יגאל בשן צילום מרגלית חרסונסקי

אלף מנגינות קטנות – שנה בלעדיו

שרים יגאל בשן

ערב לזכרו בהיכל התרבות ת"א
/5

חסרונו מילא את במת היכל התרבות בזמרים. הם עלו לספר ולשיר. המוות מייצר התבהרות יותר מחלקית של קווי אופי של האיש. יגאל בשן היה איש של חום והומור ונונשלנטיות, שלא רמזו על סופו הטראגי. אני זוכר פגישות איתו בבית קפה ליד רחוב בארי ת"א, שם התגורר. התכתבנו במיילים. ראיינתי אותו (וידיאו באתר הזה). הוא היה מאותם אנשים, שהיה לך כייף לשוחח איתם. השירים באיזשהו מקום תאמו את  אישיותו – בפשטותם המלודית, נגיעות רגש קטנות. היתה לו ציפור קטנה בלב, זו הציפור שמשה פרץ פתח בה את מצעד ההצדעה בהיכל. הוידיאו שהוקרן מאחור סיפר את הסיפורים, גורי אלפי, שהנחה, התאמץ למהול את העצב בצחוקים קטנים. לא היה לו קל.
ערב של זיכרונות שצפים טיפין טיפין. וידיאו כאלבום תמונות. מבחן הזמן הוא עניין יחסי. השירים החבוטים התעצמו לפתע. "בואי נעשה לנו חג", "קפה אצל ברטה", "סיון", "ציפור קטנה בלב", שירים שעשו כבר שנות אור במוסיקה המקומית, הפעימו מחדש.
מה עוד לא נאמר על יגאל. גם אם הייתה לפעמים תחושה שמשהו כבה בו, איזו עצבות שמתחת לחיוך, עדיין זה יגאל בשן בהופעות האחרונות, זמר פופ של גישה אופטימית למוסיקה. רומנטיקן, שנוגע בסגנונות שונים, מחייך בין השירים, מעט בידור, קורטוב נוסטלגיה, התרפקות מאופקת, קאברים של שירי ארץ ישראל ("בית הערבה", "עין גדי"), תמהיל שירים שמחבר כמעט את כל התחנות בדרכו המוסיקלית.
שמוליק בודגוב על הבמה. הצטרף לפיטר רוט ב"אם הייתי שר לך". הוא ליוה את בשן בהקלטה המקורית של השיר. בודגוב מספר את הסיפור בסולו גיטרה. אבי דור ופררה עולים למחרוזת "כמו צועני", "ארץ הצבר" ו"אנחנו נשארים בארץ" כדי לאזכר את חבורת "הופה היי" לילדים, שהיום הם כבר אבות לילדים. גם שלמה ארצי עלה לספר על הפגישות שלו עם יגאל בשן. נתנו לו לשיר את "קפה אצל ברטה" ומרוב התלהבות הוא עבר לשיר "עין גדי" בלי לזכור את המילים. עינת שרוף צצה מאי שם וטיפסה על הבמה ללחוש מילים באזנו, ולעזור לו לסיים. אביב גפן ליד הפסנתר. לו אין סיפור על בשן, אבל שר את "סיוון" כאילו זה אחד השירים היותר אהובים עליו.
לבמה עלה אורי בשן, בנו של יגאל, ששמו לא הופיע בסט ליסט שחולק. הוא התיישב לפסנתר לשיר שיר של המשורר הבריטי ויסטן יו אודן. "שיר שאבא מאוד אהב". אלה היו רגעים ייחודיים של חיבור בין הבן לאב, שירה של התרגשות חונקת.
ל"תביטי בי", שירו האחרון של יגאל בשן, שהוקרן על המסך, הצטרפה מירי מסיקה. השיר המוקדש  למיקה, אשתו, הוקלט חצי שנה לפני מותו ולא הושלם. לאחר מותו, הזמין המעבד תומר בירן את אבי סינגולדה, את שמוליק בודגוב ואת יונתן פריג', שלושת הגיטריסטים האהובים על יגאל, שעבדו אתו לאורך הקריירה ארוכת השנים, לנגן לזכרו ולהשלים את ההקלטה האחרונה בקולו. כולם היו על הבמה כדי לנגן את פרידתם. כמה עצוב שהוא כבר לא איתנו.

יגאל בשן – שנה בלעדיו: קטעים ממופע ההצדעה

משה פרץ – יש לי ציפור קטנה בלב, שלומי שבן – חדש בעיר, שלומי שבת – איתך, שלומי שבת ומה קשור – מכאן, אסי ישראלוף ופיטר רוט – בואי נעשה לנו חג, פיטר רוט – אם הייתי שר לך, דניאל סלומון ודנה עדיני – תלוי רק בך, מירי מסיקה – עכשיו התור לאהבה, עילי בוטנר וילדי החוץ – אל תגעו באהבה, ילדי החוץ וגורי אלפי – מכת שמש, שלומי שבן ומה קשור עם פררה ואבי דור – הופה היי, אבי דור, פררה ומיקה קרני – מחרוזת כמו צועני, ארץ הצבר, אמחנו נשארים בארץ, דניאל סלומון, דנה עדיני ובן ארצי – ילד פלא,צ מיקה קרני – כוכבים לא משקרים, אהבת הדסה – A-WA, מירי מסיקה – תביטי בי, אביב גפן – סיוון, יובל דיין – תן לי, בן ארצי ויובל דיין – שמיים, שלמה ארצי, סינגולדה ובן ארצי – קפה אצל ברטה

צילום: מרגלית חרסונסקי

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן