עדן-אלנה-4 שירי האירוויזיון

השיר שלי לאירוויזיון ברוטרדם

עדן אלנה

עם 4 השירים שיתחרו על יצוג ישראל ברוטרדם
/5

הימורים על זוכי אירוויזיון לא מעסיקים אותי. אני רע בזה. מה מחפשים הכותבים? לשלוח את עדן אלנה עם שיר איכותי, או שיר בעל פוטנציאל זכיה? אגב, אין סתירה בין זה ובין זה.
מצד שני: מעט מאוד שירים שזכו באירוויזיון הפכו קלאסיקות בפופ. ברוב השירים שנכתבים לתחרות, אתה חש איך הכותבים ניסו להפנט את המיליונים, שצופים בתחרות, פחות לכתוב שירים שעומדים בפני עצמם כיצירות אמנות, בלי קשר לתחרות.
שמעתי את 4 השירים שיתחרו על ייצוג ישראל השנה באירוויזיון בהולנד. ההרגשה? – העור נשאר חלק. אולי הצמרורים יגיעו בערב שבו עדן אלנה תעלה על הבמה ברוטרדם. בכל זאת, בחרתי שיר איכותי שמתאים למידותיה וחושף את מעלותיה – Savior In The Sound, השיר שזכה בניקוד הנמוך ביותר. בכל שלושת האחרים ניסו הכותבים לפצח את סוד הזכיה בסוגים שונים של מתכוני אינסטנט פופ אירוויזיוני.
מתכון בדוק? ממש לא. בריטניה נאבקת כבר שנים לזכות באירוויזיון. אחרי הכל מדובר במעצמת פופ. לא פשוט להסביר את הכשלונות של נציגיה. אירלנד, המדינה הקטנה השוכנת לצידה של בריטניה, היא מדינת האירוויזיון המצליחה ביותר אי פעם – היא זכתה בתחרות שבע פעמים. ישראל, שבכלל אינה שייכת ליבשת אירופה, זכתה בתחרות 4 פעמים. מישהו יכול לנתח את הנתונים האלה?
יש מי שגורסים כי למופעי דראג קווין (Drag queen) – גברים המתלבשים בלבוש דראג נשי ומאמצים התנהגות סטריאוטיפית של המגדר הנשי בהופעות, יש פוטנציאל זכיה גבוה. זוכרים את "הגברת המזוקנת", קונצ'יטה וורסט, נציגת אוסטריה, שזכתה באירוויזיון ב-2014 וכמובן – דנה אינטרנשיונל, הטרנסג'נדרית הישראלית, שזכתה בתחרות ב-1998. אין תשובות מוחצות. כל שנה והשיר הזוכה שלו. כמה זוכים אתם באמת זוכרים? מישהו יכול לזמזם את השיר שהביא את האירוויזיון להולנד?

Savior In The Sound (מילים ולחן: אורן עמנואל, טליה לונדונר ואורי אבני)
רמה גבוהה. שיר מצוין – גם טקסטואלית. על כוחה של המוסיקה לשמש כחבל הצלה נפשי. זה לא האינסטנט טקסט של רוב השירים הנכתבים לאירוויזיון. מוסיקלית – בלדה הבנויה לתלפיות, מלודית וקצבית (מעבר יפהפה) עיבוד פונקציונאלי אפקטיבי. שיר שמאפשר לעדן אלנה לממש את מלוא הפוטנציאל הקולי ללא גימיקים. כאן היא נחשפת כזמרת ריתם נ' בלוז נהדרת לכל דבר. בלי היסוס – זו הבחירה שלי לייצג את ישראל ברוטרדם.

Roots (מילים: נתן גושן לחן: נתן גושן וסתיו בגר)
ניסיון מיופיף לקשור את אלן למקורותיה. הפתיח טוב. ההמשך המצועצע – חיקוי הסגנון של נטע ברזילי. החלקים לא נדבקים. הקול המעוות בפזמון הקצבי מחבל בשיר. ללא הגימיק – יש כאן שיר מעובד יפה (צליל החליל והדרבוקה בפתיח) נתן גושן את סתיו בגר ניסו במעבר המטורלל להיות מקוריים. יצא שכרם בהפסדם. בלעדי הגימיק – זה השיר שעשוי להביא לישראל הרבה דוז פואה. השילוב של קול-מנגינה-עיבוד הוא פגיעה בול במטרה.  הקהל החליט אחרת.



Rakata (מילים ולחן:  גל ג'ו כהן, אייל ישי, צליל קליפי)

ריתם נ' בלוז דאנסי בעל מסרים בומבסטיים, שמנסה להיות גם שיר אוריינטאלי. ה"רקטה רקטה" יכול ייכנס לאולם השמחות, אבל התוצאה היא לא יותר מאינסטנט פופ פסואדו מזרחי פשטני מחויך וקליל. חולף עם הרוח.

Feker Libi (מילים ולחן:דורון מדלי ועידן רייכל)
היא שרה לאהוב ליבה באנגלית עברית ואמהרית. שיר דאנס אפרו, שמנסה לרקוד על כמה חתונות – בשפות, בצליל הפסאודו אתני, במעברים מקצב לקצב. המורכבות הזו מייצרת מישמש/ בלגן מהסוג של מי נגד מי. עדן אלנה – מתפזרת מדי. זה השיר שבסופו של דבר נבחר לייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון בהולנד, וכמו שכבר אמרתי: אני חלש בהימורים, אבל השיר הזה הוא הבחירה הפחות טובה לטעמי. האם אוכל את הכובע?

משדר: בשביל מה כל "השופטים" האלה שפוזרו ב"נקודות שיפוט"? הראל סקעת, עדן חסון, המפיק המוזיקלי ג'ורדי ושלוש שדרניות הרדיו, וגם גאולה אבן ואסף ליברמן, נציגי הערוץ. היה כאן מאמץ עקר ומפוספס למקסם את התוכנית, אך חשף חוסר התמצאות, הבנה וניתוח לעומק. לרוב – סתם ראשים מדברים.
בקטעי הביניים, ניסה קובי מרימי לאתגר את עצמו בהומור עצמי נחמד, אפרופו השיר שלו לאירוויזיון ושירים אחרים שייצגו את ישראל בעבר, אבל אז נכנסה שפיטה לתמונה וחירבה. היא חייבת להיות בכל מקום? ואולי המפיקים מאמינים שבלעדיה – המשדר יפסיג אחוזי רייטינג. מבחינת בימוי שירים – מסורת "הכוכב הבא לאירוויזיון" נשמרה בקפידה עם כל הצבעוניות והליטוש בהעמדה.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

4 תגובות

  1. תודה על תגובתך
    אני לא חולק עליך בכלל לגבי השיר Savior In The Sound זה שיר נהדר ואיכותי וישר אמרתי למי שהיה איתי שזה השיר הכי מתאים לעדן אלנה קולית כי היא אכן כמו שאמרת זמרת ריתם נ'בלוז נהדרת, אם היית שואל אותי גם לפני כמה שנים הייתי בלי היסוס אומר לשלוח את זה אבל אין מה לעשות זה לא עניין של מתכון בטוח , זה עניין של מציאות ,עובדתית עם שירים שקטים פחות הולך לנו , מה שכן הולך למדינות אחרות כמו הולנד למשל – היחיד שהגיע רחוק זה השקט שנשאר מ2005
    כנראה שהאירופאים מעדיפים אותנו ככה לא יודע למה , לא מסכים עם זה אבל זה מה יש ועם זה ננצח (או שלא כי כנראה שלא רוצים לזכות עם בחרו בשיר הנבחר)

  2. המופע אתמול הוכיח שהערוץ החרוץ מרוממה עדיין חי, קיים ובועט. ממש ״חזרה לעדן״ היה שם: מנחה חמודה (ומקסימה האמת) שלא מצליחה להחזיק מסך, אם אמירות חלולות ולא מעניינות. איכות אודיו \ וידאו משנות השמונים. שוב פעם שיחות חסרות משמעות ונטולות כל ערך ממשי ובידורי עם עדת ה״שופטים הממומנים״ למיניהם, יען כי למראית עין השיפוט לא מכור (השיר הזוכה ״רק״ מקום שני – בנקודות ספורות – ליצירת מתח בידיוני), ״קולות הקהל״ – עוד משהו בדיוני, שקר כלשהוא, נוסח טדי הפקות – ופתאום יש ״תוצאה״ ״בלתי צפויה״! ואחד אלוהינו, דורון מדלי, שכל עם ישראל נקלע לסיטואציה שלו, עם חיוך זורח מקיר אל קיר, בידיעה מוקדמת וברורה שהשיר שלו – שוב – ייצג את ישראל באירוויזיון. זה יהיה משעשע ביותר אם האירוויזיון הזה יבוטל השנה עקב הקורונה, רק לראות את החיוך מקיר לקיר של מדלי יורד בשפכטל.

  3. תגובה לגל. אתה מחפש מתכון זוכה. שירים קצביים הם מדד. לא תמיד. אני מחפש את השיר שהכי מתאים למידותיה של הזמרת. אין כאן נוסחאות. באירוויזיון זכו גם בלדות מעולות (סלבדור סובראל – פורטוגל ב-2017) עדן אלנה היא זמרת ריתם נ'בלוז מעולה, והשיר Savior In The Sound הוא השיר שמבליט את קווי המתאר הווקאליים שלה. Roots הוא אכן שיר בעל פוטנציאל זכיה במנגינה, בעיבוד. לבטח עדיף על Feker Libi אם ישראל מחפשת הרבה דוז פואה.

  4. "הקהל בחר" , איזה פספוס , כל כך מקומם שזמרת מעולה כמו עדן קיבלה שיר כל כך מעפן , השיר הכי גרוע שהיה לבחור נבחר רק בגלל הפופופלריות של 2 כותבי השיר מדלי ורייכל בניגוד לדעתך ROOTS הכי התאים , כן מסכים שהייתי מוותר לחלוטין על הבחורה המציקה שצועקת בלי קשר ואז זה שיר מצוין הראשון שאמרת שהכי מתאים הוא דווקא מתאים מצוין לרדיו – יש לה אחלה סינגל , לאירוויזיון ניסינו כבר דברים דומים וזה לא עבד , ההיסטוריה מלמדת שאנחנו זוכים עם שירים קצביים וההיסטוריה מלמדת שגם אנחנו זוכים כל 20 שנה אז כנראה עוד פעם לא רוצים לזכות ונחכה עוד 19 שנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן