בין הצלילים

יונתן רזאל

אן.אם.סי
4.5/5

סוג הטקסטים ששר יונתן רזאל אינו לחם חוקי. מעולם לא היו. השירה שלו, המוסיקה שלו יותר משהיא מקרבת אותי אליהם, מגשרת ביני ובינו כאדם, כמוסיקאי, כמי שפיו וליבו שווים. מנגינת הלב לעיתים אינה זקוקה למילים. אמונה יכולה להתבטא במנגינה בלבד. רזאל מסיים את האלבום ב"זכרנו" – מתוך תפילות הימים הנוראים בלחנו של הרב שלמה קרליבך. אחרי ששומעים, אין בעיה להסכים איתו – השיר הוא תמצית התפילות והניגונים – "זכרנו לחיים מלך חפץ חיים וכתבו בספר החיים למענך אלוקים חיים". ה"חפץ חיים" הזה, כפי שרזאל שר, מגיע משילוב של חסד, רחמים ותעצומות הנפש, קו שעובר כחוט השני לאורך האלבום החדש.
לא רק חסד אלא גם חסר. מתוך החסר נולד החסד. עוצמות מגיעות מהיכולת לשאוף למלא החסר. השיר "הגעגוע" הוא שיר על חסר. ההתרפקות על זמן אחר, בשל תחושה שיש משהו שאתה רוצה לחזור אליו. המיית הלב מגיעה אל מיתרי הקול. יונתן רזאל שר געגוע, מתוך געגוע. על געגוע. מתגעגע. מתרפק. ליבו נעצב. קולו מדוכדך. תחושת הרגוע שאינה משחררת מתחושת הגעגוע לא תמיד ניתנת להמחשה. מתגעגעים לעיתים למקום אחר בזמן אחר. גם כילד בשקיעה – תחושת הגעגוע הציפה.
מתחיל נמוך כמעט בלחש ומטפס לשיא הרגש, טון שמגיע ממקומות של אמת. שיר פסנתר קטן, שטומן רגש גדול של כיסופים, ערגה, כיליון-נפש, כמיהה.
גם ב"קטונתי" (לפי בראשית ל"ב) שיר הודיה, קיימים אלמנטים שיכולים לחבר ביני ובין איש דתי, בלי שאעשה צעד אחד לחצות למגרש שלו. האמת שהכוונה חזקה יותר מכל עשייה דתית באשר היא. המוסיקה היא מהסוג שאינה נבחנת במבחן הזמן, חפה מטרנד, שמרנות טובה, הבעה ישירה, רבת חסד, בלי טיפת התחסדות.
אלבום חדש בהפקת אביתר בנאי – שבו בוחר יונתן רזאל בחיים החל מהשיר הפותח "תיקון הגשם", שחובר באותו מפתח מוסיקלי ל"בין הצלילים", מלודיות נוגות וענוגות, מעין תפילות תחושתיות, עוצמות שמעידות כי יונתן רזאל אכן נמצא בספירות שלו, שהן מעל האדמה, ועל רקע מצבים קשים (הנס שקרה לו עם החלמת בתו, רבקה) הוא מצהיר – "לא הולך לקרוע את השרשרת" ("שומר אמונים") ומשלב שני קטעים רקידים קלילים ברוח חסידית של ששון שמחה – "ניגון פוגש תזמורת" ו"עוד ישמע", שהוא שיר חתונה, בעיבוד בלקני ובהמשך – "ברוכים" כמעט באותה רוח בליווי פסנתר קצבי מלודי. רוח השמחה היא חלק ממהות ההוויה שלו.
המנגינות של רזאל תמימות, יפות, מינוריות, אין בהם משהו "חסידי" בומבסטי. רזאל מנסה לתרגם רחשי לב בהתחברות הזו עם המקורות. עוד שניים שלושה שירים בעוצמות של "קטונתי", "בין הצלילים" היו הופכים את האלבום ליצירת חיים, אבל גם כך הוא מגיע למקומות שהוא רצה להגיע מעוצמות נפש.

רשימת שירים: תיקון הגשם, בין הצלילים, שומר אמונים, אשירה, קטונתי, ניגון פוגש תזמורת (בעלז), הגעגוע, אור חדש, עוד ישמע, ברוכים, נחפשה, זכרנו

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

3 תגובות

  1. תגובה לשיר בין הצליליםביוטיוב שמישהו כתב, ולא יכולתי להסכים יותר:

    טוב, זה כבר מוגזם! מילא שיונתן רזאל כותב מילים שנכנסות ישר ללב, אבל גם הלחן המקורי והמרטיט שלו? וגם הקול המלאכי?! וגם העיבודים המדהימים?!? וגם הנגינה המושלמת על הפסנתר?!?!? מה, אלוהים שמר לו אישית מקום מעולה בכל התורים לכשרונות בתחום המוסיקה?!

  2. דיסק מצוין, עיבודים חזקים, התחברתי במיוחד לשיר "תיקון הגשם" – עיבוד קלאסי עם נגיעות מזרחיות – שילוב שרק יונתן רזאל מסוגל להגיש….
    חזק ואמץ!!!

  3. ביקורת מקסימה. לא אוהב את הדיסק, עדיין אני רחוק יותר מידי מהדעות והאמונות של רזאל, אבל ככה צריך לכתוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן