גל לוגסי מה שלומך אחות

גל לוגסי מה שלומך אחות

נעמי שמר כתבה את השיר במקור לאסירת ציון אידה נודל. גל לוגסי הלחינה מחדש על רקע הטראומה המשפחתית שלה ולרגל אירוע "אובדנות זוכרים ומונעים"

מילים : נעמי שמר לחן : גל לוגסי עיבוד : יונתן אלבלק הפקה מוזיקלית : גל לוגסי ויונתן אלבלק
4/5

נעמי שמר כתבה את השיר לאסירת ציון אידה נודל, סמל מסורבי עליה, בעודה יושבת בכלא. השיר פנה אליה בגוף שני, כמכתב אישי של אישה לאחותה, שאותה לא פגשה מעולם. נעמי שמר מחזקת ומתחזקת מאידה נודל. השיר נפתח בפניה אישית. מה שלומך, אחות? המשוררת יושבת בביתה, החלון פתוח, הרוח נכנסת ומזכירה לה את אידה, הסובלת מן הקור הרוסי. טוב שהחלון פתוח, היא אומרת. אמנם הוא מחדיר קור לבית, אך בזכותו היא נזכרת באידה, ושואבת כוחות מהזיכרון הזה. החלון הפתוח הוא הקשר לעולם החיצון, התקווה לחופש. ולכן "טוב שהחלון פתוח. יש לשמור על קור הרוח ועל הכוחות". "יש לשמור", היא כותבת, כלומר גם היא זקוקה ל"קור הרוח", וגם אידה נודל.
אידה נודל ביטאה בעיני נעמי שמר את רוח האדם, האדם הכמה אל החופש. החלון הפתוח בביתה של המשוררת, המכניס משב רוח, מסמל בעיניה את הצוהר בתא הכלא של האחות, והיא מחזקת אותה באמונה שרוחה האיתנה תשמור עליה, שלא תשבר. "תיכף יתגלו שמים", היא מנחמת אותה, היא מבטיחה לה. "אל תסתירי את פניך".
השיר הזה חרג בעוצמתו מהמקרה הפרטי, הוא התאים לכל ביטוי של שותפות לגורל של אדם אחד לאדם אחר שהוא חש קרבה אליו, הנמצא במשבר, בקושי, באבל,  מעין נחמה של אחות לאחותה הנמצאת במצוקה.
הביצוע המקורי של השיר הוא של משה בקר, ועם השנים שרו אותו גם מיטל טרבלסי, שרית חדד ועוד. חוה אלברשטיין הקליטה אותו לפני שנים רבות בדואט עם הזמרת והשחקנית ריימונד אבוקסיס, ובהמשך הקליטה אותו לאלבומה "סרנדה" בליווי של גיטרה אקוסטית בלבד.

גל לוגסי בחרה לא לעשות קאבר לשיר אלא להלחינו מחדש בהקשר של אובדנות מתוך עומק הטראומה המשפחתית שחוותה. היא מזכירה את הרגעים האחרונים בחייה של אחותה דניאל לקראת ביצוע השיר  באירוע  "אובדנות זוכרים ומונעים" של עמותת "בשביל החיים" שיערך בהיכל התרבות (17.11.21) בהובלת עמותת "בשביל החיים".
הלחן החדש יפהפה ברגישותו. חבל שהשמיטה את הבית החמישי של השיר, לדבריה באישור "מורשת נעמי שמר" כדי לקצרו להשמעה ברדיו. הנקודה היא שמדובר בעיוות של יצירה, וספק אם נעמי שמר עצמה היתה מאשרת. מכל מקום, ההשמטה הזו אינה פוגעת ב"תוכן האמוצינאלי" – הבעת התחושה. גל לוגסי הצליחה להעניק עומק למילים מנקודת מבטה-תחושתה, והביצוע נשמע לגמרי אמין ונוגע באיפוק הצנוע שלו.

מה שלומך אחות הבוקר/ מה שלומך אחות
מזג האוויר הזה/ מזכיר לי נשכחות
טוב שהחלון פתוח/ יש לשמור על קור הרוח/ ועל הכוחות

אין הרבה סיבות לשמוח/ בא יותר לבכות
אין כמעט לאן לברוח/ יש עוד לחכות
יד נעלמה כונסת/ גם את פירורי החסד/ גם את המכות

בשעה שקשה לי לשיר/ והכל מתמוטט על ראשי
התרשי לי לזכור/ ולהזכיר תמיד/ לך יש אותי
לי יש אותך/ לנו יש אותנו

יש דבר אחד שכבר/ ידוע לי על פה
מה שלא נולד בדמע/ לא שווה הרבה
מה שלא נולד בדמע/ הוא לא יקצר בזמר
ולא יביא מרפא

בשעה שקשה לי לשיר…

תיכף יתגלו שמים/ אל תסתירי את פניך
אל יחדל קולך

 

גל לוגסי פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן