אהרן רזאל - האיש בקצה המנהרה

האיש בקצה המנהרה

אהרן רזאל

הנץ הפקות
4/5

כשאהרן רזאל שר ומספר "ימי צפת", זו אינה רק ההודיה לשם, אלא געגועים עצובים שמגיעים מתוך איזושהי צניעות אותנטית, שהיית מכנה "רזאלית" המאפיינת גם את האח, יונתן רזאל. המוסיקה היא חלק בלתי נפרד מהנרטיב בשיר, היא נמצאת בשמיים שהאל פתח בפניו. גם הטקסט גם המוסיקה בפתיחה הם שירה פרוזאית, פשטות הסיפור, אמירה ישירה וכנה, בלי להתפייט, בלי להתפלסף.
הפסנתר המינורי מלווה את הקול המתכוון ב"אחי, יש'ך אש", שיר קריאה לעזרה והצלה, עם מעט אור בקצה המנהרה – "הי אחי, יש'ך אש/ אז דע לך שיש/ עולם בחוץ/ שמחכה להתחמם בה" גם כאן – מוסיקה של עגמומיות חמה ומלאת כוונה. אותו טון עצבות קיים גם ב"הולך לבדי בשדה", לא פאר הקולות, אבל קול שמתרגם בכנות ובמנגינה כובשת את התחושה,  כשהוא מזמר – "יש בי אמונה, אתה יודע/ בקולי השבור נותרה מעט מנגינה".
התוגה המלנכולית משתנה ב"הנה הסתו עבר", מעין מקצב קאנטרי בשיר המחבר בין הטבע המתעורר לפתיחת שערי הלב.
אהרן רזאל אינו מגדיר גבולות מוסיקליים. המוסיקה שלו אינה  מזוהה עם ז'אנר או סגנון (אינה מוסיקה יהודית). הוא גם מוכן לאקספרימנטים כמו "אחי, יש'ך אש" שהוא  בגרסת רוק.
רזאל הוא בעיקר מספר-טרובדור נעים זמירות,  המנסה לבטא את אשר על ליבו בכל שקשור לאמונה ומהות חיים, יותר מאשר משאר זמר ייחודי ומשורר אולטימטיבי.  הרכות המדוכדכת  עוברת לאורך האלבום, גם כשהוא שר על המקצבים המאפיינים אספקטים בחיים ב"קצב משלו".
הקצב מגיע בפשטותו ל"הא לחמא עניא". ועל שיר כזה כמו על שירים אחרים  נגועים ביפי תמימותו/  רזאל שר: "כל השערים פתוחים הלילה הזה כולם בני חורין"… עם אמונה אין מתווכחים, גם עם דואט יפהפה של אהרן עם אחיו, יונתן – "מחי ומסי" בעיטור יפה של קמנצ'ה.
חריג: "שיחת לילה עם רב שלמה". אהרון מדבר אל הרב קרליבך, מספר לו על מה שעבר עליו, כשהוא נוטע בלה השיר פזמון של הרב. זה נשמע תקשור של מעריץ עם אגדה. הוא מסביר לרב המהולל מדוע השירים שלו "כל כך שמימיים"עידן רווה עיטר יפה בחצוצרה את השיר הזה.
אם באלבומו הקודם ("מה עשית היום") שמענו התחבטויות של תוהה ותועה בדרכי החיים, האלבום הזה כבר  אינו מעלה שאלות. אהרן רזאל נמצא כבר על תדר המאמין השלם. אם אז דרכו פגשה את דרכי ואף הצטלבה לעיתים, הפעם התחושה היא שנפרדנו מעט, ועדיין האמונה, הגם שהיא מגיעה לעיתים בטקסטים פשטניים, נשמעת כנובעת מפה ולב שוום.

שירים: ימי צפת, אי יש'ך אש? הנה הסתיו עבר, הולך לבדי בשדה, קצב משו, הא לחמא עניא, אחי יש'ך אש? (גרסת רוק), מחי ומסי עם יונתן רזאל, שיחות לילה עם ר' שלמה, עם ישראל, והשב, נחמו עמי, שיחת לילה (גירסה אנגלית)

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

  1. ביקורת יפה. אמנם חבל שהמבקר אינו יודע שאלבומו הקודם של רזאל הוא קבעתי את מקומי. אם היה יודע אולי היה מייתר את כל ההערות בסוף…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן