ג'וני מיטשל חמישים שנה ל Blue

ג'וני מיטשל חמישים שנה ל Blue

השורות האלו נכתבות למען כל מי שהחמיצו את אחד מאלבומי הפולק הטובים שנוצרו אי פעם

5/5

ג'וני מיטשל תמשיך מההקלטה הזו משנת 71 ליצור אלבומים פופולריים יותר, שאפתניים  ומאתגרים, אבל היא מעולם לא יצרה אלבום טוב יותר מ – Blue. השבוע מלאו לו 50 שנה. השורות האלו נכתבות למען כל מי שהחמיצו את אחד מאלבומי הפולק הטובים שנוצרו אי פעם.
בליווי מינימלי (סטיבן סטילס וג'יימס טיילור הם שניים מארבעת המלווים), הזמרת -יוצרת הקנדית הקליטה מחזור שירים על אהבה ואובדנה. אף על פי ש – Blue הוא אלבום אינטימי נדיר, הוא גם פתוח ונגיש להפליא. שירים כמו "כל מה שאני רוצה", "קארי", "קליפורניה" ו- "A Case of You" נשמעים כמו שירה (Poetry) ומוסיקת פופ גם יחד.
Blue הוא אלבומה הרביעי, הוא אחרון אלבומיה של מיטשל בעידן הפולק שלה. נכלל כאן אולי השיר האהוב ביותר של ג'וני בכל הזמנים – "קליפורניה". נגינת הפסנתר שלה כמו גם בגיטרה, השירים בתקליטור זה הם מהשורה הראשונה מהווים פסגה מוקדמת בקריירה של ג'וני מיטשל.
Blue נכתב והופק כולו על ידי מיטשל. הוא הוקלט בשנת 1971 באולפני A&M בהוליווד, קליפורניה. הוא נוצר לאחר הפרידה מגרהם נאש, ובמהלך מערכת יחסים אינטנסיבית עם ג'יימס טיילור. ב – Blue בוחנת מיטשל היבטים שונים של מערכות יחסים החל מהתאהבות בשיר "A Case of You" ועד חוסר ביטחון ב"This Flight Tonight".
בשנת 1971 ג'וני מיטשל ייצגה את האידיאל הנשי של החוף המערבי. רוברט פלאנט תיאר אותה כ"נערה עם אהבה בעיניה ופרחים בשיערה" בסרטם של לד זפלין – “Goin’ to California".

מהעטיפה המעושנת והמופנמת שלו ועד לכתיבה הישירה והעירומה של שירים, Blue הוא אולי אחד מאלבומי הפופ הראשונים בהם אמן נפתח בצורה כה מלאה, אלבום משבר היחסים האולטימטיבי. מיטשל קבעה סטנדרט שאין כמוהו לשירה (Poetry) וידויית. כשהיא עושה שימוש בכלים אקוסטיים וקול שמקפץ אוקטבה, מיטשל הציגה את עצמה כציירת בודדה, המנסה לתהות ולהבין את שברון הלב שלה.

היא משקפת מערכות יחסים ומפגשים בעבר, כולל שף מכרתים ("קארי") וכוכבי רוק כמו גרהם נאש ("הזקן שלי") לאונרד כהן ("המקרה שלך") וג'יימס טיילור ("הטיסה הערב”). במלנכוליה הרומנטית שבו, Blue היה צליל של אישה שעשתה שימוש בחופש הרומנטי והמיני שהיה עד אז נחלה גברית בלעדית.
לשירים הייתה עוצמה כה רגשית, עד שטלטלה את הגברים סביבה. מיטשל: "קריס קריסטופרסון אמר לי, 'הו, ג'וני. שמרי לעצמך משהו. הבעת.הפגיעות הטריפה אותם."
ב“Little Green” היא שרה על תינוק עליו ויתרה לאימוץ. לוקחת אחריות על יחסים שהשתבשו, ומציבה סטנדרט חדש בחשיפה אישית בשירי אהבה: "אני כל כך קשה למגע / אני אנוכית, ואני עצובה", היא מקוננת. "עכשיו הלכתי ואיבדתי את התינוק הכי טוב / שהיה לי אי פעם."
מיטשל המשיכה להוציא תקליטים מצוינים לאורך כל שנות השבעים, אך Blue נותרה יצירת המופת שלה, הכי קרוב אל עצמה, הכי אותנטי, הכי נכון מבחינתה.
בראיון ב-1979 אמרה מיטשל: "באותה תקופה בחיי לא היו לי שום הגנות אישיות. הרגשתי כמו עטיפת צלופן על חבילת סיגריות. הרגשתי שאין לי שום סודות מהעולם, ולא יכולתי להעמיד פנים שאני חזקה או מאושרת. היתרון בזה במוזיקה היה שגם שם לא היו הגנות."

ג'וני מיטשל חמישים שנה ל Blue ג'וני "קליפורניה" 

Joni Mitchell-Case of You

Joni Mitchell Facebook

ג'וני מיטשל Court And Spark

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. שווה לתקן את הרשימה:
    נגינת הגיטרה – ג'וני מנגנת בעיקר בדולצימר אפלצ'י ופחות בגיטרה בקטעים המצטיינים בליריות אקוסטית נדירה ומרגשת

    לא "המקרה שלך" אלא "מארז/תיבה/ארגז ממך". כשהכונה לארגז יין. תקשיב למילים בנאדם: "הייתי שותה ארגז ממך…ועדיין עומדת על רגלי…"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן