ג'ון קולטריין קוורטט בלדות

ג'ון קולטריין קוורטט בלדות

האלבום נתפס כתשובה למבקרים שטענו כי כי נגינתו מסובכת בעלת קונספט מוסיקלי דל.

4.5/5

"בלדות" של ג'ון קולטריין שיצא בינואר 1963 בחברת Impulse! הוקלט בדצמבר 1961 ו-1962 עם מקוי טיינר (פסנתר), ג'ימי גריסון (בס) ואלווין ג'ונס (תופים). המבקר ג'ין ליס ציין שהרביעייה הזו מעולם לא ניגנה את המנגינות האלו לפני כן. "הם הגיעו עם תווים של השירים מחנות מוזיקה" ורגע לפני ההקלטות, הם "היו דנו בכל מנגינה, כתבו את השינויים שהם רצו להקלטה, עשו חצי שעה מעין חזרות ונכנסו להקליט". כל יצירה הוקלטה בטייק אחד, למעט "All or Nothing at All" בשנת 2008, האלבום זכה בפרס היכל התהילה של הגראמי.
בהשוואה לאלבומים אחרים של קולטריין, "בלדות" קיבל ביקורת כ"קל מדי" וכפשרה גדולה מדי בין קולטריין לחברת אימפולס! האלבום נתפס כתשובה למבקרים שטענו כי כי נגינתו מסובכת בעלת קונספט מוסיקלי דל. על "בלדות" אפילו נכתב שזה תקליט שקולטריין לא רצה לעשות. הוא היה די שנוי במחלוקת ונחשב  כוויתור למסחריות בתמורה לויתור על על הג'אז המודאלי והפוסט-בופי היותר אוונגרדי (בזמנו) שלו. .
תיאורית הקונספירציה הזו אינה ליהנות מאלבום משובח לחלוטין של קולטריין שעושה את מה שהוא תמיד עשה – חוקר אפיקים ומצבים חדשים בחיפוש בלתי נדלה אחר הארה אישית ואמנותית. ב"בלדות" הוא בחר את הצד החם יותר של המוסיקה, ממש כמו השת"פ עם ג'וני הרטמן (האלבום ג'ון קולטריין וג'וני הרטמן) וגם עם דיוק אלינגטון (האלבום דיוק אלינגטון וג'ון קולטריין). כאן הוא מפנה זרקור בעיקר לפסנתרן מקוי טיינר, והתוצאות מענגות בחמימותן. קולטריין אינטרוספקטיבי ולעיתים אפילו צפוי, אבל זו בדיוק הגדולה בנגינת בלדות. טריין והפסנתרן מקוי טיינר פועלים ברמה של סינכרוניות נדירה בג'אז.
אז נכון, זה לא מה שרוב האנשים ציפו מקולטריין באותה תקופה, אבל קולטריין מוכיח שהוא נגן בלדות נפלא, ומבין אלבומי המיינסטרים שלו, זה בקלות המועדף עלי. עדות נהדרת לצד העדין יותר של קולטריין. חובה לאוהבי ג'אז באשר הם.

  • John Coltrane – tenor saxophone
  • McCoy Tyner – piano
  • Jimmy Garrison , Reggie Workman  – bass
  • Elvin Jones – drums

John Coltrane Quartet – Ballads – You Don't Know What Love Is

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן