ברוס ספרינגסטין - Born To Run

ברוס ספרינגסטין Born to Run

אחד האלבומים החשובים והמשובחים בתולדות הרוק בכלל ושל ספרינגסטין בפרט. המפיק הישראלי שהיה מעורב בהפקת Born To Run הוא לואי להב, מי שלימים הפך למפיק הכי מבוקש ברוק המקומי.

5/5

46 שנה מלאו לאלבום "ברוס ספרינגסטין – Born To Run" בעת כתיבת שורות אלו. המאסטרפיס של ברוס ספרינגסטין ולהקת אי-בנד. אלבומו השלישי היה גם המושקע ביותר מכול בחינה. ל"נולד לברוח" יש צליל גדול – שכבות שכבות של גיטרות חשמליות, תופים רועמים, שירה חזקה וגם שירים גדולים, רומנטיזציה של חיי הרחוב בעיר הקטנה של גיל העשרה, ווסט סייד סטורי מעודכן לימים ההם, עם מוסיקה רוק ספקטקולרית ועם השפעות מדילן, אלביס והמפיק פיל ספקטור.
שיר הנושא נשאר נטוע בייאוש האוניברסלי של גיל ההתבגרות: "האם תלכי איתי על החבל הדק, כי ביבי, אני רק רוכב מפוחד ובודד … עלינו לצאת מכאן בזמן שאנחנו צעירים, כי נוודים כמונו, מותק נולדנו לרוץ"… השיר, שנכתב בגוף ראשון, הוא מכתב אהבה לילדה בשם וונדי ("וונדי הכניסה אותי פנימה אני רוצה להיות חבר שלך, אני רוצה לשמור על החלומות והחזונות שלך… אני רוצה למות איתך וונדי ברחובות הלילה / בנשיקה לנצח!")
להקת הליווי של ספרינגסטין התחלפה אז (1975), כששני נגניו הווירטואוזים, הקלידן דייוויד סאנצ'יוס והמתופף וויני לופז, הוחלפו על ידי רוי ביטן המקצועי אך הפחות נוצץ ומקס וויינברג. התוצאה הייתה צליל מלא ומופק מאוד, שהכיל אלמנטים מיצירתו המלודרמטית של פיל ספקטור משנות השישים. שכבות גיטרה, שכבות שירה, הרבה קלידים, תופים רועמים.
Born to Run היה אלבום של צליל גדול, וספרינגסטין כתב שירים גדולים כדי להתאים אותם לסאונד הזה. הנושא הכללי של האלבום היה דומה לזה של The E Street Shuffle; ספרינגסטין נפרד מחיי רחוב הרומנטיים של גיל ההתבגרות. במקום הרוך, ההתרפקות, שמענו ספרינגסטין מריר.
אז נכון שספרינגסטין לקח את עצמו באלבום הזה נורא ברצינות, אבל אין ספק שכובד הראש וההשקעה, הדרמה המעט בומבסטית (Thunder Road ) הם שעושים את האלבום הזה לאחד החשובים והמשובחים בתולדות הרוק בכלל ושל ספרינגסטין בפרט.

*** המפיק הישראלי שהיה מעורב בהפקת Born To Run הוא לואי להב, מי שלימים הפך למפיק הכי מבוקש ברוק המקומי. ספרינגסטין החל לעבוד על האלבום במאי 1974. הוא שקע בתהליך ההקלטה תוך חתירה ל- צליל wall of sound מבית מדרשו של פיל ספקטור.
ספרינגסטין כינה את Born to Run "האלבום שבו השארתי מאחור את גדרות ההתבגרות שלי שלי לאהבה וחופש". ספרינגסטין בילה יותר זמן באולפן, התרכז בהפקת הסאונד יותר מאשר שני האלבומים הקודמים.שלו.
להב, שחי בארה"ב במחצית הראשונה של שנות השבעים ועבד כטכנאי באחד האולפנים הטובים באזור ניו יורק של ברוקס ארתור, למד על הצליל ופילוסופיית ההפקה שרשומים בטאבו של הפופ על שמו של ספקטור – the Wall of Sound. צליל דחוס, עצום, מהדהד, טוטאלי. הצליל הזה נשמע בהפקת השיר עצמו – Born to Run. ספרינגסטין הגיע לאולפן שבו להב עבד אחרי שהמנהל שלו, מייק אפל, הקליט שם פרסומת. להב היה הטכנאי בשני האלבומים הראשונים של ספרינגסטין, שזכו להצלחה צנועה, ולאחר מכן מילא תפקיד מפתח בהקלטה הממושכת והמורכבת של Born to Run, השיר שהפך את ספרינגסטין לסופרסטאר. העבודה על השיר, ודברים נוספים שלהב עשה באותו זמן, הפכו אותו לאחד הטכנאים המוערכים ביותר בניו יורק.

Bruce Springsteen – Born to Run

 

האתר של ברוס ספרינגסטין

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן