מורי קנטה בפסטיבל הג'אז באילת 2006 3 צילום יוסמיוזיק

המוזיקאי מגינאה נפטר בגיל 70

מורי קנטה

המוסיקאי של Yé Ké Yé Ké
/5

המוזיקאי הגינאי מורי קנטה (Mory Kanté), שהופיע בפסטיב הג'אז באילת ב-2006, נפטר בגיל 70. בנו בלה קנטה סיפר כי מותו היה תוצאה של בעיות בריאות כרוניות בלתי מטופלות."הוא סבל ממחלות כרוניות ולעתים קרובות נסע לצרפת לטיפול, אבל זה כבר לא התאפשר בגלל מגיפת הקורונה. ראינו שמצבו מתדרדר במהירות, אבל עדיין הייתי מופתע מכיוון שהוא עבר תקופות הרבה יותר גרועות" קנטה נפטר בבית החולים בבירת גינאה, קונאקרי.
את קנטה יזכרו בעיקר מההשיר שהיקנה לו הצלחה בינלאומית בשנת 1987 – Yé Ké Yé Ké. זה היה הסינגל האפריקני הראשון שמכר יותר ממיליון עותקים ווהגיע למקום הראשון במספר מדינות אירופאיות, כשהוא מחולל מהפיכת זוטא בתרבות המועדונים בסוף שנות השמונים. די ג'יי פול אוקנפולד (DJ Paul Oakenfold) כלל אתאת השיר במיקס אסיד-אפרו ששרף את הרחבות. אוסף. אלבום שכלל את ל Yé Ké Yé Ké, "חוף אקוובה" (Akwaba Beach) , הפך לתקליט האפריקאי הנמכר ביותר בכל הזמנים וזכה בפרס Victoires de la Musique לשנת 1988 לאלבום הטוב ביותר שיצא באותה שנה בצרפת.
בראיון בשנת 2009 אמר קנטה על השיר: "בין אם אתה מנגן על קורה, בלפון או כל כלי אחר, אתה צריך ליצור משהו שאנשים לא ישכחו במהרה. כל עוד העבודה שלך טובה, אנחנו לא שוכחים את השיר".
קנטה נולד כבן למשפחת משוררים-נגנים נודדים מערב אפריקנית (“Griot”). למד לנגן מגיל ילדות,  כשהכלי המרכזי של בני משפחתו הוא ה"בלפון" סוג של קסילופון אפריקני. מאוחר יותר למד לנגן על "קורה" שהיא מין לאוטה בת 21 מיתרים. בשנת 1984 עבר לפאריז ובשנת 1987 התפרסם כאמור בעולם כולו עם הלהיט שלו "יקה-יקה" ומאז הוא הופיע  עם להקתו המשתמשת בכלי נגינה אופיניים למערב אפריקה בכל רחבי העולם, ונחשב כאחד מהבולטים מבין האמנים האפריקנים.



על הופעתו בפסטיבל הג'אז של אילת ב-2006

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן