טים האוזר, מייסד מנהטן טרנספר מת בגיל 72

/5

רק לפני חודש ראינו את טים האוזר ולהקתו, מנהטן טרנספר, בהיכל התרבות בת"א. השבוע האוזר נפטר מדום לב בפנסילבניה. בן 72 במותו.
מנהטן טרנספר היא להקת הפופ ג'אז הקולית המצליחה ביותר בכל הזמנים. היא הייתה מועמדת 12 פעם לפרס הגראמי. רק ל – Thriller של מייקל ג'קסון היו יותר מועמדויות.
הלהקה הייתה אמורה להמשיך במסע ההופעות שלה ולהופיע ב-23 באוקטובר במנצ'סטר.
ב-1969,כשעבד כאיש שיווק בשדרות מדיסון ברובע מנהטן בניו-יורק, הקים האוזר את ההרכב הראשון של מנהטן טרנספר עם ג'ין פיסטילי, מרי נלסון, ארין קיקינס. הם הקליטו את Jukin, אך ההרכב ההוא התפרק בהמשך. הנסיון הראשון ב-1969 הוליד איפוא, הרכב כושל. רק כעבור 3 שנים, הוא פוגש שתי נשים שמשנות את חייו ואת הקריירה שלו. את לורל מאס הכיר בעת שלקחה כנוסעת במוניתו. את ג'ניס סיגל, מלצרית וזמרת בלהקת הפולק "לורל קניון", פגש במסיבה. את שתיהן שיכנע להצטרף ללהקתו. באותה תקופה, הצטרף אלן פול שכבש לבבות בגרסה המקורית של "גריז" שהועלתה בברודוויי.
ההרכב החדש קם באוקטובר 1972. הופעות ראשונות ב-1974 במועדונים שונים בניו-יורק. באלבום הראשון יצא בחברת "אטלנטיק" ב-1975, וכלל את הלהיט הראשון הגדול של הלהקה – Operator. ב-1979 נעשה עוד שינוי בהרכב: מאס עוזבת ובמקומה נכנסת שריל בנטיין, לאחר שעברה אודישנים קשים.
טים האוזר, (יליד 1942, ניו-יורק) הוא כמעט הכל "לשעבר" – איש עסקים, איש מחקר שווקים, בעל תואר בכלכלה ואפילו נהג מונית ופועל בניין למחייתו, זמר בלהקת ריתם אנד בלוז מקצועית (הקריטריונס), שחלומו הגדול היה להקים הרכב ווקאלי משלו.
מנהטן טרנספר הופיעה 5 פעמים בישראל. הפעם הראשונה ששמעתי הלהקה הייתה בבריכת השולטן ב-1993, בניהולו המוסיקלי של הישראלי ירון גרשובסקי, שהמשיך עם ההרכב כל השנים עד להופעה האחרונה בהיכל התרבות בת"א בספטמבר 2014 .
להקה קונצנזוס הפופ-ג'אזי עמוסת פרסי גראמי, להקת העשור של מגזין הג'אז הדאון ביטס לשנים -1980-1990 שימשה  מופת מקצועני של מוסיקה הכי מתוזמנת בתחום הווקאל ג'אז. שירים בסטייל השלושים נגועים במגע סווינג עכשווי. הרכב של ארבעה חלקים שכל חלק מתחבר לשלם ההרמוני, נתמכים בקצב ובסווינג.
בסגנונה, מנהטן טרנספר עשתה משהו דומה לבט מידלר. ג'אז פיוז'ן ובידור עם ניחוח של נוסטלגיה. הרפרטואר התפצל לסגנון בלדות כמו "שאנסון ד'אמור", גם גוספל'ס כמו "אופרייטור" וגם ג'אז כ"טוקסידו ג'אנקשן". הרכב של פתיחות וליברליות. אנסמבל של סווינג, ג'אז, בוסה, דו-וופ , פופ סטייל נוסח הלהקות הווקאליות מהחמישים-שישים. להקה שמגשרת ביו סגנונות ישנים וחדשים, זרמים ואופנות.
טים האוזר אמר: "הסמל המסחרי שלנו הוא קודם כל 4 קולות בהרמוניה שמשתלבים כמו סקציית הסקסופונים בתזמרות של קאונט בייסי, סופרנו, אלט טנור ובס". והשילוב הזה הוא שהפך את הסווינג הקולי שלהם למשהו פריך ואטרקטיבי. האוזר השאיר אישה, בארב, ואת ילדיו, בייסי ולילי.

על ההופעה האחרונה של מנהטן טרנספר בישראל

צילום: מרגלית חרסונסקי
וידיאו:
Birdland


שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן