חוה אלברשטיין - התבהרות

התבהרות

חוה אלברשטיין

אן.אם.סי
4/5

"התבהרות חלקית" (רחל שפירא, שלום חנוך)  הוא סוג של אור בקצה המנהרה. אם "צמח בר" היה תקליט ריאקציה על מלחמת יום הכיפורים, "התבהרות חלקית" הוא ניסיון לשקם דברים בקונטקס של – בכול זאת ישנה התבהרות חלקית. "סינדרלה מקומית" הפותח (רחל שפירא, מיקי גבריאלוב) מוצא את חווה אלברשטיין רגועה ומשלימה "אומרים לי שנולדנו בתבנית קטנה מדי", היא שרה בטון נינוח.
רחל שפירא כתבה "ונדמה לי בכל מה שאומרים ישנו אבק תבונה". זו התרצות מסוימת מתוך השלמה עם המצב, עם הקיים, עם "חוקי החיים". אחרי "צמח בר" של 1975. גם הלחן של גבריאלוב הוא סוג של התרגעות.  מיוחד: הלחן של מוני אמריליו ל"בעיניים עצומות" שרחל שפירא כתבה על פי איציק מאנגער. הסקסופון בפתיחה מכניס לאווירה רומנטית כזו נוסטלגית. "באצבעות חמות יגעו בך מילים של שיר", שרה חווה בטון של געגועים. "לגעגועים שלך אין חוף ואין שם". קצב מיד-טמפו ומוסיקה שעוטפת ומנחמת.
גם "שקיעה" מאת איציק מאנגער (עברית: רחל שפירא) שהלחין אמריליו – נכנס לרשימת הקלאסיקות שלה. שיר הגיגים רקע הווי העיירה הקטנה, כשברחוב ממול הולכים החיילים. על נוודים מול אמהות רחמניות. שיר על מצבים יחסיים. על היפה שבין הזונות שחוסכת פרוטה לפרוטה כדי "לשחד את אלהים שרק לא יעניש אותה"
עוד אחד שנכנס לספר השירים הגדול של חווה: "פרח משוגע" (רחל שפירא-מוני אמריליו) – "היא הייתה הקיסרית הלבנה של הצלילים הנבראים" – שיר שנכתב על ג'ניס ג'ופלין, זמרת הבלוז הלבנה, שמתה מסמים. "היא שרה כמו מי שנלחם על חייו/ היא שרה כמו מי שמסיר את פחדיו/ היא שרה כמו מי שזקוק למגע". שנסון בעברית. עדין מעורר ריגושים. העיבוד של נטאלה מסארה מוסיף נדבך ליפי השיר. (האזינו לדגימה למטה)
חווה ידעה תמיד לגעת בפולק מיוסיק. זה מה שקורה ב"כינור ישן", לפי לחן עממי. שיר עם מעבר מלהיב. האומר: "אל תרפו כינור וקשת/ גם הנפש מתרוששת".
"השמיים משתנים לעיני החקלאים", שרה חווה, "מישהו חושב עליך ורושם את מעשיך/ בוא הביתה במהרה עם הרוח הקרירה", לחן צנוע ונוגה של דני עמיהוד לפי מילים של רחל שפירא. גם השיר הזה הוא חלק מההתבהרות של שפירא את אלברשטיין. הלחן והטון שיש בהם התרצות והשלמה.
ועוד שיר שאני מגלה את יופיו מחדש – "אל תירא" של רחל שפירא ומתי כספי, שיר שקט, שחובר לתחושת הנחמה וההתרצות של ההתבהרות הכללית שעוברת כחוט דרך השירים. שיר שממלא באנרגיות חיוביות אבל בלי מצהלות – "מענני הלילה/ הכוכב נדלק למעני/ ואורו צנוע וקרוב"

רשימת השירים: 
1. סינדרלה מקומית
2. התבהרות חלקית
3. בעיניים עצומות
4. שקיעה 
5. כינור ישן
6. שיר תשרי
7. לפעמים זו אהבה
8. פרח משוגע
9. פסק זמן
10. הכרתי פעם איש
11. אל תירא

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן