יהורם-גאון-צילום-מרגלית-חרסונסקי (1)

יהורם גאון המיטב

גאון הוא זמר הקונצנזוס, ריקודי העם והשירה בציבור. גאון אינו זמר של סגנון, הסגנון קיים בשירה שלו – השירים מזוהים איתו יותר מאשר עם יוצריה

דיסק כפול
4/5

אני מקשיב ל-42 שירים של יהורם גאון. לא משימה קשה. המנגינות האלה מתנגנות מאליהן. רכות ומלודיות להפליא. עולות מנבכי העבר. מעוררות געגועים. כשיהורם גאון החל את הקריירה שלו, לא סווגו זמרים לפי ז'אנרים – פופ, רוק, מוסיקה מזרחית. כשהוא התחבר למלחין ממוצא פולני כמו משה וילנסקי, אף אחד לא התייחס למוצא. אשכנזי, מזרחי, בולגרי, רוסי או עיראקי. מוסיקה ישראלית הייתה מוסיקה ישראלית.

אני לא מתכוון להיכנס לדיון מה ישראלי במשה וילנסקי, אבל כשמקשיבים ל"לילה של פריחות" (יורם טהר לב), ל"אמא אמא" (עמוס אטינגר), ל"יש לי חלום", "בלדה על מעין וים"  (יחיאל מוהר), "אגן הים התיכון" (תלמה אליגון) – אז התחושה היא שהצירוף של מילים-לחן-ביצוע עושה מזה משהו מקומי. אמנם לא מוסיקה בעלת תווי מתאר פולקלוריסטים – ובכל זאת מקומית. כנ"ל "עץ האלון" של טהר-לב ומוני אמירליו

מול תוגת שיר המלחמה הקודר והכבד "בלדה לחובש" הדרמטי של דן אלמגור ואפי נצר מפסטיבל הזמר תשכ"ט (1969) שומעים "איפה את אהובה" – לחן של מלחין דרום אמריקני – ל.פביו, שנשמע לגמרי "יהורם גאוני". למעשה, אחד השלאגרים הגדולים של גאון. מי מזהה את השיר עם ל.פביו? – מעטים. כנ"ל "איפה הן הבחורות ההן" שהוא לחן עממי רוסי שיוסי גמזו חיבר לו מילים ואלכס וייס עיבד. מישהו מזהה את זה עם פולקלור רוסי? וב"אגן הים התיכון" בטח תזהו משהו יווני בעיבוד, אבל האם זה הופך את יהורם גאון לזמר "ים-תיכוני"? לא. וב"קומי צאי" – המוסיקה שחיברה נעמי שמר למילים של ח.נ. ביאליק – מושפעות לדינו. האם גאון הוא זמר לדינו?

גאון הוא זמר הקונצנזוס, ריקודי העם והשירה בציבור. גאון אינו זמר של סגנון, הסגנון קיים בשירה שלו – השירים מזוהים איתו יותר מאשר עם יוצריהם, ובמיוחד כשמדובר בזמר בעל צבע קולי כל כך ייחודי – בעל הטון החם, הדיקציה (הגיה) הבהירה והרהוטה והשירה היפה, וכשאני אומר שירה יפה, אני מתכוון למה שמכנים "בל קנטו" – בל קנטו (באיטלקית: "שירה יפה")  טכניקת שירה שבאמצעותה מפיק הזמר צליל חזק, עשיר, מלא הבעה. עם הבל קנטו הזה הוא מגיע אל המרחב של הרפרטואר הישראלי כמו זה של מרדכי זעירא – "ניגון עתיק" היפהפה למילים של אלתרמן, "השיר אליך" המרגש למילים של יעקב אורלנד וגם "שני שושנים".  וגם שתי הבכירות ה"ישראליות" של הלחן העברי – נעמי שמר של "לא אהבתי די", "בעליתי שם יפתי", "סימני דרך"  ונורית הירש – של "לילה טוב לאהבה" (אילן גולדהירש) "בפרדס ליד השוקת" (יורם טהר לב)

האם אפשר לזהות אצל גאון קו טקסטואלי? גם כאן התשובה שלילית. כמו שגאון בחר לא להיות זמר בעל סגנון מסוים, כך גם הנושאים – אינם בדרך כלל מעוררי מחלוקות או מהומות. הוא בטח אינו "זמר מחאה". גם כשגאון  שר על מלחמות –  הוא יצא מתוך אהבת המקום שבו הוא חי.

ליהורם גאון היו שנים שאפשר לתארם שנות "תור הזהב". אם זמר כמו אריק איינשטיין, המשיך ליצור ולהקליט אלבומים חדשים עם בכירי היוצרים המקומיים ממיקי גבריאלוב, יצחק קלפטר, יוני רכטר, שם טוב לוי ואחרים. זו אחת הסיבות שאיינשטיין מוערך יותר במונחים אומנותיים.

גאון נח בדרך כלל על זרי הדפנה של הרפרטואר הותיק שלו בו שלט-בלט המלחין דובי זלצר עם שירים כ"העיירה של טוביה" (חיים חפר) "השר משה מונטיפיורי" (חיים חפר), "אני עושה לי מנגינות" (חיים חפר) "מעל פסגת הר הצופים" (אביגדור המאירי), "רוזה רוזה", "כל הכבוד" מתוך "קזבלן" (חיים חפר), "הנני כאן" (חיים חפר), "יש מקום" (עמוס אטינגר) – שני המינוריים אחרונים הם משירי הנשמה המרגשים של גאון.

זלצר העניק ליהורם גאון מבחר מוסיקלי מאוד אקלקטי מותאם הנושאים עליהם הוא שר – מה שונים מבחינת הלחן הקצב והאווירה השירים "השר משה מונטיפיורי" (הקליל והעליץ) ו"מעל פסגת הר הצופים" (הדרמטי) "כל הכבוד" הריקודי-להט, השמחה שיוצאת מ"לא נפסיק לשיר" מול הטון, האווירה והמנגינה הנוגים של "המלחמה האחרונה" ("אני מבטיח לך") ו"בית אבי" (חיים חפר) וההרואיות של "ארץ צבי" (תלמה אליגון).

 

 יהורם גאון בהופעה

 

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

5 תגובות

  1. שיט.

    לא חייב לחדש, כל כך הרבה שירים במהלך ארבעים שנות בידור, למה לחדש? השירים מדברים גם לתקופה של היום. והם נהירים לכל דור.

    אם כי, יהורם מספיק חכם לחדש, שיריו מקיפים, מעמיקים וממש ממ"ר בריבוע, בחזקה ובשורש איתן.

  2. יהורם גאון אחד בדורו אין ולא יהיה לנו זמר שחקן והעיקר בן אדם נפלא ומוכשר כמוהו.
    שאול דור כפר סבא

  3. אוריה "יקירי". גם זמנך פג ותם מן העולם, האם תחליט לנטוש וללכת.

    לא נכון?!

    לידיעתך, השירים של יהורם גאון הזמר הכי טוב של מדינתנו, שהיה וימשיך ויהיה – טובים הם לכל הזמנים, הם חלק בלתי נפרד מהמהות וההוויה הישראליים, הם זכר לכל המלחמות, להישרדות של עם קטן,,, השירים של חיים חפר, והם מושרים בעוצמה מקסימה ונפלאה ואין להם שיעור – כי הם מדהימים. האם הוא חייב לרדת לרמה של כוכב נולד, של כל הבולשיט כדי להתחדש ולהתאים את עצמו, הדור הזה נטול ערכים ועקרונות רוחניים- והם אשר לאורך כל הדורות החזיקו וגרמו לרציפותו ושרידותו של העם היהודי, בכל התקופות והזמנים.

    יהורם, אכן הוא אציל נפש ובן אצולה ושר הכי יפה שבעולם, ומי אתה אוריה (כמובן מלבד האדם שבך, שאין בי מוכנות ונכונות לפגוע בו) כדי שתחליט בשביל כולנו.

    היינו בהופעה בתאטרון ירושלים ונדהמנו.

    עם יד על הלב.

    כרמיתי אני?

  4. סליחה ומחילה, אבל די עם המחזור האין סופי של השירים האלו. די זה מיצה את עצמו לפני 20 שנה. אם אין לו מה לחדש שלא ימחזר.
    שיקח דוגמא מאריק אינשטיין, שלום חנוך, שלמה ארצי שלא מפסיקים לחדש (לטוב או לרע), ממשיך להופיע ולהיות נוכחים. אדון גאון יכול לשיר בבתי אבות וגם שם ימצאו כמה שירדמו.
    זמנו עבר ופג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן