון 40 שנה להפיכה הצבאית בצ'ילי  של 1973 – זו שהעלתה לשלטון את הרודן  אוגוסטו פינושה.  משטרו של פינושה (שלט עד 1990) היה כידוע אחראי להפרת זכויות האזרח ולרציחות רבות בצ'ילי.
כשספרינגסטין חזר לבמה להדרן: הוא פנה לקהל בספרדית: "ב-1988 ניגנו עבור ארגון אמנסטי הבינלאומי במנדוזה ארגנטינה, אבל צ'ילי הייתה בתוך ליבנו. פגשנו הרבה משפחות שיקיריהן נעלמו שהחזיקו בתמונותיהם. זה היה רגע שנחקק אצלי לעולמים. את ההשראה ספגתי מהמוסיקאי הפוליטי, ויקטור חרה".
ויקטור חרה (בספרדית: ( Víctor Jara) היה זמר, מלחין, במאי תיאטרון ופעיל פוליטי צ'יליאני שעונה ונרצח במהלך ההפיכה הצבאית הפשיסטית בצ'ילה ב-1973, שבראשה עמד כאמור הגנרל פינושה. ההפיכה הזו מיגרה באכזריות את הממשלה הנבחרת של קואליציית השמאל בראשות הנשיא סלבדור איינדה, והנהיגה במשך 15 שנה שלטון דמים.
מותו האלים, שעמד בניגוד מוחלט לשיריו המטיפים לשלום ואחווה, הפכו אותו לאחר מותו לאחד מגיבורי המאבק העממי של תנועות השמאל ברחבי אמריקה הלטינית וכסמל למאבק לזכויות האדם ולצדק. את אחד השירים האחרונים שכתב,  Manifiesto, ספרינגסטין שר בשפה הספרדית, ובעקבותיו את We Are Alive, שיר על אמריקנים מתים ששולחים מסר תקווה מתוך קברותיהם.
הרמז של ספרינגסטין לממשל האמריקני ברור: ההפיכה הפאשיסטית בצ'ילה, הוכנה, אורגנה ומומנה בידי סוכנות הביון של ארה"ב. האמריקאים השקיעו מיליארדי דולרים, כדי למוטט את ממשלתו הנבחרת של איינדה. הממשל האמריקאי מימן את הריאקציה הימנית בצ'ילה ושיחד קצינים בכירים בצבא, כדי לבצע את ההפיכה הפשיסטית.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן