יוני רכטר - רגע אחד

יוני רכטר הלחין "רגע אחד" בשביל החיים

יוני רכטר הלחין שיר של נתן זך לבקשת הורים שבנם התאבד

מילים: נתן זך לחן עיבוד והפקה מוזיקלית: יוני רכטר
/5

הורים רבים ששכלו בנים ובנות מנציחים את זכרם באמצעות שירים מוזמנים, אלא שהפעם המקרה היה שונה מהרגיל: עפרה וחגי חרמש, שאיבדו את בנם אסף לאחר ששם קץ לחייו בשנת 1995, החליטו להקים אנדרטה לזכרו באמצעות שיר במסגרת "בשביל החיים", עמותה הפועלת למניעה ולטיפול באובדנות בישראל. שעפרה וחגי נמנים על מייסדיה יחד עם משפחות שכולות נוספות ואנשי מקצוע המומחים בתחום האובדנות.  בישראל אין מערך תמיכה למשפחות שכולות עקב התאבדות. ממדי הטרגדיות: מעל 500 מתאבדים מדי שנה בישראל וכ – 6500 ניסיונות התאבדות המגיעים לחדרי המיון.
לפני כשנה, גילתה עפרה חרמש את שירו של המשורר נתן זך – "רגע אחד".  בשנת 2014 חשף זך בתכניתו של קובי מידן,  כי אביו התאבד אחרי שירד מכל נכסיו ולא הסתגל לתרבות ולחיים בישראל. עפרה וחגי פנו ליוני רכטר וביקשו ממנו להלחין את השיר.
הם מספרים: " לפני כשנה התוודענו לשיר של נתן זך, בספר זיכרון שיצא לזכרה של חברה יקרה בעמותתנו, דפני אסף ז"ל, אם שכולה בעצמה. המילים של השיר היו מאד חזקות בעינינו, בבחינת מעט שמחזיק את מרובה. אז – עוד טרם ידענו שאביו של נתן זך התאבד. במעט מאד מילים מצליח נתן זך לדבר על ים רגשות, המציף משפחות שיקירם התאבד, ושגם אנו כמעט טבענו בהם. השורה "מי יכול היה לדעת מה שלא ידעתי" עוררה מחדש  את העובדה, שגם אנו התייסרנו באיך לא ידענו, איך לא ראינו, והאם, אם היינו יודעים אולי היינו מונעים\מצילים.
בשיר, אומר זך: "אינני מאשים אותו", גם אנחנו איננו מאשימים את אסף בננו. את עצמנו אנחנו מאשימים, לא אותו. הוא כנראה היה במצוקה איומה, וקיווה שהמוות הוא הפתרון. בסוף השיר אומר המשורר:  "בני, בני לא ידעתי שאתה במידה כזו איתי". אנחנו לא איבדנו אב. איבדנו בן שלא ידענו שהוא במידה כזו ממשיך להיות אתנו".

 יוני רכטר : "כשפנו אלי עופרה וחגי חרמש בבקשה להלחין שיר לעמותת 'בשביל החיים' ידעתי,  שיהיה קשה למצוא טקסט מתאים לנושא כל כך מורכב וכואב. כמעט כל שיר שהוצע נראה לי לא מתאים, לפעמים בגלל שהיה ישיר מידי ולפעמים בגלל שהיה רגשני או דרמטי. כשעופרה שלחה לי את שירו של נתן זך 'רגע אחד',  ידעתי מיד שזה השיר הנכון. הטקסט לא מדבר באופן ישיר על נושא ההתאבדות אולם הוא נוגע באובדן ובהחמצה וגם ביחסי אב ובן בצורה ישירה, ויחד עם זאת רבת פנים ומתוחכמת. בהלחנת השיר ובהפקתו ניסיתי לתת ביטוי לכאב הגדול וגם לאנרגיה לחיוניות ולתקווה. בתקופתנו הרועשת כל כך, יש כוח רב בבקשתו של היחיד מסביבתו להקשיב לדבריו: "רגע אחד שקט בבקשה, אנא, אני רוצה לומר דבר מה".

יוני יופיע לראשונה עם השיר באירוע המרכזי של השבוע למניעה וטיפול באובדנות- "משדרים בשביל החיים" שישודר ב19.11.20, בעמוד הפייסבוק של עמותת  "בשביל החיים".

 

רֶגַע אֶחָד שֶׁקֶט בְּבַקָּשָׁה. אָנָּא. אֲנִי 
רוֹצֶה לוֹמַר דְּבַר מָה. הוּא הָלַךְ 
וְעָבַר עַל פָּנַי. יָכֹלְתִּי לָגַעַת בְּשׁוּלֵי 
אַדַּרְתּוֹ. לֹא נָגַעְתִּי. מִי יָכוֹל הָיָה 
לָדַעַת מַה שֶּׁלֹּא יָדַעְתִּי.

הַחוֹל דָּבַק בִּבְגָדָיו. בִּזְקָנוֹ 
הִסְתַּבְּכוּ זְרָדִים. כַּנִּרְאֶה לָן 
לַיְלָה קֹדֶם בַּתֶּבֶן. מִי יָכוֹל הָיָה 
לָדַעַת שֶׁבְּעוֹד לַיְלָה יִהְיֶה 
רֵיק כְּמוֹ צִפּוֹר, קָשֶׁה כְּמוֹ אֶבֶן.

לֹא יָכֹלְתִּי לָדַעַת. אֵינֶנִּי מַאֲשִׁים 
אוֹתוֹ. לִפְעָמִים אֲנִי מַרְגִּישׁ אוֹתוֹ קָם 
בִּשְׁנָתוֹ, סַהֲרוּרִי כְּמוֹ יָם, חוֹלֵף לְיָדִי, אוֹמֵר 
לִי בְּנִי. 
בְּנִי. לֹא יָדַעְתִּי שֶׁאַתָּה, בְּמִדָּה כָּזֹאת, אִתִּי.

יוני רכטר – רגע אחד

 

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן